Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Metal kan jag inte riktigt uttala mig om, men jag har svårt att tro att den är världskänd. Ni får gärna överbevisa mig.
Slutsats? Man ska fan inte prata om saker man inte är insatt i!
Jag är inte så insatt i PoP men dock i metal. Meshuggah rankad utav Rolling Stones Magazine som en utav rockvärldens mest influerande metal band. De spelar "math metal" och har (tror jag) till och med skapat den stilen, i alla fall varit en av de mest seriösa math metal banden som satt störst prägel på den stilen.
In Flames som nämnts tidigare turnerar världen runt och är stora i USA/England och i stort sett hela europa, skapade även stilen/var pionjärer i stilen Gothenburg Death Metal.
Hammerfall är otroligt stora i Tyskland (även resterande europa) och afrika av någon jävla anledning. Brazilien också.
Yngwe Malmsteen klassas som en utav rockvärldens bästa gitarrister (om inte den bästa?), nu bosatt i USA och är som störst i asien. Sug på den karamellen. Sägs även vara skaparen av Neo-classic metal - skapade även vågen utav "Virtuos gitarrister" på -90 talet. Som de insatta säger, "The great guitarst of the 90s all awaked in Yngwies shadow" - mer eller mindre, sedan är ju det en form utav smak och så, men han var den första.
Refused - världens kanske... ja största men samtidigt okända Hardcore Punk band. Är älskade utav etablerade rock&pop nissar i USA. Varje gång Metallica och grabbarna (även sådana som Merlyn Manson) kommer till USA köper de alla plattor utav Refused de kan hitta. Utifall att det skulle finnas någon EP de inte har, de har även blivit inbjudna att festa med Metallica och metallicas gitarrister bönade och bad Refused att visa licks och annat.
Band som Mustasch agerar förband åt Motorhead och grabbarna då de turnerar i Europa och världen, det säger även en del...
Sedan får vi inte glömma våra Jazzmusiker som Jonas Hellborg, Ulf Wakenius och grabbarna.
Sedan exporterar vi mycket musik i form av "färdiga låtar" som artister får sjunga. Se på dem i Idol juryn, de har alla arbetat med Backstreet Boys, Celine Dion, Britney och alla dem.

Vi hade runt 1995-2000? en musikexport motsvarande 1.5 miljarder kronor... i pengar alltså, Svenska "låtskrivar royalties". Sug på den karamellen. Läste det i någon form av facktidning för någon månad sedan.
Du är inte insatt i metal det hörs!

Jag är dock inte insatt i pop då den musiken ofta är ointressant enligt mig

Men jag vet att vi producerar mycket musik, och mycket internationellt omtyckt musik.