2009-10-24, 23:07
Medlem
QuiZzis avatar
Sveriges Jazzexport är större än vad vi tror, den numera avlidna (R.I.P.) Esbjörn Svensson var ett sådant exempel.

Inom den "internationella" rockvärlden med band som Europe (de var bra förut, nu är de lite fjolliga enligt mig, även om Marcello fortfarande är svinbra). Även nya band som In Flames. Hela metal scenen dominerar vi svenskar, det finns även en gren inom metal som kallas vadå? Gothenburg Death Metal!

Pop världen med sådana som Abba. Även andra nutida band som the Hives - se bara på Robyn - hur jävla stor är inte hon i utlandet?

Orkar inte nämna mer, TS du är bara en idiot och har inte tänkt längre än 1 tanken. Du måste fan inse att Sverige gör bra musik som är uppskattad internationellt - att bara säga "nej jag gillar inte svensk musik" och sedan få det som om att det blir spiken i kistan är långt ifrån sant...

Slutsats? Man ska fan inte prata om saker man inte är insatt i!
Senast redigerad av QuiZzi 2009-10-24 kl. 23:12.
Citera
2009-10-25, 00:05
Medlem
Rocket-Queens avatar
Lyssnar inte på mycket svensk musik. Speciellt inte när de sjunger på svenska eftersom det inte tilltalar mig. Men det finns ju ändå:

Wilmer X (undantaget)
Yngwie Malmsteen
Europe
Opeth

osv.
Citera
2009-10-25, 00:42
Medlem
Agreed.

Enda artisten jag kan lyssna på är Voldo.
Citera
2009-10-25, 00:43
Medlem
sakkwalds avatar
Looptroop
Timbuktu
Hoffmaestro
The Hives

Dessa band är väll fanimej dåliga?
Citera
2009-10-25, 00:46
Medlem
Lovelesss avatar
Haha, dum i huvudet eller? Finns ju sjukt mycket bra svensk metal. Kanske är lite för hårt för en grabbhalva som dig?
Citera
2009-10-25, 08:19
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZzi
Sveriges Jazzexport är större än vad vi tror, den numera avlidna (R.I.P.) Esbjörn Svensson var ett sådant exempel.

Inom den "internationella" rockvärlden med band som Europe (de var bra förut, nu är de lite fjolliga enligt mig, även om Marcello fortfarande är svinbra). Även nya band som In Flames. Hela metal scenen dominerar vi svenskar, det finns även en gren inom metal som kallas vadå? Gothenburg Death Metal!

Pop världen med sådana som Abba. Även andra nutida band som the Hives - se bara på Robyn - hur jävla stor är inte hon i utlandet?

Orkar inte nämna mer, TS du är bara en idiot och har inte tänkt längre än 1 tanken. Du måste fan inse att Sverige gör bra musik som är uppskattad internationellt - att bara säga "nej jag gillar inte svensk musik" och sedan få det som om att det blir spiken i kistan är långt ifrån sant...

Du har tydligen gått på myten. Din kunskap om musik verkar inte gå längre än vad som står i kvällstidningarna. De där artisterna är inte så jävla stora som vi svenskar tror. Abba är stora i framför allt två länder utanför Sverige, Australien och Storbritannien. Kolla utanför den anglosaxiska världen och Abba är inte så jäkla stora. Robyn och The Hives storhet utomlands är rejält överskattade.

Metal kan jag inte riktigt uttala mig om, men jag har svårt att tro att den är världskänd. Ni får gärna överbevisa mig.

Senast redigerad av mishima 2009-10-25 kl. 08:22.
Citera
2009-10-25, 09:51
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Metal kan jag inte riktigt uttala mig om, men jag har svårt att tro att den är världskänd. Ni får gärna överbevisa mig.
Det första riktiga black metal bandet var svenskt, Bathory har en enorm status utomlands. Vi hade även en unik dödsmetalvåg, helt olik från den amerikanska som svepte över landet i början av 90-talet, Entombed, Unleashed, Grave och Dismember är fortfarande väldigt populära utomlands. Sen alla dessa melo-deathband, Sverige kanske inte var först, men vi definierade dock stilen.

Sverige räknas internationellt som ett av de mest etablerade och bästa metalexportörerna i världen.
Citera
2009-10-25, 12:19
Medlem
Error9s avatar
Svensk musik är i överlag är riktig dålig. Band som Suis La Lune, Immanu EL, Sail A Whale, Katatonia och In Flames är bra - men inte överlägsna Amerikanska akter direkt.
Citera
2009-10-25, 13:18
Medlem
Drunkpunks avatar
Ja mycket av Svensk musik suger, men det finns ju guldkorn överallt.

Jag är övertygad om att majoriteten av Amerikas musikutbud suger kuk också bara det att det bor ganska många i USA jämfört med Sverige.
Citera
2009-10-25, 13:44
Medlem
rajjts avatar
Ebba Grön och Imperiet!

In Flames har väl någon enstaka låt som går att lyssna på.

Annars? njaa..
Citera
2009-10-25, 14:03
Medlem
rhymenocerouss avatar
Citat:
Du har tydligen gått på myten. Din kunskap om musik verkar inte gå längre än vad som står i kvällstidningarna. De där artisterna är inte så jävla stora som vi svenskar tror. Abba är stora i framför allt två länder utanför Sverige, Australien och Storbritannien. Kolla utanför den anglosaxiska världen och Abba är inte så jäkla stora. Robyn och The Hives storhet utomlands är rejält överskattade.

Ta In Flames då, Dom är jävligt stor i många länder inom europa iaf (Längre än så har jag inte kunskap.) Men hur som helst är den här tråden gravt onödig. Jag gillar en del svenska band och artister, men det handlar bara om tycke och smak precis som hela den här tråden.
Citera
2009-10-25, 15:08
Medlem
QuiZzis avatar
Citat:

Jag är inte så insatt i PoP men dock i metal. Meshuggah rankad utav Rolling Stones Magazine som en utav rockvärldens mest influerande metal band. De spelar "math metal" och har (tror jag) till och med skapat den stilen, i alla fall varit en av de mest seriösa math metal banden som satt störst prägel på den stilen.

In Flames som nämnts tidigare turnerar världen runt och är stora i USA/England och i stort sett hela europa, skapade även stilen/var pionjärer i stilen Gothenburg Death Metal.

Hammerfall är otroligt stora i Tyskland (även resterande europa) och afrika av någon jävla anledning. Brazilien också.

Yngwe Malmsteen klassas som en utav rockvärldens bästa gitarrister (om inte den bästa?), nu bosatt i USA och är som störst i asien. Sug på den karamellen. Sägs även vara skaparen av Neo-classic metal - skapade även vågen utav "Virtuos gitarrister" på -90 talet. Som de insatta säger, "The great guitarst of the 90s all awaked in Yngwies shadow" - mer eller mindre, sedan är ju det en form utav smak och så, men han var den första.

Refused - världens kanske... ja största men samtidigt okända Hardcore Punk band. Är älskade utav etablerade rock&pop nissar i USA. Varje gång Metallica och grabbarna (även sådana som Merlyn Manson) kommer till USA köper de alla plattor utav Refused de kan hitta. Utifall att det skulle finnas någon EP de inte har, de har även blivit inbjudna att festa med Metallica och metallicas gitarrister bönade och bad Refused att visa licks och annat.

Band som Mustasch agerar förband åt Motorhead och grabbarna då de turnerar i Europa och världen, det säger även en del...

Sedan får vi inte glömma våra Jazzmusiker som Jonas Hellborg, Ulf Wakenius och grabbarna.

Sedan exporterar vi mycket musik i form av "färdiga låtar" som artister får sjunga. Se på dem i Idol juryn, de har alla arbetat med Backstreet Boys, Celine Dion, Britney och alla dem. Vi hade runt 1995-2000? en musikexport motsvarande 1.5 miljarder kronor... i pengar alltså, Svenska "låtskrivar royalties". Sug på den karamellen. Läste det i någon form av facktidning för någon månad sedan.

Du är inte insatt i metal det hörs! Jag är dock inte insatt i pop då den musiken ofta är ointressant enligt mig Men jag vet att vi producerar mycket musik, och mycket internationellt omtyckt musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in