2009-10-24, 12:09
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Just "Män Utan Kvinnor" är nog min favoritplatta med honom, tillsammans med "Eggen" och Club Zebra". Visst upprepar han sig mycket (det så frekventa man-kontra-kvinna-temat skäms han ju själv lite för), men ibland slår han onekligen huvudet på spiken. Själv ser jag inte direkt någon skada i att repetera sig så länge man gör det med viss variabel. Om man kan omformulera något på ett bättre, sannare, ärligare sätt är det ju av godo. En slags uppdatering. Somliga skriver allt direkt utan redigering, Dylan tex. andra över en 35-årsperiod.

Jag menar, ponera att du släppt en platta en gång i tiden. Just de ord du valde då i det skedet av livet är dokumenterade, arkiverade och förevigade. Jisses vilken ågren man skulle ha om man sedan upptäcker att det där kunde jag ju ha gjort fan så mycket bättre, varför insåg jag inte det då.

Man kan nog förbise upprepningarna för däremellan dyker de där pärlorna fortfarande upp.

Jag drömmer ibland om Den Vassa Eggen i en nyinspelning, utan det där syntetiska 80-talsljudet som jag aldrig riktigt gillat. Låtarna är fantastiska däremot.

Jag gillar Lasse Halapis medverkan på Män Utan Kvinnor. Skivan skiljer sig produktionsmässigt från det mesta Lundell gjort. Och Fullt Ut är fantastisk!
Citera
2009-10-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Man kan nog förbise upprepningarna för däremellan dyker de där pärlorna fortfarande upp.

Jag drömmer ibland om Den Vassa Eggen i en nyinspelning, utan det där syntetiska 80-talsljudet som jag aldrig riktigt gillat. Låtarna är fantastiska däremot.

Jag gillar Lasse Halapis medverkan på Män Utan Kvinnor. Skivan skiljer sig produktionsmässigt från det mesta Lundell gjort. Och Fullt Ut är fantastisk!

Och sen medverkar inte Bark vilket är ett plus enligt mig då han är en rätt tråkig gitarrist. Svårt att göra så mycket med många av Ulfs låtar iofs, inte särskilt melodiösa eller spännande att arbeta med kanske.

Ja skivan är unik för Lundell. Introvert och troligen den minst kommersiella. Dessutom humoristisk (Babywriter, Party). En av hans egna favoriter f.ö.

Fast Omaha är inte långt efter. En klar höjning rent musikaliskt från föregångarna Ok Baby OK, Högtryck och Lazarus. Polska, country, ballad, rock, pop, stor variation med intressanta arrangemang. Texterna handlar inte heller om det vanliga. Ist. för piedestalsfilosofin om kvinnan som frälsning sjunger han om sin gamla hund, dåligt väder, 60-årskris, Gud, m.m. Åldrandet har gjort honom gott verkar det som.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2009-10-24 kl. 13:27.
Citera
2009-10-24, 13:37
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis

Håller med om produktionen på ''Män utan kvinnor'' som gör att skivan har en helt annan känlsa än de andra Lundellarna (i positiv bemärkelse då).

Halapi, Korhonen & Isaksson som är med på ''Män utan kvinnor'' fanns även med i Gloria vars platta som kom -99 är en förbaskat bra platta.
Citera
2009-10-24, 13:48
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Och sen medverkar inte Bark vilket är ett plus enligt mig då han är en rätt tråkig gitarrist. Svårt att göra så mycket med många av Ulfs låtar iofs, inte särskilt melodiösa eller spännande att arbeta med kanske.

Ja skivan är unik för Lundell. Introvert och troligen den minst kommersiella. Dessutom humoristisk (Babywriter, Party). En av hans egna favoriter f.ö.

Fast Omaha är inte långt efter. En klar höjning rent musikaliskt från föregångarna Ok Baby OK, Högtryck och Lazarus. Polska, country, ballad, rock, pop, stor variation med intressanta arrangemang. Texterna handlar inte heller om det vanliga. Ist. för piedestalsfilosofin om kvinnan som frälsning sjunger han om sin gamla hund, dåligt väder, 60-årskris, Gud, m.m. Åldrandet har gjort honom gott verkar det som.

Jag tycker Lundell kan "göra slut" med Janne Bark men de är väl ganska tajta polare och då blir det svårt. Nej, jag tycker också att Bark är tråkig.
Lundell har ju omgett sig med ganska duktiga musiker genom åren: Werner Modiggård, Backa Hans, Pelle Sirén, Magnus Tengby, Lasse Wellander, Ronander - men Bark har har varit med och harvat längst av alla. Nog Nu kanske?

Har faktiskt inte utforskat Omaha närmare men det ska jag göra.
Citera
2009-10-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag lyssnar bra mycket hellre på originalen är en bleka kopior. Även om jag inte så överförtjust i dem du nämner så är de hästlängder bättre än Ulf Lundell. Jag identifierar mig inte med de artister jag lyssnar. Jag gillar musiken de producerar.

Det är en stor jävla myt att Sverige är förbaskat bra musikland. Tyvärr tycks de flesta ha gått på den.

Jag vet inte om jag tycker att Sverige är ett förbaskat bra musikland (var nog bättre förr). Cornelis är utan tvekan en låtskrivare i världsklass. Han gör svenska språket vackert.

Sveriges jazzscen var ganska omtalad en gång i tiden:

Monica Zetterlund, Arne Domnérus, Rune Gustavsson, Georg Riedel, Bengt Hallberg, Jan Allan, Lars Gullin, Jan Johansson, Janne Schaffer, Putte Wickman, Alice Babs.
Idag har vi Ulf Wakenius som bl.a. ingick i Oscar Petersons kvartett.

Roffe Wikström har spelat med Albert Collins, Charles Brown, Roy Brown mfl.

Finns flera klassiska kompositörer/tonsättare som är internationellt kända: Allan Pettersson, Peterson-Berger, Willhelm Stenhammar, Lars-Erik Larsson
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2009-10-24 kl. 14:04.
Citera
2009-10-24, 14:01
Medlem
Oakenshields avatar
Det är jävligt stora ord - för att inte säga rent idiotiska - att påstå att "tyvärr har alla gått på myten om ett bra musikland". Finns otaliga exempel varav en hel del nämnts i föregående inlägg på varför Sverige är ett bra musikland. Att försöka nedvärdera folk för att de skulle ha "gått på" nåt är utomordentligt löjligt.

Sen om man väljer att lyssna på musik från Brasilien, Indien, Nigeria eller whatever får väl stå för en själv. Men det är en ytterligt fånig för att inte säga elitistisk inställning att på det sättet försöka ställa sig över andra som gillar svensk musik. Eller är det nåt högtravande sätt att verka bättre för att man försöker vara exotisk?

Brasilien och Nigeria my ass. Gainsbourg bättre än Lundell? Ja det kan man ju tycka. Själv påstår jag motsatsen.
Citera
2009-10-24, 14:03
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Jag vet inte om jag tycker att Sverige är ett förbaskat bra musikland (var nog bättre förr). Cornelis är utan tvekan en låtskrivare i världsklass. Han gör svenska språket vackert.

Sveriges jazzscen var ganska omtalad en gång i tiden:

Monica Zetterlund, Arne Domnérus, Rune Gustavsson, Georg Riedel, Bengt Hallberg, Jan Allan, Lars Gullin, Jan Johansson, Janne Schaffer.
Idag har vi Ulf Wakenius som bl.a. ingick i Oscar Petersons kvartett.

Roffe Wikström har spelat med Albert Collins, Charles Brown, Roy Brown mfl.

Finns flera klassiska kompositörer/tonsättare som är internationellt kända: Allan Pettersson, Peterson-Berger, Willhelm Stenhammar, Lars-Erik Larsson

Äntligen lite bra exempel på bra svensk musik. Där tar du mig lite. När folk kommer dragande med diverse mediokra popartister som de hyllar till skyarna skakar jag på huvudet.

Flera av dem du nämner uppskattar jag. Både Jan Johansson och Monica Zetterlund är bra. Jazzscenen har historiskt sett varit på en högre internationell nivå än vad annan musik har varit. Den är dock inte världsbäst om någon trodde det.
Citera
2009-10-24, 14:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Det är jävligt stora ord - för att inte säga rent idiotiska - att påstå att "tyvärr har alla gått på myten om ett bra musikland". Finns otaliga exempel varav en hel del nämnts i föregående inlägg på varför Sverige är ett bra musikland. Att försöka nedvärdera folk för att de skulle ha "gått på" nåt är utomordentligt löjligt.

Sen om man väljer att lyssna på musik från Brasilien, Indien, Nigeria eller whatever får väl stå för en själv. Men det är en ytterligt fånig för att inte säga elitistisk inställning att på det sättet försöka ställa sig över andra som gillar svensk musik. Eller är det nåt högtravande sätt att verka bättre för att man försöker vara exotisk?

Brasilien och Nigeria my ass. Gainsbourg bättre än Lundell? Ja det kan man ju tycka. Själv påstår jag motsatsen.

Jag använder bara samma elitistiska syn som många i den här tråden har använt sig av när man har mobbat trådstartaren. Jag tycker att ts kommer med något som stämmer och håller med. Helt otroligt nog blir folk till och med provocerade av det som om han klev några på tårna. Det finns många trångsynta inlägg i den här tråden som jag tycker visar på att man har urusel koll på vad som görs utanför våra gränser. Jag tycker att man använder stora ord när man idiotförklarar trådstartaren och till och med kallar honom troll bara för att han har en avvikande åsikt.

Jag tycker att tidningen Pop kom fram till något väsentligt när de skulle ranka de 100 bästa skivorna någonsin för sisådär 15 år sedan. De hade inte med en svensk artist på den listan.

Kan någon förklara vad som är bra med svensk populärmusik?
Senast redigerad av mishima 2009-10-24 kl. 14:21.
Citera
2009-10-24, 15:04
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Jag tycker att tidningen Pop kom fram till något väsentligt när de skulle ranka de 100 bästa skivorna någonsin för sisådär 15 år sedan. De hade inte med en svensk artist på den listan.

Kan någon förklara vad som är bra med svensk populärmusik?

Jag tror dock att den listan skulle se lite annorlunda ut om den gjordes idag. För 15 år sedan så var svensk pop inte speciellt kul. Däremot så är dagens indiepop väldigt intressant och i de flesta fall håller det en väldigt hög nivå internationellt sett. Oftast är ju i alla fall de banden som jag nämnt i den här tråden större utomlands än i Sverige.

Sedan när tidningen gjorde en liknande lista några år senare där de skulle ranka de bästa indiepopsinglarna så var det ju faktiskt en del svenska band som plattsade. Och även där så skulle det ha blivit ännu fler svenska band på den listan om den hade gjorts idag.

Ta till exempel Digfis lista (Digfi:Mix) där de listade de 100 bästa skivorna som hade gjorts mellan 2000-2004. Där är det många Svenska skivor med och väldigt många som finns i toppen. T.ex så hamnade The Radio Dept. Lesser Matters på en väldigt rättvis förstaplats.
Citera
2009-10-24, 15:31
Medlem
scwabs avatar
Citat:
Nu finns det en risk att jag kommer få dig att verka rätt dum, men låt det bli så.

Haha, du tror alltså att jag enbart lyssnar på engelsk musik eftersom jag tog upp det exemplet. Det har varit USA som har varit jämförelsen i tråden. Det var därför jag gjorde den jämförelsen. USA är överlägset världens bästa musikland, både idag och historiskt, men det innebär inte att det är bara är i USA det görs bra musik. Det trodde jag att det fanns dem som fattade. Jag har absolut inte begränsat mig till USA. Det är din rätt idiotiska och dumma generalisering av mitt inlägg.

Jag är ett stort fan av afrofunk och lyssnar gärna på musik från Etiopien och Nigeria. Brasiliansk tropicalia slår allt som görs i Sverige. I Frankrike finns det en musikkultur som är förbaskat mycket bättre än den svenska (kom inte och påstå att Ulf Lundell är bättre än Serge Gainsbourg). Indien slår Sverige musikaliskt.

Det bor fortfarande nio miljoner invånare i detta land. Det säger väl sig självt att vi är ett pyttelitet musikland. Du argumenterar mot det med att jag bör lyssna på musik som är på svenska. Varför det? Svenska språket är inget jag tycker är särskilt vackert och de fåtal svenska akter jag gillar sjunger faktiskt på engelska. Jag lyssnar heller inte på musik för att ha höra bra texter, då läser jag hellre poesi. Jag lyssnar på musik.

Jag tycker synd om dig...

Jag kommer inte ihåg att jag skrev något här igår Men kan säga lite mer vad jag menar och vad tråden egentligen handlar om. Tråden är en som klankar ner på svensk musik det var nog av den anledningen jag riktade det åt att man ska lyssna mer på just svensk musik, för där finns mycket bra. Sen är ju faktiskt amerikaniseringen en faktum men kul att du inte har fallit för den. Jag har en tendens att generalisera väldigt mycket ibland... Hej och hå!
Citera
2009-10-24, 15:41
Medlem
whosgotthecracks avatar
När tidningen Rolling Stones listade 100 bästa låtarna genom tiderna, så fanns 2-3 svenska låtar med. Minns bara en, Broder Daniel med Shorline.
Citera
2009-10-24, 22:24
Medlem
bra svenska band:

Johnossi
the soundtrack of our lives
the hives
mando diao

och ABBA har gjort bra musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera