• 1
  • 2
2009-08-20, 12:45
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Karin Ahlborg säger

” Jag har verkligen försökt att få halva portioner på matställen runt om i Sverige men det är som fördömt”

Jag frågar mig är människan helt slut i huvudet?
Generellt sätt så serveras det väldigt små portioner på svenska restauranger
Sverige är det sämsta landet i hela europa på att servera mättande portioner.
Hon kallar många restaurangers portioner för ”skogshuggare portioner”
Man kan ju verkligen fråga sig var hon har ätit någonstans.

Är det någon här som har upplevt att portionerna är så enorma så man vill ta hem den överblivna maten och på fullt allvar anse att det räcker till en middag dagen efter??
För att det skulle vara till hunden är ju inte riktigt sant…
Citera
2009-08-20, 12:50
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Karin Ahlborg säger

” Jag har verkligen försökt att få halva portioner på matställen runt om i Sverige men det är som fördömt”

Är det någon här som har upplevt att portionerna är så enorma så man vill ta hem den överblivna maten och på fullt allvar anse att det räcker till en middag dagen efter??
Näe jag har aldrig fått såpass mycket mat att jag har känt att det skulle vara värt att ta med något hem. Förutom om jag har varit bakfull och varit på pizzerian, får jag kväljningar efter första slicen så kan jag be om en kartong för att kunna ta med resterande 70% av pizzan hem. Men att ta med husmanskost eller restaurangmat i en påse har aldrig varit på tapeten
Citera
2009-08-20, 12:50
Medlem
Enfattigens avatar
Skogshuggareportioner har jag bara fått på vägkrogar och pizza- kebab- och hamburgarehak. Inga ställen man ber om doggy bag precis.

Vill också veta vilka restauranger hon menar, man borde ju testa att äta där verkar det som.
Citera
2009-08-20, 12:54
Medlem
Ramaskriets avatar
Nej, verkligen inte. Portionerna är löjligt små på nästan varenda ställe jag någonsin besökt, så ska man äta sig mätt är det ät-hur-mycket-Ni-vill-buffé som står på menyn.

Apropå detta så har jag en vän som också stör sig på detta faktum och han är extremt glad i mat. Vi hade en gång varit och spelat en ishockeymatch långt bort åt helvete och alla i bussen var jävligt hungriga. Vi stannade till vid ett trevligt ställe som serverade svensk husmanskost, men vi var inte så fancy så alla beställde varsin portion pytt i panna. Min kompis bad om en dubbel portion och mycket riktigt fick han ett imponerande berg pytt serverat i tallriken. När han ätit upp denna sa han till servitrisen:
- Jag beställde en dubbel, så jag kan ta den andra nu.
Citera
2009-08-20, 13:01
Medlem
Hahahaha ja svenska portioner är i allmänhet ett hån mot gästerna
Citera
2009-08-20, 13:34
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Nej, verkligen inte. Portionerna är löjligt små på nästan varenda ställe jag någonsin besökt, så ska man äta sig mätt är det ät-hur-mycket-Ni-vill-buffé som står på menyn.

Apropå detta så har jag en vän som också stör sig på detta faktum och han är extremt glad i mat. Vi hade en gång varit och spelat en ishockeymatch långt bort åt helvete och alla i bussen var jävligt hungriga. Vi stannade till vid ett trevligt ställe som serverade svensk husmanskost, men vi var inte så fancy så alla beställde varsin portion pytt i panna. Min kompis bad om en dubbel portion och mycket riktigt fick han ett imponerande berg pytt serverat i tallriken. När han ätit upp denna sa han till servitrisen:
- Jag beställde en dubbel, så jag kan ta den andra nu.
Klockrent
Citera
2009-08-20, 13:34
Medlem
csts avatar
Jag instämmer med er andra i tråden, svenska portioner är väldigt små, men om kärringen vill ta med sig maten hem kan hon väl få göra det? Det stör väl ingen annan?

Dags att införa portioner i USA-size i Sverige kanske?
Citera
2009-08-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag instämmer med er andra i tråden, svenska portioner är väldigt små, men om kärringen vill ta med sig maten hem kan hon väl få göra det? Det stör väl ingen annan?

Dags att införa portioner i USA-size i Sverige kanske?

Mig stör det så till vida att käringen ger de snåla restaurangägarna får kött på bena när det gäller att hålla fast vid de små musportionerna.
USA är väl i vis mån extremt, men större portioner bör vill lätt kräva av snål restaurangerna
Citera
2009-08-20, 13:41
Medlem
Woohoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Karin Ahlborg säger

Det är nog aldrig att man inte orkar äta upp sin mat man köper på restauranger, men på pizzerior är det knappt aldrig att jag äter upp en pizza.. Då ber man om en kartong att ta med hem och ta lite senare på kvällen
Citera
2009-08-20, 13:44
Medlem
meepers avatar
Jag tycker inte man kan säga att svenska portioner är vara sig speciellt stora eller anmärkningsvärt små. Storleken kommer att variera efter vilken restaurang man talar om, vilken mat man beställer, hur mycket man betalar etc. Att en portion pyttipanna på en vägkrog är större än en Walswska på en stjärnkorg är väl egentligen inte så konstigt, och faktum att det är så bör inte förvåna någon. Är man väldigt hungrig kan man alltid beställa mer tillbehör om det är passande, eller be om mer bröd.
Citera
2009-08-20, 14:09
Medlem
dePauls avatar
Som det redan har nämnts så beror det på typen av krog. De största skillnaderna jag upplevt är i Frankrike. Där har Sverige inte mycket att hämta jämförelsevis.

~Paul~
Citera
2009-08-20, 15:18
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som det redan har nämnts så beror det på typen av krog. De största skillnaderna jag upplevt är i Frankrike. Där har Sverige inte mycket att hämta jämförelsevis.

~Paul~
nej, fyfan. På en bra fransk krog måste man ju äta 7-8 rätter för att bli i närheten av mätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in