• 1
  • 2
2009-08-20, 08:51
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Det har varit lite kackel på nyheterna på sista tiden om att fler och fler blir skuldsatta p g a SMS-lån. Själv skulle jag aldrig få för mig att ta ett sådant, inte ens i den mest krisartade situation (finns bättre alternativ), men det finns ju bevisligen folk som resonerar annorlunda mot vad jag gör.

Det här forumet spänner ju över ett brett spektrum så jag antar att det finns en och annan här som tagit det. Hur resonerade ni? Vad var det som gjorde att ni tog beslutet? Blev ni skuldsatta på kuppen?

Personligen kan jag verkligen inte se något läge där det kan vara motiverat, men jag har å andra sidan aldrig varit i någon verklig kris.
Citera
2009-08-20, 08:53
Medlem
cammos avatar
Såna som där här killen https://www.flashback.org/showthread.php?t=977566
Citera
2009-08-20, 08:55
Bannlyst
Känner till 2st som har tagit sms-lån på grund av ekonomiska problem, detta trots att de har heltidsjobb.

Kan väl nämna att båda två inte har alla hästar hemma direkt.. det är helt enkelt korkade människor som tar sms-lån för att hårdra det. Vad kostar det, 500 spänn i "avgift" för att låna 3 000? Det är ungefär vad jag betalar på ett att mina lån som är på över en halv miljon kronor, lite lustigt.
Citera
2009-08-20, 09:12
Medlem
Sådana som inte klarar av att mata mun efter hand
Citera
2009-08-20, 09:16
Medlem
JPlins avatar
Sådana som är i snabbt behov av pengar. te.x utan sms lån skulle det blivit en betalningsanmärkelse, Sådana som inte förstår att de måste betala (retards).

Jag hade tagit sms lån om jag visste att jag skulle få säg 10K för skatteåterbäring nästa vecka och var i snabbt behov av pengar.
Citera
2009-08-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPlin
Sådana som är i snabbt behov av pengar. te.x utan sms lån skulle det blivit en betalningsanmärkelse, Sådana som inte förstår att de måste betala (retards).

Jag hade tagit sms lån om jag visste att jag skulle få säg 10K för skatteåterbäring nästa vecka och var i snabbt behov av pengar.

JPlin = retard?
Citera
2009-08-20, 09:23
Medlem
JPlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusoe
JPlin = retard?

Crusoe jag önskar att jag blev lika smart som du. Jag vill också kunna skriva till folk att dem är = retards. Jag vill sakna förmågan att förklara mig jag vill också sakna förmågan att förstå texter. Du är en så fin pöjk.
Citera
2009-08-20, 10:14
Medlem
Arch_Angels avatar
smslån är endast bra när det är fara för liv ellr lem dvs skyldig fel folk pengar annars är man idiot ifall man tar ett.
Citera
2009-08-20, 10:33
Medlem
micaeles avatar
Vid tillfällen då det varit mer månad än pengar är SMS-lån en gudagåva, så länge man är disciplinerad nog att inte dra på sig lika mycket utgifter nästa månad och därmed kan betala tillbaka lånet samt ockerräntan. If that makes me a retard, so be it.
Citera
2009-08-20, 14:05
Medlem
qlx123s avatar
Förstår inte heller hur man är funtad att ta ett sms-lån. Oftast rör sig lånen endast om ett par tusenlappar och då tycker man ju att det borde gå att låna dem pengarna av föräldrar eller vänner?
Citera
2009-08-20, 14:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qlx123
Förstår inte heller hur man är funtad att ta ett sms-lån. Oftast rör sig lånen endast om ett par tusenlappar och då tycker man ju att det borde gå att låna dem pengarna av föräldrar eller vänner?
Alla kanske inte har den möjligheten. Samtidigt är ju SMS-lån, på gott och ont, extremt snabbt att få ut. Om man ringer mitt på dagen kan du ha pengarna på kontot en halvtimme senare.
Så det är fullt förståeligt att det är ett fördärv för många som inte har självdisciplin eller sitta illa till med skulder och räkningsberg.
Citera
2009-08-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker

Kan väl nämna att båda två inte har alla hästar hemma direkt.. det är helt enkelt korkade människor som tar sms-lån för att hårdra det. Vad kostar det, 500 spänn i "avgift" för att låna 3 000? Det är ungefär vad jag betalar på ett att mina lån som är på över en halv miljon kronor, lite lustigt.

Troligtvis så har de till skillnad från dig ungefär noll procents chans att få ett vanligt banklån.

Citat:
Ursprungligen postat av qlx123

Grejen är väl att vänner inte förväntas ta någon ränta, vilket gör att viljan till att låna ut bör bli rätt låg, med tanke på att risken för kreditförluster finns där hela tiden
Senast redigerad av BallaRune 2009-08-20 kl. 15:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in