2009-08-20, 15:31
Medlem
qlx123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Troligtvis så har de till skillnad från dig ungefär noll procents chans att få ett vanligt banklån.

Grejen är väl att vänner inte förväntas ta någon ränta, vilket gör att viljan till att låna ut bör bli rätt låg, med tanke på att risken för kreditförluster finns där hela tiden

Ok. Så kanske det är. Jag har svårt att sätta mig in i situationen då jag vet att jag hade kunnat låna en tusenlapp från några polare och betalat tillbaka det senare. Men det kanske inte gäller alla
Citera
2009-08-20, 16:06
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
smslån är endast bra när det är fara för liv ellr lem dvs skyldig fel folk pengar annars är man idiot ifall man tar ett.
När det är fara för liv och lem? Borde inte släkt och vänner kunna skjuta till en slant då? Eller är det bara jag som är så lyckligt lottad?
Citera
2009-08-20, 17:03
Medlem
Jag tror att det som tar sms-lån helt enkelt...
1) redan har lånat mycket pengar av släkt och vänner eller skäms för att göra det.
2) har betalningsanmärkningar och kan inte få banklån
3) har utnyttjat alla sina kreditkort till max
4) saknar ekonomiskt sinne (finns säkert någon diagnos på det), mentalt omogen eller är sinnessvag/-sjuk på andra sätt

Gemensamt för dem alla är att de verkligen har hamnat i skiten och behöver hjälp att ta sig ur den. Något är i grunden fel när man hamnar i så svårt trångmål att sms-lån är enda utvägen för att klara maten för dagen. Då har det gått långt. Problemet här är väl att socialen inte blir inkopplad förrän kronofogden knackar på dörren.
Citera
2009-08-20, 18:56
Bannlyst
Är det inte lite överdrivet negativa åsikter om sms-lån här? Det verkar vara lite modernt att tycka att folk som tar sms-lån är dumma i huvet liksom!

Jag har inte tagit något sms-lån själv, men jag skulle absolut kunna tänka mig beroende på situation! Liksom.. Låt säga att några polare vill ha med mig på nån suparesa till någon annan stad eller något kul så skulle jag mycket väl kunna lägga 500kr på att få låna 3000kr!
Liksom, det är ju inte några enorma summor vi snackar om..

Sen så är det klart att man inte kan missa att betala direkt, för man har ju inte råd med ränteökningen!

Men komigen.. Sålänge man sköter återbetalningen så är det ju inte så att det är det dummaste man kan göra..
Citera
2009-08-20, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Troligtvis så har de till skillnad från dig ungefär noll procents chans att få ett vanligt banklån.

Tror absolut de skulle kunna få ett motsvarande lån på banken. Vi snackar personer med fast heltidsjobb. Men jag tror många (idioter) tycker det är så väldigt bekvämt och enkelt att ta sms-lån, därför åker de dit på det. Sen kanske de tänker "hmm.. fan, 3 000 kronor för 500? De e ju billigt!"
Citera
2009-08-20, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Är det inte lite överdrivet negativa åsikter om sms-lån här? Det verkar vara lite modernt att tycka att folk som tar sms-lån är dumma i huvet liksom!

Jag har inte tagit något sms-lån själv, men jag skulle absolut kunna tänka mig beroende på situation! Liksom.. Låt säga att några polare vill ha med mig på nån suparesa till någon annan stad eller något kul så skulle jag mycket väl kunna lägga 500kr på att få låna 3000kr!

Sen så är det klart att man inte kan missa att betala direkt, för man har ju inte råd med ränteökningen!

Men komigen.. Sålänge man sköter återbetalningen så är det ju inte så att det är det dummaste man kan göra..

Om man ska låna 3 000 spänn är det nog det mest korkade man kan göra.

Jag loggade in på min bank nu och kollade mina lån. På ett lån, som är exakt 582.250,00 SEK, betalar jag 453 SEK i ränta per månad. Det är bara att jämföra.

Skulle jag inte få ett "vanligt banklån", så skulle jag
  1. Fråga släktingar och bekanta
  2. Sälja saker
  3. Pantsätta smycken motsv
Citera
2009-08-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89

Du menar på fullt allvar att man inte är korkad om man super upp 3000 kr som man inte har? Om man inte har den marginalen så att man måste låna 3000 kr för en suparresa så ligger ju IQ-nivån strax under skostorleken.
Citera
2009-08-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker

Jag loggade in på min bank nu och kollade mina lån. På ett lån, som är exakt 582.250,00 SEK, betalar jag 453 SEK i ränta per månad. Det är bara att jämföra.

Det där lär ju vara bolån...
Sen kan man ju även misstänka att du arbetar på en bank eller något, för den där räntan som är under 1% är låg tom för att vara bolån.

Med den där räntan så skulle det tom löna sig att ta ett stort lån och sätta in allt på ett sparkonto

Skulle jag glatt ta ett lån på 10miljoner med den räntan om jag fick
Senast redigerad av BallaRune 2009-08-20 kl. 21:19.
Citera
2009-08-20, 21:18
Medlem
3 sorters folk.

Vanliga idioter och folk som redan har så mycket skulder så dom inte bryr sig om fler.

Sen har vi personerna som har jobb men vill ha pengar till kanske en festival, väns födelsedag eller konsert.
Citera
2009-08-21, 01:15
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker

Skulle jag inte få ett "vanligt banklån", så skulle jag
  1. Fråga släktingar och bekanta
  2. Sälja saker
  3. Pantsätta smycken motsv

Om inte släktingarna kan då? Eller man vill helt enkelt inte bekymra dem med detta. Sälja saker? Pantsätta smycken? Nog kan man betala en 500 om man är i snabbt behov av pengar som många redan påpekat, till supresa festival eller vaf*n som helst. Har man inte råd att betala tillbaka 3500 så äre väl så.

Antar att du inte äger en bil heller med tanke på att den sjunker i värde..
Citera
2009-08-21, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Om inte släktingarna kan då? Eller man vill helt enkelt inte bekymra dem med detta. Sälja saker? Pantsätta smycken? Nog kan man betala en 500 om man är i snabbt behov av pengar som många redan påpekat, till supresa festival eller vaf*n som helst. Har man inte råd att betala tillbaka 3500 så äre väl så.

Antar att du inte äger en bil heller med tanke på att den sjunker i värde..

Självklart kan man göra det. Uppenbarligen finns det ett väldigt stort behov av sms-lån, annars skulle dessa kreditinstitut aldrig existrera.

För mig handlar det snarare om vad man är villig att betala. 500 spänn (400 tror jag det är f.ö) för 3 000 är offantligt mycket procentuellt sätt. Ränta är priset på pengar, och tydligen är vissa (idioter) villiga att betala så väldigt mycket för så väldigt lite. Det är inte värt det helt enkelt, det är ett alldelse åt helvete för högt pris.

Lustiga är att ni motiverar det med så pass onödiga saker som "suparesa" och festivaler. Men men, kör hårt. Kreditinstituten skrattar hela vägen.
Citera
2009-08-21, 08:57
Medlem
SMS lånen är till för människor i socialgrupp 3, samma grupp som spelar jack vegas.

Dessa människor är offer som utnyttjas stenhårt av fula företag.

De flesta som tar sms lån borde ha en förmyndare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in