• 1
  • 2
2009-08-19, 22:39
Medlem
Von0bens avatar
Har ni någon annan brandvägg än den inbyggda?

När jag hade XP höll jag på nojja mig med Zone Alarm men sen jag köpt Vista använder jag bara den inbyggda brandväggen.

Min fråga: duger den - för en normal användare? Eller bör man ha en annan?

Så länge man har antivirus och ser till att inte ha några trojaner på datorn är man väl tämligen säker mot angrepp? Då menar jag inte att ni ska lista upp massa teoretiskt möjliga extrema exempel på att jag inte alls är skyddad, utan ett troligt scenario.

Kan tillägga att jag även har internet via en router som ger mig ett internt ip. Det kanske innebär ett extra skydd? Förutom det har jag nod32 antivirus, och ser till att hålla windows uppdaterat.
Citera
2009-08-19, 22:40
Medlem
KryddAs avatar
Har du en router lär den ha en hårdvarubrandvägg och du kan därför köra med Vistas inbyggda.
Citera
2009-08-19, 22:42
Medlem
henkishs avatar
Jag har alltid kört med Windows egena brandvägg enbart + Virus skydd (Nod32) Och har aldrig haft några problem. Dock har jag i stort sett alltid suttit i router och de flesta routerna har en inbyggd brandvägg i sig som ger extra skydd.
Citera
2009-08-19, 22:50
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Har du en router lär den ha en hårdvarubrandvägg och du kan därför köra med Vistas inbyggda.

Menar du att routern i sig fungerar som en slags brandvägg?
Det står inget om "firewall" i min billiga routers inställningar, förutom att det är såna där inställningar för att förhindra pingar osv. Men man får ett internt ip-nummer när man använder den och måste öppna portar för olika program osv.
Citera
2009-08-19, 23:34
Medlem
avazzas avatar
Jag brukar köra utan brandvägg, prövade ett tag med COMODO men det var så sjukt jävla irriterande med alla meddelanden hela tiden. Gillar inte att min dator behandlar mig som ett litet barn.
Citera
2009-08-19, 23:49
Medlem
CronoSs avatar
Om du porrsurfar ofta kan det va bra med en annan brandvägg.
Citera
2009-08-20, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CronoS
Om du porrsurfar ofta kan det va bra med en annan brandvägg.
Visst, om man går in på flera random porrsidor.
Citera
2009-08-20, 13:31
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Har ni någon annan brandvägg än den inbyggda?

Min fråga: duger den - för en normal användare? Eller bör man ha en annan?

Svar JA! Spaciellt om du inte är en mer "avancerad" användare vad gäller brandväggar, dvs. har djupare kunskap om BV´s och Windows..

Då tjänar du nämligen ingenting på att ha en mer avancerad brandvägg, då du vid varje varning om att ett nytt program vill kontakta internet per automatik klickar "tillåt"

I det hänseendet behöver du faktiskt ingen annan brandvägg än den inbyggda och en router...

Citat:
Kan tillägga att jag även har internet via en router som ger mig ett internt ip. Det kanske innebär ett extra skydd? Förutom det har jag nod32 antivirus, och ser till att hålla windows uppdaterat.

Jepp! Det innebär ett litet extra skydd..
Säkerhet i en dator är, inte virusskyddet "X" eller spywareskyddet "Y", eller att byta webbläsare (ingen webbläsare är säker!)
utan att man aktiverar alla de säkerhetsfunktioner som faktiskt finns i t.ex. Windows, Tyvärr väljer 90% av alla privatpersoner väljer att eliminera dessa (till 100%) genom att alltid logga in med Administrativa behörigheter, och som sagt, helt enkelt adrig ens försöker använda windows säkerhetsfunktioner...

Notera att det bästa skyddet mot smittor av alla slag är att ALDRIG logga in med administrativt konto utan istället ALLTID logga alltid in med
"begränsat konto" och vid behov använda "Shift" och högerklick samt "Kör som.." för att köra programinstallationer osv. med administrativa
behörigheter.

Helst bör man även kombinera detta med att förstärka windows grundsäkerhetsinställningar t.ex. genom att installera via www.WinGuider.se, som kraftigt förstärker säkerheten och gör att du kan logga in som användare helt utan problem och som har "låst" de delar i din dator som 95% av
alla smittor & Spyware måste komma åt för att överleva i din PC!

Då först har du uppnått en riktigt bra nivå av både säkerhet och användarvänlighet...
Citera
2009-08-20, 13:42
Medlem
Själv så har jag inte på min Vista-brandvägg, men jag har norman antivirus. Brandvägg och allt möjligt!
Citera
2009-08-20, 13:42
Medlem
Von0bens avatar
Ojdå. Det där med att jag körde från ett användarkonto och inte administratörskonto gjorde jag på XP, men av nån anledning trodde jag inte det var nödvändigt på Vista, eftersom det ändå kräver bekräftelse om man vill göra nåt som innebär ett ingrepp på skyddade områden i datorn (det där UAC-skydded är såklart aktiverat).

Jag får raskt skaffa mig ett vanligt användarkonto då.
Citera
2009-08-20, 14:26
Medlem
merlin2s avatar
sunt förnuft är den bästa brandväggen!!!
Citera
2009-08-20, 16:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Ojdå. Det där med att jag körde från ett användarkonto och inte administratörskonto gjorde jag på XP, men av nån anledning trodde jag inte det var nödvändigt på Vista, eftersom det ändå kräver bekräftelse om man vill göra nåt som innebär ett ingrepp på skyddade områden i datorn (det där UAC-skydded är såklart aktiverat).

Jag får raskt skaffa mig ett vanligt användarkonto då.

Nja! I vista är ju problemet att varje användare som får upp UAC-blaffan per automatik trycker sig vidare.. Vilket tar udden av att ha vanligt användarkonto i Vista.. Kan du däremot blockera ett direkt "klicka vidare" beteende så har du kommit bra mycket längre.. Genom att t.ex. kräva att lösenord anges etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in