Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Har ni någon annan brandvägg än den inbyggda?
Min fråga: duger den - för en normal användare? Eller bör man ha en annan?
Svar JA! Spaciellt om du inte är en mer "avancerad" användare vad gäller brandväggar, dvs. har djupare kunskap om BV´s och Windows..
Då tjänar du nämligen ingenting på att ha en mer avancerad brandvägg, då du vid varje varning om att ett nytt program vill kontakta internet per automatik klickar "tillåt"
I det hänseendet behöver du faktiskt ingen annan brandvägg än den inbyggda och en router...
Citat:
Kan tillägga att jag även har internet via en router som ger mig ett internt ip. Det kanske innebär ett extra skydd? Förutom det har jag nod32 antivirus, och ser till att hålla windows uppdaterat.
Jepp! Det innebär ett litet extra skydd..
Säkerhet i en dator är, inte virusskyddet "X" eller spywareskyddet "Y", eller att byta webbläsare (ingen webbläsare är säker!)
utan att man aktiverar alla de säkerhetsfunktioner som faktiskt finns i t.ex. Windows, Tyvärr väljer 90% av alla privatpersoner väljer att eliminera dessa (till 100%) genom att alltid logga in med Administrativa behörigheter, och som sagt, helt enkelt adrig ens försöker använda windows säkerhetsfunktioner...
Notera att det bästa skyddet mot smittor av alla slag är att ALDRIG logga in med administrativt konto utan istället ALLTID logga alltid in med
"begränsat konto" och vid behov använda "Shift" och högerklick samt "Kör som.." för att köra programinstallationer osv. med administrativa
behörigheter.
Helst bör man även kombinera detta med att förstärka windows grundsäkerhetsinställningar t.ex. genom att installera via www.WinGuider.se, som kraftigt förstärker säkerheten och gör att du kan logga in som användare helt utan problem och som har "låst" de delar i din dator som 95% av
alla smittor & Spyware måste komma åt för att överleva i din PC!
Då först har du uppnått en riktigt bra nivå av både säkerhet och användarvänlighet...