• 1
  • 2
2009-08-16, 22:56
Medlem
-jOE!s avatar
Har köpt en begagnad cykel som jag måste förse med ett rejält lås. Helt ärligt så funderar jag nästan på att köpa två, ett bygellås och ett slanglås.

Vilka är bäst och var hittar jag det billigast, gärna i centrala Stockholm.
Citera
2009-08-16, 23:00
Medlem
BobbyChengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Har köpt en begagnad cykel som jag måste förse med ett rejält lås. Helt ärligt så funderar jag nästan på att köpa två, ett bygellås och ett slanglås.

Ja inte fan är det slanglås med kod iaf, dom jävlarna har tagit sönder två st för mig nu!!
Citera
2009-08-16, 23:06
Medlem
-jOE!s avatar
Svarar på mitt eget inlägg, hittade det här: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=340227

Om någon har fler tips så ös på!
Citera
2009-08-16, 23:47
Medlem
Farbror Funguss avatar
Generellt är väl låset mest till för att hindra impulsstölder och då är det väl inte så stor skillnad på de olika antar jag. Om tjuven har med sej verktyg och grejer så går nog det mesta att få upp om man bara vill.
Citera
2009-08-17, 02:37
Medlem
99stoffe99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fungus
Generellt är väl låset mest till för att hindra impulsstölder och då är det väl inte så stor skillnad på de olika antar jag. Om tjuven har med sej verktyg och grejer så går nog det mesta att få upp om man bara vill.

Sant.. I Vilket fall som helst, lås alltid fast cykeln i typ cykelställ eller dylikt med bygellås genom ramen samt bakhjulet. Glöm alla lås av vajertyp eller ohärdade kedjor för dom knippsas lätt upp med en liten bultsax på 5 sek.. Och framför allt ställ inte cykeln på undanskymda platser..
Citera
2009-08-17, 08:47
Medlem
najass avatar
Övrigt ---> Bilar, båtar och fordon

/mod
Citera
2009-08-17, 09:46
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!

Satt i exakt samma sits för två veckor sedan. (utom geografiskt) Jag löste det med ett Abus Granit X Plus för 900 kr. Inte det billigaste alternativet, men om jag nu får behålla min cykel så känns det som att det var värt det...

Dessutom betalar abus tydligen 2000 kr om cykeln blir stulen genom att låset blir uppbrutet. Alltså om man låst fast den i ett fast föremål, och man lämnar in låset trasigt.

http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Ab...ck/5360028494/
Citera
2009-08-17, 09:51
Medlem
kultingens avatar
I stort sett alla lås är lätta att ta upp om man vill det, låset skyddar mest bara mot de som vill ta med cykeln på fyllan eller liknande. Köp en kraftig kedja och sätt på ett ganska så stabilt lås med tjock bygel så ska den nog klara sig.
Citera
2009-08-17, 12:19
Medlem
orvarens avatar
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=55730769

Och ett Abus "självrisk-reducerande",så BORDE du få ha hojen kvar..
(ALLA lås går att få upp,det skiljer bara i metod och tid..)
Citera
2009-08-18, 16:41
Medlem
failures avatar
Ett kraftigt bygellås som du låser fast i en stolpe eller något annat objekt, sen ett billigt wirelås i framhjulet. De flesta ger upp då de ser två lås. Hur dyrt bygellåset är spelar igentligen ingen roll då de flesta går att kapa av på under 3 minuter.
Citera
2009-08-18, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fungus

Fel. Har man härdade bygellås så måste man ha vinkelslip. Slanglås får man upp med en bultsax.
Citera
2009-08-18, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nr19UtanBanan
Satt i exakt samma sits för två veckor sedan. (utom geografiskt) Jag löste det med ett Abus Granit X Plus för 900 kr. Inte det billigaste alternativet, men om jag nu får behålla min cykel så känns det som att det var värt det...

Dessutom betalar abus tydligen 2000 kr om cykeln blir stulen genom att låset blir uppbrutet. Alltså om man låst fast den i ett fast föremål, och man lämnar in låset trasigt.

http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Ab...ck/5360028494/

Granit är kvalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här