2014-12-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Nejdå, både Parentesen och Ulrikedal (två studentbostadsområden med många korridorrum och väldigt centralt läge om du frågar mig) är ganska enkla att få flytta in på. Jag skulle rekommendera dessa, särskilt om du ska plugga något samhällsvetenskapligt!
För att inte glömma bort alla citynationernas bostäder. Arkivet ligger ju ett stenkast från mårtenstorget. AFB öppnade ju även upp Dammhagen i November som ligger bredvid Parentesen.

Så att bo centralt är inga problem. Jag bor där jag bor för att jag har hela mitt liv förutom studierna i Malmö, och jag kan gå till stationen på tre minuter från att jag lämnar ytterdörren. Hade jag varit mer delaktig i studentlivet hade jag nog föredragit att bo närmare nationerna och skolan.
Senast redigerad av Drymedar 2014-12-05 kl. 00:34.
Citera
2014-12-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
För att inte glömma bort alla citynationernas bostäder. Arkivet ligger ju ett stenkast från mårtenstorget. AFB öppnade ju även upp Dammhagen i November som ligger bredvid Parentesen.

Så att bo centralt är inga problem. Jag bor där jag bor för att jag har hela mitt liv förutom studierna i Malmö, och jag kan gå till stationen på tre minuter från att jag lämnar ytterdörren. Hade jag varit mer delaktig i studentlivet hade jag nog föredragit att bo närmare nationerna och skolan.

Hur söker man till alla dessa ställen? Får jag information när/om man blir antagen? Vill ju gärna vara aktivt deltagande i studentlivet och i nationerna, men ändå bo som du beskriver så centralt som möjligt och nära till allt
Citera
2014-12-05, 22:29
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesecaken
Hur söker man till alla dessa ställen? Får jag information när/om man blir antagen? Vill ju gärna vara aktivt deltagande i studentlivet och i nationerna, men ändå bo som du beskriver så centralt som möjligt och nära till allt
Citynationerna är Östgöta, Lunds, Malmö och Göteborgs nation. Även Kalmar nation ligger extremt centralt och Wermlands nation ligger ganska bra till. Titta på deras hemsidor för att hitta information om boende.

Hade jag varit du hade jag förberett bostadsansökningarna omgående och sedan skickat dem i samma sekund jag fått antagningsbeskedet.
Citera
2014-12-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Citynationerna är Östgöta, Lunds, Malmö och Göteborgs nation. Även Kalmar nation ligger extremt centralt och Wermlands nation ligger ganska bra till. Titta på deras hemsidor för att hitta information om boende.

Hade jag varit du hade jag förberett bostadsansökningarna omgående och sedan skickat dem i samma sekund jag fått antagningsbeskedet.

Tack det ska jag göra! Kommer jag inte kunna påbörja studierna pga att jag inte får tag i en bostad så blir det tråkigt....måste flytta ifrån staden där jag bor nu, får snart panik 20 år här är nog...
Citera
2014-12-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheesecaken
Tack det ska jag göra! Kommer jag inte kunna påbörja studierna pga att jag inte får tag i en bostad så blir det tråkigt....måste flytta ifrån staden där jag bor nu, får snart panik 20 år här är nog...
Boende löser sig alltid. I värsta fall finns det alltid de som hyr ut rum de inte använder till studenter, och du kan söka boende i både Malmö och Lund.
Citera
2015-01-06, 19:19
Medlem
Bara jag som inte fått mail om info för aktivera StiL(student)konto via Studentportalen? Står att det skall komma några veckor innan terminstart, börjar den 26e..
Citera
2015-01-31, 18:22
Medlem
.Sensejs avatar
Min situation:

Började plugga i Lund första gången HT11.
Blev medlem i Studentlund+nation och betalade terminsavgiften och fick studentkort.
Betalade terminsavgiften även för VT12 och fick studentkort.

Började sedan ett program HT13 (som reserv) men betalade ingen terminsavgift till Studentlund etc. och fick således inget kort.

Nu vill jag återigen bli medlem i Studentlund(vill kunna stå kvar i AFB-kön)/få ett kort. Vad ska jag göra?

Har alltså inte betalat terminsavgift sedan VT12.
Citera
2015-02-01, 00:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggelin-Jonas
Funderar på att börja plugga i Lund för jag har hört att det är Sveriges bästa studentstad. Har lite frågor bara,

Hur står sig Lunds ekonomi-kandidat statusmässigt och utbildningsmässigt i förhållande till Handels gbg och Uppsala? Lite oroväckande att man t.ex. kan komma in med 1.35 på HP till våren, måste ju dra ner klientelet lite så att säga.

Förövrigt undrar jag vilken studentnation jag bör ansluta mig till, är uppväxt i Djursholm och vill ha lite mer klass på nationen så att säga. (Inga estetare, kommunister eller dylikt)
Är du överhuvudtaget intresserad av ekonomi? Du verkar mest vara ute efter status.
Citera
2015-02-01, 00:15
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffa
Funderar på att söka till socionomprogrammet i Lund. Någon som har erfarenhet av det? Hur är det med nollning osv på vårterminen? Hur är människorna som går där? Någon av er kanske har träffat folk som läser det, intryck?
Hur gammal är du? 19? Varför ens bry sig om nollningen? Socionom är ett rätt slitsamt yrke och för att få nån erfarenhet "måste" de flesta börja jobba på socialkontor där många bränner ut sig och mister hoppet om mänskligheten. Dessutom under massiv arbetsbörda p g a alla neddragningar inom kommunal verksamhet. Så inte helt ovanligt att folk som utbildat sig till socionom gör något helt annat än vad som var relaterat till utbildningen.

Vad än FrasseFloyd säger är de flesta socionomer vänster och kvinnorna är inte sällan radikalfeminister.
Citera
2015-02-01, 02:05
Medlem
trallexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Vad ska jag göra?
Du ska gå med i kår+nation som du gjorde tidiagre.
Citera
2015-02-17, 18:15
Medlem
lobstoks avatar
Vad finns det för multikulti butiker i lund mer än falafelhaken?

Typ som runt möllan i malmö med haramgodis etc?
Citera
2015-02-18, 00:03
Medlem
trallexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Vad finns det för multikulti butiker i lund mer än falafelhaken?

Typ som runt möllan i malmö med haramgodis etc?
The finns en asiatbutik på stora södergatan lite längre söderut än åhlens och det.

Sen det lilla torget utanför 24seven tror jag också har något.

Men skulle gärna vilja veta mer faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in