2014-09-07, 21:43
Awaiting Email Confirmation
Ni som läser samhällsvetenskapliga ämnen. Läser ni alla litteratur föreläsaren uppmanar er att göra till varje föreläsningstillfälle? På mitt program har vi 3 föreläsningar + 1 seminarium per vecka. Till varje lektion är det kanske 80 sidor som ska läsas, ofta "svår text" samt ibland på engelska.Mycket av det som står i böckerna tar inte ens läraren upp. Eller så gör han det mycket förenklat.

Vissa hävdar att det räcker med att man hänger med på föreläsningarna, för det är ändå det lärarna går på på tentorna.

Givetvis beror detta en del på vad man har för ambitioner gällande ens betyg men vad är eran erfarenhet?
Citera
2014-09-07, 23:57
Medlem
BadassRolfs avatar
Hur kommer det sig att det skiljer så mkt på antagningen från högskoleprovskvoten från HT och VT?
HT = 1.45
VT = 1.35
Ekonomie kandidat
Citera
2014-09-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadassRolf
Hur kommer det sig att det skiljer så mkt på antagningen från högskoleprovskvoten från HT och VT?
HT = 1.45
VT = 1.35
Ekonomie kandidat
Det är många fler som söker på hösten än på våren. Sen varierar det varje termin. Ibland kommer man in ibland inte om man ligger på gränsen.
Citera
2014-09-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadassRolf
HT = 1.45
VT = 1.35
Ekonomie kandidat

Fler personer söker ju på hösten, antagligen för de precis gått ut gymnasiet.
Citera
2014-09-30, 23:32
Medlem
Funderar på att söka till socionomprogrammet i Lund. Någon som har erfarenhet av det? Hur är det med nollning osv på vårterminen? Hur är människorna som går där? Någon av er kanske har träffat folk som läser det, intryck?
Citera
2014-11-01, 14:57
Medlem
Hej!

Har planer mot att bege mig ner mot Lund till våren för studier! Undrar om någon har erfarenhet från det relativt nya programmet "politcies"...gillar infon från hemsidan. Kommer antagligen inte nå ekonomieprogrammet då jag saknar poängen men detta har jag en bra chans på!

Undrar också lite vilka nationer som rekommenderas? Hyggligt med tips tack!
Citera
2014-11-02, 22:18
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesecaken
Undrar också lite vilka nationer som rekommenderas? Hyggligt med tips tack!
www.studentlund.se
Citera
2014-11-07, 01:04
Medlem
Piggelin-Jonass avatar
Funderar på att börja plugga i Lund för jag har hört att det är Sveriges bästa studentstad. Har lite frågor bara,

Hur står sig Lunds ekonomi-kandidat statusmässigt och utbildningsmässigt i förhållande till Handels gbg och Uppsala? Lite oroväckande att man t.ex. kan komma in med 1.35 på HP till våren, måste ju dra ner klientelet lite så att säga.

Förövrigt undrar jag vilken studentnation jag bör ansluta mig till, är uppväxt i Djursholm och vill ha lite mer klass på nationen så att säga. (Inga estetare, kommunister eller dylikt)
Citera
2014-11-07, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggelin-Jonas
Funderar på att börja plugga i Lund för jag har hört att det är Sveriges bästa studentstad. Har lite frågor bara,

Hur står sig Lunds ekonomi-kandidat statusmässigt och utbildningsmässigt i förhållande till Handels gbg och Uppsala? Lite oroväckande att man t.ex. kan komma in med 1.35 på HP till våren, måste ju dra ner klientelet lite så att säga.

Förövrigt undrar jag vilken studentnation jag bör ansluta mig till, är uppväxt i Djursholm och vill ha lite mer klass på nationen så att säga. (Inga estetare, kommunister eller dylikt)
För denna utbildning spelar det inte någon som helst roll vilket av dessa lärosäten du väljer.
Vad skulle det spela för roll vilket lägstabetyg som kommer in.
Det är vilka som kommer ut som spelar roll.

Som studentnation: allt utom Smålands.
Citera
2014-11-07, 08:18
Medlem
Citat:

Lund/Uppsala/gbg ligger väll likvärdigt under HHS. Gäller att fixa bra betyg. Göteborgs eller malmös om du vill träffa ekonomer och jurister på nationerna.
Citera
2014-11-07, 17:07
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Malmö och Göteborgs är där man träffar flest ekonomer och stockholmare. Var dock beredd på att ingen nation i Lund har någon vidare klass och att du sannolikt blir besviken på att medlemmarna på dessa två nationer inte är "överklass" i någon vidare utsträckning.
Citera
2014-11-07, 19:19
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Gå med i Wermlands så får du träffa på Fridolins miljömuppar.
Nej, skämt åsido. Malmö och Göteborgs är givna val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in