Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador
Funderar på att ev. läsa juristprogrammet i Lund nästa vår. Det här med nationer är inget jag är bekant med sen tidigare, har inte riktigt greppat syftet. Jag behöver verkligen träffa nytt folk då jag tappat kontakten med mina gamla polare när de flyttat iväg och pluggat, men nytt folk träffar man väl på sina respektive program? Vad är de här nationerna till för?
Måste man vara med i en nation och är det möjligt att lista nationerna utifrån förekomsten av specifika programsinriktningar på folk?
Går jurister/läkare/socionomer/psykologer/sjuksköterskor/historiker/personalvetare o.s.v till olika nationer?
Du träffar nya människor på din utbildning, men då begränsas det till jurister/läkare/socionomer/etc. Vill du få en större spridning på dina nya bekantskaper är nationerna (eller någon annan organisation) att föredra. Nationerna erbjuder avsevärt fler aktiviteter och arrangemang än kårerna gör - allt från fester (pubar/klubbar), matservering (luncher/caféer/middagar/sittningar), större arrangemang (baler, större konserter, festivaler), idrott (allt från fotbollslag till tennisträning till större tävlingar där nationerna tävlar mot varandra) och en massa annat (spelkvällar/lan/chokladprovning/tipspromenader). Nationerna har även bostäder som de själva administrerar och förvaltar.
Du måste inte vara medlem, men utan medlemskap står du utanför stora delar av det som händer i Lund. Utan medlemskap kan du inte besöka nationsklubbar, du kan inte stå i den största (AFB:s) bostandskö, du kan inte äta lunch på nation, du får inte ta del av en ganska stor andel rabatterbjudanden. Studentlivet i Lund bygger i grova drag på tre pelare: nationerna, kårerna och Akademiska Föreningen. Mellan dessa tre pelare finns det ett samarbete som heter Studentlund som fungerar som paraply för det mesta som händer i studentlivet i Lund. Utan Studentlundsmedlemskap exkluderas du från de tre pelarnas verksamheter.
Visst går det att generalisera kring vilka studenter som går till vilka nationer, men min erfarenhet är att det inte säger så mycket. Tornanationerna lockar kanske i allmänhet fler teknologer än de andra nationerna, Malmö nation har många ekonomer och juristerna går ofta till Malmö och Göteborgs nation, men jag tycker ärligt talat att det är ganska intetsägande generaliseringar. Alla fakulteter, institutioner och program finns representerade på alla nationer.