2013-03-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Söker studieplats som har öppet 24/7 i Lund någon som vet ?

Alpha, ligger 40m nordöst om EC2. Kräver dock att du har LU-kort.
Citera
2013-03-24, 18:37
Medlem
Har börjat tänka på att gå in på kemiteknik för det verkar intressant men har ingen anning om hur mycket jag kommer gilla det. Har också datateknik i tanken och de är mer "säkrare" då jag vet ungefär vad man gör och jag gillar att programmera.

De jag undrar är ifall jag nu väljer kemiteknik och kör på de men märker att jag ej vill gå på detta kan man då byta över till datateknik eller är de för stor skillnad mellan utbildningarna?

Har hört att folk har hoppat mellan civilingenjörsutbildningar så därför jag undrar.
Citera
2013-04-07, 15:48
Medlem
Mellbergans avatar
Tjenare!

Jag tänkte på det här med att studera ett 3 års program i Lund. Alltså då i Helsingberg. Nu vet jag inte exakt vilket program jag vill välja. Men ponera att jag väljer ett treårigt dataingenjörs program. Vad finns det då för möjligheter att kompletera upp detta till en civilingenjör/master examen? Är detta möjligt att göra och i så fall är det svårt?

Tack på förhand!
Mellbergan
Senast redigerad av Mellbergan 2013-04-07 kl. 15:48. Anledning: fel
Citera
2013-04-08, 00:25
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Tjenare!

Jag tänkte på det här med att studera ett 3 års program i Lund. Alltså då i Helsingberg. Nu vet jag inte exakt vilket program jag vill välja. Men ponera att jag väljer ett treårigt dataingenjörs program. Vad finns det då för möjligheter att kompletera upp detta till en civilingenjör/master examen? Är detta möjligt att göra och i så fall är det svårt?

Tack på förhand!
Mellbergan
Detta gäller alltså Lunds universitet. Andra lärosäten kan ha andra regler.

Om du har en högskoleingenjörsexamen så kan du söka till något som kallas "Senare del av program". Då gör du (om du blir antagen) tillsammans med studievägledare upp en individuell studieplan som säger vad du måste läsa för att få din civilingenjörsexamen. Du kan läsa mer här:

http://www.lth.se/utbildning/antagning_och_behoerighet/senare_del/
Citera
2013-04-08, 12:11
Medlem
Nu studerar jag tekniskt basår i campus Helsingborg och tänkte studera lite imorgon. Pallar ej dra in till Helsingborg för att plugga då jag bor i Lund, så undrar ifall de är okej att man sitter inne i LTH studiecentrum istället?

Kanske en dum fråga men vill bara vara säker.
Citera
2013-04-08, 21:33
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Detta gäller alltså Lunds universitet. Andra lärosäten kan ha andra regler.

Om du har en högskoleingenjörsexamen så kan du söka till något som kallas "Senare del av program". Då gör du (om du blir antagen) tillsammans med studievägledare upp en individuell studieplan som säger vad du måste läsa för att få din civilingenjörsexamen. Du kan läsa mer här:

http://www.lth.se/utbildning/antagning_och_behoerighet/senare_del/
Vill tacka dig så otroligt mycket för svar!

Har du någon som helst aning i vad antagningspoängen ligger på. Är det svårt att komma in?
Senast redigerad av Mellbergan 2013-04-08 kl. 21:58. Anledning: fel
Citera
2013-04-08, 22:16
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzion42
Nu studerar jag tekniskt basår i campus Helsingborg och tänkte studera lite imorgon. Pallar ej dra in till Helsingborg för att plugga då jag bor i Lund, så undrar ifall de är okej att man sitter inne i LTH studiecentrum istället?

Kanske en dum fråga men vill bara vara säker.

Ja det är lugnt, precis som på alla andra bibliotek i Lund
Citera
2013-04-09, 01:56
Medlem
Intrumpadors avatar
Funderar på att ev. läsa juristprogrammet i Lund nästa vår. Det här med nationer är inget jag är bekant med sen tidigare, har inte riktigt greppat syftet. Jag behöver verkligen träffa nytt folk då jag tappat kontakten med mina gamla polare när de flyttat iväg och pluggat, men nytt folk träffar man väl på sina respektive program? Vad är de här nationerna till för?
Måste man vara med i en nation och är det möjligt att lista nationerna utifrån förekomsten av specifika programsinriktningar på folk?

Går jurister/läkare/socionomer/psykologer/sjuksköterskor/historiker/personalvetare o.s.v till olika nationer?
Citera
2013-04-09, 02:24
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vill tacka dig så otroligt mycket för svar!

Har du någon som helst aning i vad antagningspoängen ligger på. Är det svårt att komma in?
Antagningen fungerar inte på samma sätt som när man söker in till ett program på "vanligt vis". Titta igen på sidan jag länkade till senast. På högersidan finns en liten ruta "Mer information". Kolla den övre länken i den boxen. Den säger mer om antagningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador
Funderar på att ev. läsa juristprogrammet i Lund nästa vår. Det här med nationer är inget jag är bekant med sen tidigare, har inte riktigt greppat syftet. Jag behöver verkligen träffa nytt folk då jag tappat kontakten med mina gamla polare när de flyttat iväg och pluggat, men nytt folk träffar man väl på sina respektive program? Vad är de här nationerna till för?
Måste man vara med i en nation och är det möjligt att lista nationerna utifrån förekomsten av specifika programsinriktningar på folk?

Går jurister/läkare/socionomer/psykologer/sjuksköterskor/historiker/personalvetare o.s.v till olika nationer?
Nej, det är rätt blandat på alla nationer. Det finns kanske fler inskrivna teknologer på tornanationerna pga av deras geografiska närhet till LTH (och teknologernas lathet ). Däremot så är det nog svårt att dela upp folks intressen per nation och vice versa.

Och nej, du behöver inte vara med i en nation. Dock hänger de flesta (alla utom Teknologkåren vid LTH?) kårer och Studentlund (Akademiska föreningen + nationerna) ihop. Med andra ord, du kan stå utanför allt, eller vara med i allt. Det kostar några (3-4) hundringar per termin för hela kalaset.
Citera
2013-04-09, 15:37
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Du träffar nya människor på din utbildning, men då begränsas det till jurister/läkare/socionomer/etc. Vill du få en större spridning på dina nya bekantskaper är nationerna (eller någon annan organisation) att föredra. Nationerna erbjuder avsevärt fler aktiviteter och arrangemang än kårerna gör - allt från fester (pubar/klubbar), matservering (luncher/caféer/middagar/sittningar), större arrangemang (baler, större konserter, festivaler), idrott (allt från fotbollslag till tennisträning till större tävlingar där nationerna tävlar mot varandra) och en massa annat (spelkvällar/lan/chokladprovning/tipspromenader). Nationerna har även bostäder som de själva administrerar och förvaltar.

Du måste inte vara medlem, men utan medlemskap står du utanför stora delar av det som händer i Lund. Utan medlemskap kan du inte besöka nationsklubbar, du kan inte stå i den största (AFB:s) bostandskö, du kan inte äta lunch på nation, du får inte ta del av en ganska stor andel rabatterbjudanden. Studentlivet i Lund bygger i grova drag på tre pelare: nationerna, kårerna och Akademiska Föreningen. Mellan dessa tre pelare finns det ett samarbete som heter Studentlund som fungerar som paraply för det mesta som händer i studentlivet i Lund. Utan Studentlundsmedlemskap exkluderas du från de tre pelarnas verksamheter.

Visst går det att generalisera kring vilka studenter som går till vilka nationer, men min erfarenhet är att det inte säger så mycket. Tornanationerna lockar kanske i allmänhet fler teknologer än de andra nationerna, Malmö nation har många ekonomer och juristerna går ofta till Malmö och Göteborgs nation, men jag tycker ärligt talat att det är ganska intetsägande generaliseringar. Alla fakulteter, institutioner och program finns representerade på alla nationer.
Citera
2013-04-09, 22:52
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Malmö och Göteborgs nation är nog tillsammans i klar majoritet bland ekonomistuderande i alla fall.
Citera
2013-04-13, 13:00
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Antagningen fungerar inte på samma sätt som när man söker in till ett program på "vanligt vis". Titta igen på sidan jag länkade till senast. På högersidan finns en liten ruta "Mer information". Kolla den övre länken i den boxen. Den säger mer om antagningen.
Tackar för svaret!

En sista grej jag undrar till någon som vet. Är om någon som vet om man kan byta från el till data? Alltså inte då till en master efter 3 år som jag undrade om tidigare utan efter kanske cirka 1 år. Gällande både 180p och 300p programmen.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in