2012-10-05, 13:52
Medlem
Hur ser boendesituationen ut i Lund jämfört med t.ex. Uppsala - lika svårt eller lättare att få ett förstahandskontrakt? Är det lika vanligt med andrahandskontrakt som i de större städerna i Sverige?

Hur sannolikt är det att hitta en bostad till vårterminen om man börjar söka aktivt nu?
Citera
2012-10-05, 15:31
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbytta
Hur ser boendesituationen ut i Lund jämfört med t.ex. Uppsala - lika svårt eller lättare att få ett förstahandskontrakt? Är det lika vanligt med andrahandskontrakt som i de större städerna i Sverige?

Hur sannolikt är det att hitta en bostad till vårterminen om man börjar söka aktivt nu?
Det är väldigt svårt. Det mesta förmedlas via AFB och för att stå i kö där måste man vara antagen. Som novisch kan du delta i ett lotteri av köplatser och du har förtur på en del rum, men om du har otur i lotteriet är chanserna till ett korridorsrum mycket små till terminsstarten. I Uppsala kan man väl ställa sig i kö till mycket redan när man fyller 18?

Vad gäller övriga alternativ så är de också svåra. Man kan dock visa framfötterna och höra med alla nationer. De har också lottning för novischer. Annars är det nog andrahandskontrakt man får börja leta efter. Bopoolen och Blocket är värda att kolla på, men det är ganska svårt att hitta något där. Hör med vänner och bekanta som bor i Lund eller känner någon i staden!

De flesta brukar få något via AFB efter en termin högst, och innan dess brukar det lösa sig på det ena eller andra sättet. Jag skulle inte avråda någon från att börja plugga i Lund för att det är svårt att få tag i bostad.
Citera
2012-10-05, 17:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablabla164
Det är sant. Vad händer om jag inte frågar först? Kan de se eller ta reda på det i så fall?
Risken är väl att du blir av med ditt medlemskap i Krischan när du skriver in dig på Smålands. Hade du kommit till min nation och bett om medlemskap så hade jag helt sonika flyttat ditt medlemskap från Krischan till min nation, om du inte uttryckligen bett om ett stödmedlemskap eller gjort tydligt att du önskade dubbla medlemskap. Sannolikheten att Smålands agerar likadant är nog tämligen hög och då står du helt plötsligt utan medlemskap i Krischan.

För enkelhetens skull råder jag dig därför att kontakta Krischan eller Smålands först och förklara att du önskar ha dubbelt medlemskap när du flyttar. Det går definitivt att lösa, men försöker du på något vis smyga så finns det som sagt en risk att den som tar emot dig på Smålands uppfattar dig som en nationsbytare och därför flyttar ditt medlemskap.
Citera
2012-10-05, 17:30
Medlem
Vad är det för retards som håller på sin nollning idag? Gick förbi Coop på mårtenstorget och där stod de, utklädda med ölflak i famnen.
Citera
2012-10-05, 17:56
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Vad är det för retards som håller på sin nollning idag? Gick förbi Coop på mårtenstorget och där stod de, utklädda med ölflak i famnen.
Tror att det är Göteborgs novischfest.
Citera
2012-10-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Tror att det är Göteborgs novischfest.
Där ser man. Trodde allt sådant var slut.
Citera
2012-10-05, 18:51
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Där ser man. Trodde allt sådant var slut.
Helgens tillställningar bör vara de sista!
Citera
2012-11-01, 18:38
Medlem
Har tänkt skaffa ett sådant där LU-kort så man kommer in på exempelvis BMC på oömma tider.
Det jag undrar är hur påverkar exempelvis byggnadens larm av min närvaro? Är det någon tidpunkt på dygnet som man blir utkörd av valfri securitas-vakt?
Citera
2012-11-09, 12:16
Medlem
Urverkets avatar
Frågan har säkerligen tagits upp tidigare, men: Någon som kan rekommendera en bra frisör till schysst pris? Nu går kvalitet framför jättebudget så jag kan tänka mig att lägga på någon hundralapp för att få en ordentligt gjord herrfrisyr.
Citera
2012-11-12, 22:23
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urverket
Frågan har säkerligen tagits upp tidigare, men: Någon som kan rekommendera en bra frisör till schysst pris? Nu går kvalitet framför jättebudget så jag kan tänka mig att lägga på någon hundralapp för att få en ordentligt gjord herrfrisyr.

Jag undrar detta med! Fast jag bryr mig inte så mycket om priset.

Säg bara om ni är nöjd med er frisör och skriv var dom ligger så vore jag oändligt tacksam.
Citera
2012-11-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urverket

Det finns en frisörsalong, som jag inte minns vad den heter, som ligger en liten bit söder om Stortorget (på gatan jag inte minns vad den heter ), som tog runt 130 för en klippning (studentpris vill jag minnas) senast jag var där. Jag var i alla fall riktigt nöjd med frisyren efter senaste gången, men det finns säkert bättre ställen om du är kräsen.
Citera
2012-11-14, 10:25
Medlem
DumleDancos avatar
Fick höra att alla betyg på ladok är avrundade till det nedre heltalet. Ex 3.0 på ladok innebär att du kan ha fått mellan 3.0 till 3.9 på tentan. Så här ska det fungera på Malmö högskola om jag har förstått det rätt, men hur fungerar det på lth? Och om detta är fallet hur ska jag gå tillväga för att hitta mitt egentliga resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in