2019-11-07, 19:00
Medlem
Formellt ja, men jag tror säkert att det finns en slags straffaspekt av det hela också. Psykiatrin vill nog ändå ha någorlunda gott rykte och ha kvar uppmärksammade fall. Dessutom verkar hela systemet ju lite likriktat eftersom det väl krävs att den inskrivne ska bli av med sina symtom vare sig vad det är (osäker dock, kan någon bekräfta?). Det vill säga att det inte nödvändigtvis bör vara så att patienten fortfarande utgör en fara. Verkar vara hårt och svårt att komma ur den världen när man väl hamnat där.

Men angående att vistas ute så har han väl sedan länge haft rätt att vistas ute utan upsikt?
Förstår inte riktigt hur man kan lita på någon såpass mycket och samtidigt inte låta personen vara ute längre perioder?

Undrar hur det är att bo på rättspsyk egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Han sitter inte där han sitter i väntan på förlåtelse eller att sona sina brott. Han har begått brott som föranledde RPU där han bedömdes som för sjuk för fängelse. Väl där har han bedömts som för sjuk för att vistas ute utan uppsikt.

Det finns förresten andra på rättspsyk som suttit decennier pga. brott som dom vid fängelse hade släppts ut för länge sedan. Säkert är de förlåtna också.
Citera
2019-11-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Du får dock ändå tänka på att det har gått tio år och att mycket kan ha hänt på den tiden. Ingen har väl hört något om honom på flera år här och inget tyder väl på varken det ena eller det andra.

Jag minns hur arg jag var på denna människa då när brotten uppdagades och det är fortfarande smärtsam läsning (fup och domen) och anhöriga till djurens berättelser men han har väl i princip suttit lika länge som ett svenskt livsstidsstraff nu snart. Och att han bör få chansen att komma ut och få en ny chans.

Kan djurägarna förlåta honom så ska väl vi andra kunna göra det? De enda som inte kan förlåta honom är såklart de drabbade djuren men det finns ändå en gräns för hur länge någon bör straffas.

Jag hade gärna läst en intervju med honom och fått reda på hur han mår idag och om han lärt sig någonting av allt det här samt teorier om varför han gjorde som han gjorde.

förlåta? hade du förlåtit om någon torterade och styckade och dödade något djur eller person du kände?
joel hade teckningar på seriemördare på sitt rum, han ska inte ut och ingen ska förlåta psykopaten.
Citera
2019-11-09, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Du får dock ändå tänka på att det har gått tio år och att mycket kan ha hänt på den tiden. Ingen har väl hört något om honom på flera år här och inget tyder väl på varken det ena eller det andra.

Jag minns hur arg jag var på denna människa då när brotten uppdagades och det är fortfarande smärtsam läsning (fup och domen) och anhöriga till djurens berättelser men han har väl i princip suttit lika länge som ett svenskt livsstidsstraff nu snart. Och att han bör få chansen att komma ut och få en ny chans.

Kan djurägarna förlåta honom så ska väl vi andra kunna göra det? De enda som inte kan förlåta honom är såklart de drabbade djuren men det finns ändå en gräns för hur länge någon bör straffas.

Jag hade gärna läst en intervju med honom och fått reda på hur han mår idag och om han lärt sig någonting av allt det här samt teorier om varför han gjorde som han gjorde.
Precis min mening! Han har suttit fängslad i TIO ÅR medan de som slaktar kvinnor och barn åker in på ett år. VAR är rättvisan i detta?! Meddelandet det skickar är att djur är värda mer än människor.

Man kan inte straffa någon för tankebrott, har han haft dessa fantasier så är det lagligt så länge han inte agerar på dem. Man får tänka och fantisera om vad man vill..hittills. Att han förlorar tio år av sitt liv över några katter är löjligt medan RIKTIGA mördare klappas på huvudet och ges en lägenhet för att "slussa ut i samhället" lol!

Ni som hejar på detta borde fängslas istället för ni är inte riktigt normala. Att önska det helvete frihetsberövning innebär för att man haft knepiga fantasier och haft ihjäl några katter är inhumant, helt och totalt omänskligt. Ni borde skämmas allihop!

Tack gode gud att här finns någon enda vettig själ. Han kommer inte släppas utan övervakning heller utan kommer ha en fortsatt kontakt med öppenpsykiatrin samt gå till en övervakare. De stämmer ju av läget och med tanke på hur ärlig han varit med allt hittills (överärlig skulle jag säga, kolla vad det ledde till) ser det lovande ut. Men nej, ni önskar all världens misär på en ensam ung man som begått några misstag. Att ni inte vänder den illviljan mot de riktiga svinen ute i samhället istället men det vågar ni väl inte utan det ni vågar är att mobba Joel, era fega AS! Lägg er illvilja och rent hat på de som förtjänar det istället, fega kräk.
Citera
2019-11-09, 20:56
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Jag tror inte att någon behöver vara rädd för en liten myra som Joel Ander. Han är ju inte speciellt stor om man säger så.

Charles Manson 157 cm, nästintill dvärgbidrag.
Citera
2019-11-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Charles Manson 157 cm, nästintill dvärgbidrag.
157 cm låter inte rimligt .
Snarare 167 cm .
Citera
2019-11-09, 21:03
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
157 cm låter inte rimligt .
Snarare 167 cm .

Enligt dokumentär var han "extremt kortväxt" vilket också används som en delförklaring till hans komplexa personlighet.
Citera
2019-11-09, 21:06
Medlem
Citat:
Enligt dokumentär var han "extremt kortväxt" vilket också används som en delförklaring till hans komplexa personlighet.
Möjligt kortvuxna har ju en tendens att markera mer , Som jag uppfattat det som iaf ,
De vill liksom visa att det är häftiga .Även om de är rätt korta .
Citera
2019-11-09, 21:15
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xulitan
Precis min mening! Han har suttit fängslad i TIO ÅR medan de som slaktar kvinnor och barn åker in på ett år. VAR är rättvisan i detta?! Meddelandet det skickar är att djur är värda mer än människor.

Man kan inte straffa någon för tankebrott, har han haft dessa fantasier så är det lagligt så länge han inte agerar på dem. Man får tänka och fantisera om vad man vill..hittills. Att han förlorar tio år av sitt liv över några katter är löjligt medan RIKTIGA mördare klappas på huvudet och ges en lägenhet för att "slussa ut i samhället" lol!

Ni som hejar på detta borde fängslas istället för ni är inte riktigt normala. Att önska det helvete frihetsberövning innebär för att man haft knepiga fantasier och haft ihjäl några katter är inhumant, helt och totalt omänskligt. Ni borde skämmas allihop!

Tack gode gud att här finns någon enda vettig själ. Han kommer inte släppas utan övervakning heller utan kommer ha en fortsatt kontakt med öppenpsykiatrin samt gå till en övervakare. De stämmer ju av läget och med tanke på hur ärlig han varit med allt hittills (överärlig skulle jag säga, kolla vad det ledde till) ser det lovande ut. Men nej, ni önskar all världens misär på en ensam ung man som begått några misstag. Att ni inte vänder den illviljan mot de riktiga svinen ute i samhället istället men det vågar ni väl inte utan det ni vågar är att mobba Joel, era fega AS! Lägg er illvilja och rent hat på de som förtjänar det istället, fega kräk.

Våldskriminella är högriskare när det gäller återfall. Om det dessutom finns en (npf) diagnos och tecken på en defekt hjärna (t.ex. psykopati) så vore det rimliga att inte chansa utan hålla sådana individer inlåsta på livstid.
Anledningen till detta är alltså inte ett oresonligt ogrundat hat mot en gärningsman utan kännedom om återfallsstatistik och att en gärningsmans frihet INTE är värt risken att ytterligare oskyldiga ska råka illa ut.
Människor som agerar och resonerar som Bernardo123/Darius83 börjar inte sällan sin karriär med djur och det som avgör huruvida de inte fortsätter handlar i för stor utsträckning om att de inte hamnar i en situation, eller träffar på en person, som lyckas trycka på rätt trigger-knappar en dålig dag.
Att en kattmördare suttit inlåst på rättspsyk under många år, för att ha dödat katter, är ett tydligt bevis på att det är något grundläggande allvarligt fel på honom.

Att jämföra med alla andra våldsdårar som släpps ut är alltså inte intressant, de ska inte heller ut, de ska precis som den här Joel Ander sitta inlåst för resten av livet.
Inom några år kommer Martin Jonsson ut, det ENDA som kommer avgöra om han kommer misshandla/mörda igen är slump och tidpunkt, dvs att ingen lyckas trycka på fel knapp en dålig dag.
Martin Jonsson är en av ett stort hundratal våldskriminella som borde sitta inlåsta på livstid, fängelse eller rättspsyk är en icke-fråga.
Senast redigerad av Lava 2019-11-09 kl. 21:25.
Citera
2019-11-09, 21:17
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Möjligt kortvuxna har ju en tendens att markera mer , Som jag uppfattat det som iaf ,
De vill liksom visa att det är häftiga .Även om de är rätt korta .

Inte vet jag, men i CMs fall var kortväxt + psykopat ingen bra kombo.
Citera
2019-11-09, 21:20
Medlem
Citat:
Inte vet jag, men i CMs fall var kortväxt + psykopat ingen bra kombo.
Antagligen liten kuk också
Men men .. Har bögfittan flytt landet eller?
Citera
2019-11-09, 22:55
Medlem
Lavas avatar
Så här skrev objektet i fråga när den själv ansåg sig vara vid god vigör:

(FB) Den stora tråden om djurplågaren i Lerum !
Citera
2019-11-10, 04:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xulitan

Tack gode gud att här finns någon enda vettig själ. Han kommer inte släppas utan övervakning heller utan kommer ha en fortsatt kontakt med öppenpsykiatrin samt gå till en övervakare. De stämmer ju av läget och med tanke på hur ärlig han varit med allt hittills (överärlig skulle jag säga, kolla vad det ledde till) ser det lovande ut.Men nej, ni önskar all världens misär på en ensam ung man som begått några misstag. Att ni inte vänder den illviljan mot de riktiga svinen ute i samhället istället men det vågar ni väl inte utan det ni vågar är att mobba Joel, era fega AS! Lägg er illvilja och rent hat på de som förtjänar det istället, fega kräk.
Har han suttit 10 år inom rättspsyk med SUP så säger det en hel del - och betydligt mer kvalificerade personer än dig har bedömt att han ska vara inlåst.

Det rör sig garanterat om mer än att du tycker 10 år för "några katter är löjligt" eller att han typ bara "begått några misstag".

Hans väldigt störda fantasier om att kidnappa, strypa, våldta och sen gå lös med bågfil och kapa huvudet av en kvinna - för att sen bevara det i frysen som souvenir - anses väl som högriskfaktor att iscensättas likaväl som att han kan begå recidiv och plåga oskyldiga stackars djur.

Hans erkännande att han är sexuell sadist står i en nisch för sig själv förutom avrundade ordval: "Det skulle ge mig en sådan kick", " fantasierna bara växer och växer".
"Fan vad tanken är lockande!!"

"Hursomhelst, har inte begått något sådant brott än."

Så länge han inte kommer ut visar det hur störd han är och normala människor förringar inte det han gjort - samt undrar väl snarare om han öht nånsin kan vistas ute utan konstant tillsyn.
Citat:
Kan man bota en sadist?

– Det handlar om personer som har ett väldigt djupgående personlighetsdrag och det ändrar man inte på hur som helst. I dag finns inga jättebra behandlingsmetoder.

– Man kan lära sig av omständigheterna och se till att man inte hamnar där igen. Man får se över vad som föranledde att man begick det där brottet, vilka omständigheter var det. Ofta är ju ett missbruk relaterat till de här brotten. Men sen finns det de som gör det för att de vill, de njuter av det och de är betydligt svårare att komma åt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/sadister-njuter-av-att-se-andra-lida
Senast redigerad av develi 2019-11-10 kl. 04:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in