Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Ni i familjen anade eller visste alltså att han var skyldig, men att det tog ett tag innan han gick till polisen?
Vad kom er att fatta misstankar om att han var den skyldiga?
Övervägde ni att själva överlämna honom till polisen i den fas där han inte ville samtidigt som ni var säkra på er sak?
Hur mådde han under denna tid? Alltså, hur agerade han mot er? Ledsen? Arg? Nedstämd? Ur balans?
Har du några funderingar kring vad som utlöste beteendet? Om du tittar bakåt i tiden, innan allt började hända. Går det att peka på att "
ja, det var kring jul det året som han började förändras och det berodde nog på...osv"?
Tack förresten, för att du har klivit in i tråden.

Nu blev det lite av den anklagande ton som jag var rädd för. Är nämligen lite orolig för att den här tråden ska få negativa konsekvenser för familjen, vilket inte är meningen. Tyckte snarare - efter hundratals sidor av inlägg från människor utanför familjen - att det kunde vara bra om jag fick komma hit och ge mitt perspektiv på händelserna, så här fem år senare.
Jag formulerade mig lite fel. När anklagelserna riktades mot J visste ingen i familjen om vad han hade gjort eller var säkra på att han var ansvarig. Däremot fanns det ju som de flesta vet en hel del saker som talade för hans skuld, bland annat de poster som han hade skrivit på Flashback under sitt konto och som var kopplat till hans namn. Men ingen i familjen visste om någonting och i början rådde tvivel om det verkligen var han som hade gjort de här sakerna.
Ändå pratade vi med honom - jag hade läst mycket av vad han skrev här på forumet och försökte uppmana honom att
om han var skyldig, erkänna. Däremot visste som sagt ingen i familjen och många, även människor utanför familjen, tvivlade in i det sista - fram tills erkännandet kom alltså - på att det var han som gjorde det, men uppmaningar till honom lät väl ungefär så här: ''
Om det är du som har gjort det här, gå då för guds skull och erkänn för polisen'', vilket han gjorde - efter ett par veckor har jag för mig? - efter att anklagelserna först riktades emot honom. Vill återigen understryka att INGEN i familjen visste om hans skyldighet till de här brotten, detta blev klart först när han själv valde att erkänna, men innan dess var han ju som sagt - mkt på grund av vad han skrev på nätet - misstänkt och då pratade vi med honom.
Nu vill jag ogärna diskutera enskilda medlemmar och jag vet inte hur personen ifråga ställer sig till det om jag diskuterar honom, men ang. dina andra frågor:
Citat:
Övervägde ni att själva överlämna honom till polisen i den fas där han inte ville samtidigt som ni var säkra på er sak?
Hur mådde han under denna tid? Alltså, hur agerade han mot er? Ledsen? Arg? Nedstämd? Ur balans?
Som jag har förklarat ovanför var ingen säker på sin sak, men både folk inom och utanför familjen visste vilka ''bevis'' (eller vad man ska kalla det) som fanns mot honom - bland annat med tanke på hans poster här på forumet - och försökte självklart prata med honom, jag själv också och uppmana honom att överlämna sig själv
om han var skyldig till brotten. Mycket tvivel rådde och ingen var som sagt säker på sin sak, vilket jag vill poängtera, så att människor inte får för sig att vi ''visste'' eller försökte hålla honom undangömd eller liknande.
Under tiden från det att han outades på Flashback fram tills erkännandet/överlämnandet till polisen (kommer själv inte ihåg hela förloppet eftersom jag inte bodde i kommunen vid tillfället och befann mig på ganska långt avstånd från allt som skedde där) mådde han självklart inte bra. Vill inte gå in mer på det, eftersom jag helst inte beskriver en annan persons ohälsotillstånd så detaljerat på ett öppet forum. Såg att du hade några frågor till, ska se om jag kan besvara dem i nästa inlägg.