Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Oavsett hur man uttrycker det dock så finns det fortfarande en poäng bakom det hela - psykiatrin och samhället misslyckades rejält. Det här var en person som hade ett väldigt stort behov av hjälp, men de som familjen var i kontakt med såg honom mest som besvärlig, bråkig och ville inte ha med honom att göra.
Det ursäktar inte vad han gjorde, men det förklarar en hel del och om vi vill ha ett bättre samhälle så bör vi uppmärksamma detta problem.
Annars så kan man väl bara ta del av pöbeln...
Det ursäktar inte vad han gjorde, men det förklarar en hel del och om vi vill ha ett bättre samhälle så bör vi uppmärksamma detta problem.
Annars så kan man väl bara ta del av pöbeln...
Självkart ursäktar det inte det han gjorde men samtidigt kan jag inte låta bli att bli annat än förbannad. Detta händer dagligen, förtvivlade anhöriga som får ett nej av psykvården! I min stad har vi en schizofren kille (vuxen) som bor hemma hos mor o far som gör allt som står i deras makt för honom. Ibland låter han bli sina mediciner o får "frispel", dvs hotar att döda sina föräldrar o andra som är i närheten. Polisen kommer o hämtar honom. Han tillbringar natten på psyk o så kommer han hem o det börjar om igen. Hans föräldrar har oxå tiggt o bett om hjälp...De är livrädda att han ska döda dem eller någon annan till slut.
Om vi visste hur många potentiella galningar det går runtomring oss skulle vi aldrig gå ut! Samhället har svikit, något fruktansvärt!
Dels har vi då de här personerna, med en diagnos o en historia där varningsklockor borde ringt. Sen har vi personer med både en diagnos o ett missbruk, dessa klarar inte samhället att ta hand om överhuvudtaget, varken psykvården eller missbruksvården tar hand om dem o de sammarbetar inte alls med varandra. Det som hänt i Lerum är ett samhällsproblem anser jag o trots hans dåd kan jag se det som hänt som djupt tragiskt, även för gm.
men samtidigt fortsätter i gm-stil i den kontakt han har med likasinnade.

, Detta beslut om avlivning och allt runtomkring tärde lika hårt på psyket som om en nära anhörig hade dött. Våran katt var ju en familjemedlem med sina krav på uppassning men han gav så fruktansvärt mycket glädje tillbaka. Saknaden är hur stor som helst. Därför hoppas jag att den personen som gjorde detta får ruttna i h-vetet och döms för mord.