2009-09-18, 06:04
  #2365
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Oavsett hur man uttrycker det dock så finns det fortfarande en poäng bakom det hela - psykiatrin och samhället misslyckades rejält. Det här var en person som hade ett väldigt stort behov av hjälp, men de som familjen var i kontakt med såg honom mest som besvärlig, bråkig och ville inte ha med honom att göra.

Det ursäktar inte vad han gjorde, men det förklarar en hel del och om vi vill ha ett bättre samhälle så bör vi uppmärksamma detta problem.

Annars så kan man väl bara ta del av pöbeln...


Självkart ursäktar det inte det han gjorde men samtidigt kan jag inte låta bli att bli annat än förbannad. Detta händer dagligen, förtvivlade anhöriga som får ett nej av psykvården! I min stad har vi en schizofren kille (vuxen) som bor hemma hos mor o far som gör allt som står i deras makt för honom. Ibland låter han bli sina mediciner o får "frispel", dvs hotar att döda sina föräldrar o andra som är i närheten. Polisen kommer o hämtar honom. Han tillbringar natten på psyk o så kommer han hem o det börjar om igen. Hans föräldrar har oxå tiggt o bett om hjälp...De är livrädda att han ska döda dem eller någon annan till slut.

Om vi visste hur många potentiella galningar det går runtomring oss skulle vi aldrig gå ut! Samhället har svikit, något fruktansvärt!
Dels har vi då de här personerna, med en diagnos o en historia där varningsklockor borde ringt. Sen har vi personer med både en diagnos o ett missbruk, dessa klarar inte samhället att ta hand om överhuvudtaget, varken psykvården eller missbruksvården tar hand om dem o de sammarbetar inte alls med varandra. Det som hänt i Lerum är ett samhällsproblem anser jag o trots hans dåd kan jag se det som hänt som djupt tragiskt, även för gm.
Citera
2009-09-18, 08:27
  #2366
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Gidella: Jag har ingen skärmdump men kommer ihåg det mesta:

*Personen som hade bilddagboken poserar med en yxa och säger nåt i stil med "nu ska lerum få se på satan"

*Personen som hade bilddagboken har placerat ut massa ammunition och skriver "let the killing begin"

*Har 2 bilder på brev han ska ha fått av joel, han har även massa bilder på plågade djur. till dessa bilder finns massa glorfierande kommentarer dels om bilderna dels om hur saknad joel är

Tackar! Fy fan att han är dum nog att ens lägga ut sånt när han vet vad som hände J.
Citera
2009-09-18, 12:36
  #2367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatlemania

Ursäkta om det var otydligt på ngt sätt, är inte så van vid att skriva så här men lär mig kanske.. Vet inte heller hur man gör för att "länka", tyvärr Men så här menar jag: J++L har en hel del kompisar i Lerum vad än medierna säger, en av dem vars bilddagbok jag ibland hoppar in på, har lagt ut bilder på en hel hög med papper, det framkommer av texten att det är ett 24 sidor långt brev som han fått utav J**L(ha, kom på hur man gjorde)! Denne killen J***S har alltså skrivit till honom vart det nu är som han sitter och fått ett svar från honom som är 24 sidor långt(hoppas det är tillräckligt tydligt nu). Vidare skriver denne pojk om vilken känsla det skulle vara att få släcka ett liv mm. Kompisar till de båda lägger ut bilder på lemlästade personer och vidriga bilder på djur och tycker att det är patetiskt att det blivit sånt rabalder om J**L!
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23

Gidella: Jag har ingen skärmdump men kommer ihåg det mesta:

*Personen som hade bilddagboken poserar med en yxa och säger nåt i stil med "nu ska lerum få se på satan"

*Personen som hade bilddagboken har placerat ut massa ammunition och skriver "let the killing begin"

*Har 2 bilder på brev han ska ha fått av joel, han har även massa bilder på plågade djur. till dessa bilder finns massa glorfierande kommentarer dels om bilderna dels om hur saknad joel är

Hmm det här är ju helt galet... beatlemania, kontakta Lerumspolisen och förklara/visa dem.

Att folk skriver tokigheter i sina bilddagböcker är förstås inget ovanligt och inget som polisen normalt är intresserad av. Men under omständigheterna, och om gm och hans bekanta verkligen har den här typen av kontakt med varann, så kan jag tänka mig att polisen vill titta på det. Det är ju också material som kan användas emot gm i en rättegång, alltså att han nu sitter och gråter och påstår att han ångrar sig men samtidigt fortsätter i gm-stil i den kontakt han har med likasinnade.
Citera
2009-09-18, 15:06
  #2368
Medlem
Absolut^^, som sagt om han vill få ordning på sitt liv varför håller han kontakt med sådana knepiga personer? Detta talar ju inte för honom precis..

Dessutom kan man undra hur polisen arbetar, en månad har gått snart sedan han åkte fast och än har polisen inte varit inne på hans konto, lite trist då jag vet att flera har informerat detta till polisen.
Citera
2009-09-18, 20:01
  #2369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatlemania
Har fått reda på att hans kompis skrev ett brev till honom och han har precis fått svar, ett 24 A sidor långt brev. Denne kompis har därefter skrivit inlägg på sin bdb som verkar tydligt inspirerade av honom. Flera andra kompisar till honom i Lerum lägger ständigt ut bilder på lemlästade människor och djur ivrigt påhejade av bla dumma wannabees och white trash...

Kan man inte ta reda på vilka dom är?
Citera
2009-09-18, 20:33
  #2370
Medlem
Fast man får väl inte skicka brev när man sitter i häktet?
Citera
2009-09-18, 21:33
  #2371
Medlem
Har bara läst brevet han skickade till kattägaren, Orkade inte läsa hela tråden. Enligt min mening ska han dömas för överlagt mord. Han har nog aldrig haft en ett husdjur. Våra husdjur är precis som alla andra familjemedlemmar och behandlas därefter. Våran katt blev påkörd och måste avlivas , Detta beslut om avlivning och allt runtomkring tärde lika hårt på psyket som om en nära anhörig hade dött. Våran katt var ju en familjemedlem med sina krav på uppassning men han gav så fruktansvärt mycket glädje tillbaka. Saknaden är hur stor som helst. Därför hoppas jag att den personen som gjorde detta får ruttna i h-vetet och döms för mord.
// Valpen
Citera
2009-09-18, 21:44
  #2372
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valpen pv
Har bara läst brevet han skickade till kattägaren, Orkade inte läsa hela tråden. Enligt min mening ska han dömas för överlagt mord. Han har nog aldrig haft en ett husdjur. Våra husdjur är precis som alla andra familjemedlemmar och behandlas därefter. Våran katt blev påkörd och måste avlivas , Detta beslut om avlivning och allt runtomkring tärde lika hårt på psyket som om en nära anhörig hade dött. Våran katt var ju en familjemedlem med sina krav på uppassning men han gav så fruktansvärt mycket glädje tillbaka. Saknaden är hur stor som helst. Därför hoppas jag att den personen som gjorde detta får ruttna i h-vetet och döms för mord.
// Valpen

Det får som sagt stå för dig, men snälla vakna, djur kommer aldrig att jämställas med människor (som väl är). Oavsett hur fel diverse djurägare tycker att detta är.
Citera
2009-09-18, 21:47
  #2373
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valpen pv
Har bara läst brevet han skickade till kattägaren, Orkade inte läsa hela tråden. Enligt min mening ska han dömas för överlagt mord. Han har nog aldrig haft en ett husdjur. Våra husdjur är precis som alla andra familjemedlemmar och behandlas därefter. Våran katt blev påkörd och måste avlivas , Detta beslut om avlivning och allt runtomkring tärde lika hårt på psyket som om en nära anhörig hade dött. Våran katt var ju en familjemedlem med sina krav på uppassning men han gav så fruktansvärt mycket glädje tillbaka. Saknaden är hur stor som helst. Därför hoppas jag att den personen som gjorde detta får ruttna i h-vetet och döms för mord.
// Valpen
Ang. det av mig fetstilade:
Skulle du göra samma sak med en annan familjemedlem?

Jag älskar djur och man ska behandla djur med värdighet. Men människor blir dom aldrig...
Citera
2009-09-18, 22:00
  #2374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valpen pv
Har bara läst brevet han skickade till kattägaren, Orkade inte läsa hela tråden. Enligt min mening ska han dömas för överlagt mord. Han har nog aldrig haft en ett husdjur. Våra husdjur är precis som alla andra familjemedlemmar och behandlas därefter. Våran katt blev påkörd och måste avlivas , Detta beslut om avlivning och allt runtomkring tärde lika hårt på psyket som om en nära anhörig hade dött. Våran katt var ju en familjemedlem med sina krav på uppassning men han gav så fruktansvärt mycket glädje tillbaka. Saknaden är hur stor som helst. Därför hoppas jag att den personen som gjorde detta får ruttna i h-vetet och döms för mord.
// Valpen

Nåja, det är stor skillnad på människor och djur, det är nog de flesta överens om. Jag har själv förlorat kära husdjur, och visst är det sorgligt, men absolut inte alls jämförbart med att förlora en mänsklig familjemedlem.
Och var ska man liksom dra gränsen? Vissa har ju råttor som husdjur. Och katter äter ju råttor, och kan döda råttor för nöjes skull. Vissa har fiskar som husdjur, samtidigt som andra gillar att fiska för nöjes skull (dvs utan att äta fisken).
Sen tycker jag du bör sätta dig mer in i tråden. Såvitt jag förstår hade Joel väl visst en katt (åtminstone hade väl hans familj en).
Citera
2009-09-18, 22:11
  #2375
Medlem
Hej!
Människor avlivar man inte p.g.a att dom blir påkörda, De hamnar på sjukhus och dör där av skadorna. Ett djur som blir påkört och hamnar på djursjukhus, får en diagnos efter röntgen ( kan inte lova att han blir bra, Vet inte om han kommer att ha ont, Kan drabbas av tidig arctos (ledstyvhet). En människa kan man fråga ,Har du ont, Läkare kan ordinera flera operationer p.g.a att dom kan FRÅGA patienten OM dom har ont. Om du har problem av att vi var tvungna att avliva våran katt så kanske du tycker att vi skulle ställt diagnosen själva och tagit beslutet att avliva genom att slå ihjäl honom själva! Det är ju trots allt en familjemedlem. Detta handlar ju trots allt att du tycker det är ok att ett pucko tar fast djur och plågar ihjäl dom. Jag anser inte detta är ok, Du kanske inte skulle tycka att det var så roligt om någon tog fast dej.
// Valpen
Citera
2009-09-18, 22:20
  #2376
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valpen pv
Hej!
Människor avlivar man inte p.g.a att dom blir påkörda, De hamnar på sjukhus och dör där av skadorna. Ett djur som blir påkört och hamnar på djursjukhus, får en diagnos efter röntgen ( kan inte lova att han blir bra, Vet inte om han kommer att ha ont, Kan drabbas av tidig arctos (ledstyvhet). En människa kan man fråga ,Har du ont, Läkare kan ordinera flera operationer p.g.a att dom kan FRÅGA patienten OM dom har ont. Om du har problem av att vi var tvungna att avliva våran katt så kanske du tycker att vi skulle ställt diagnosen själva och tagit beslutet att avliva genom att slå ihjäl honom själva! Det är ju trots allt en familjemedlem. Detta handlar ju trots allt att du tycker det är ok att ett pucko tar fast djur och plågar ihjäl dom. Jag anser inte detta är ok, Du kanske inte skulle tycka att det var så roligt om någon tog fast dej.
// Valpen
Jag har varit djurägare (hund) i hela mitt vuxna liv och blir lika upprörd varje gång någon av mina fyrbenta vänner går bort. Och jag verkligen hatar djurplågare! Att ge sig på försvarslösa individer är så fegt så jag har inte ord för det!

Jag vill ändå inte gå så långt som att jämställa djur med människor.

Vart ska man dra gränsen? Ska du fällas för mord om du dödar en hund? Ska du fällas för mord om du dödar en råtta? En fluga?

Att man ska behandla/betrakta sitt husdjur som en familjemedlem är självklart. Varför skulle man inte det? Däremot så kan djur aldrig likställas med människor. Det är min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in