Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Om Joel skulle få genomgå en hjärnröntgen kommer man att kunna påvisa att han har en annan hjärnaktivitet än oss andra.
Jag håller helt med dig men vill även tillägga att hjärnaktivitet helt klart kan förändras under ett liv, anledningen till att Joel förändrades till en som kunde utföra dessa handlingar tror jag beror på hat, vilket även många av hans inlägg styrker. En långt mer djupliggande och starkare hat än gemene man någonsin upplever i sitt liv, men ändå hat. Om Joel å andra sidan erfarit känslor av kärlek och medlidande skulle han naturligt inte kunna ta livet av en katt.
Tro heller inte att hjärnan kan förklara allt
http://www.flatrock.org.nz/topics/science/is_the_brain_really_necessary.htm
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Du menar väl, men du är ute på djupt vatten om du ska jämföra människors naturliga känsloutspel med allvarliga personlighetsstörningar.
Vänligen sluta kalla känsloutspel för störningar. För om vi ska köra på din linje så kommer en människa fri från störningar inte vara någonting annat än ett katatonisk grönsak. För även empati, kärlek, självkännedom och medlidande blir störningar genom din bristande logik.
Empati, kärlek och medlidande är naturliga sinnestillstånd under tider av lycka. Känslorna leder till lycka (vilket torde vara det högsta målet) och lycka leder till känslorna, då man är lycklig vill man bara hjälpa andra. Hat leder såklart bort ifrån lycka, det finns inget som gagnar en av att föda sådana känslor, och jag står fast vid att man är galen under tiden man erfar sådana känslor som hat. En mild galenskap för gemene man, men en förödande galenskap för Joel. Att låta hat ta över är farligt, väldigt farligt. Lyckligtvis är de flesta bara hatiska under tiden de läser artikeln för att sedan göra något roligt t.ex. med sina vänner eller familj, vilket gör att hatet aldrig får nog starkt fäste för att ta över. Nu låter det lite som om jag ser hat som en varelse med egen intelligens, men det är det såklart inte så tro inte att jag menar så.