Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-05, 09:58
Medlem
Vassili Zaitsevs avatar
Vad betyder det här problemet?

Föräldrarna har en gammal HP laptop som legat orörd över 2 år som de vill barnbarnen ska använda. Jag har startat den och datorn är pigg för sin ålder. Den har Win 7 Home Edition.

Det enda problemet är Windows Update. Där ligger det hela tiden ett meddelande om att din uppgradering till Windows 10 är tillgänglig och att allt jag behöver göra är att starta om datorn för att påbörja installationen. Men inget händer vi omstart. Inget Win 10 installeras.

http://forumbilder.se/I5VHD/skarmklipp

Vad göra?
Citera
2019-07-05, 10:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vassili Zaitsev
Vad betyder det här problemet?

Föräldrarna har en gammal HP laptop som legat orörd över 2 år som de vill barnbarnen ska använda. Jag har startat den och datorn är pigg för sin ålder. Den har Win 7 Home Edition.

Det enda problemet är Windows Update. Där ligger det hela tiden ett meddelande om att din uppgradering till Windows 10 är tillgänglig och att allt jag behöver göra är att starta om datorn för att påbörja installationen. Men inget händer vi omstart. Inget Win 10 installeras.

http://forumbilder.se/I5VHD/skarmklipp

Vad göra?

Gör det själv - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Gör för - "annan dator".

Se till att alla processorer används efter installation så ni får ut max av datorn.
Citera
2019-07-05, 10:56
Medlem
Gör ingenting. Det jag ångrar mest när det gäller datorer är när jag "gick på" uppmaningen att uppgradera från just Win 7 Home till Win10. Win 7 var stabil medans Win 10 har strulat hela tiden. Bl.a. fanns inga fungerade drivrutiner till min kringutrustning som skrivare och scanner till Win 10. Det du bör göra är att slå av Windows Update om det nuvarande operativsystemet fungerar.
Citera
2019-07-05, 11:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Gör ingenting. Det jag ångrar mest när det gäller datorer är när jag "gick på" uppmaningen att uppgradera från just Win 7 Home till Win10. Win 7 var stabil medans Win 10 har strulat hela tiden. Bl.a. fanns inga fungerade drivrutiner till min kringutrustning som skrivare och scanner till Win 10. Det du bör göra är att slå av Windows Update om det nuvarande operativsystemet fungerar.

I ärlighetens namn så hade W7 sina problem också. W10 är ett bättre Os än W7.
Kringutrustningsproblem är en annan fråga.

Har du provat att uppdatera drivrutinerna?
Citera
2019-07-05, 12:04
Medlem
Inte så lätt att uppdatera drivrutiner som inte finns förutom om man vill köpa från 3-e part. Det var bara ett exempel på problem. Vi har ju alla olika erfarenheter av operativsystem och olika infallsvinklar. Att påstå att Win10 är bättre än Win 7 är högst individuellt och helt beroende av vad man vill göra. Personligen har jag sysslat med olika OS sedan 60-talet och "genomlidit" i princip alla generationer på alla typer av datorer.
Citera
2019-07-05, 13:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Inte så lätt att uppdatera drivrutiner som inte finns förutom om man vill köpa från 3-e part. Det var bara ett exempel på problem. Vi har ju alla olika erfarenheter av operativsystem och olika infallsvinklar. Att påstå att Win10 är bättre än Win 7 är högst individuellt och helt beroende av vad man vill göra. Personligen har jag sysslat med olika OS sedan 60-talet och "genomlidit" i princip alla generationer på alla typer av datorer.

Om du är intresserad så vet jag några gratisprogram som högst troligen kommer att hitta drivrutiner, om de finns, till din kringutrustning.
Citera
2019-07-07, 11:09
Medlem
Funderingar kring MS produktnyckel och komponenter

Tror jag hamnat rätt med tråden, annars ber jag om ursäkt.

Min snart ett år gamla dator (med förinstallerad W10) inköpt på netonnet vill nu uppdatera till 1903. Men efter en stund får jag felmeddelandet " Windows could not configure one or more system components. To install Windows, restart the computer and the restart the installation." Har nu försökt 3 ggr med samma resultat. Kontaktade MS och fick som svar att en ominstallation av Windows behövde göras. Men skulle det verkligen hjälpa? Av nyfikenhet kollade jag även upp info om min produktnyckel;
Beskrivning: Windows operating system, OEM_DM channel
Ofullständig produktnyckel: FC2HD
Licenstillstånd: Licensierad.

Jag börjar känna mig blåst på datorn/produktnyckeln. Förslag någon?
Citera
2019-07-07, 11:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexxo
Tror jag hamnat rätt med tråden, annars ber jag om ursäkt.

Min snart ett år gamla dator (med förinstallerad W10) inköpt på netonnet vill nu uppdatera till 1903. Men efter en stund får jag felmeddelandet " Windows could not configure one or more system components. To install Windows, restart the computer and the restart the installation." Har nu försökt 3 ggr med samma resultat. Kontaktade MS och fick som svar att en ominstallation av Windows behövde göras. Men skulle det verkligen hjälpa? Av nyfikenhet kollade jag även upp info om min produktnyckel;
Beskrivning: Windows operating system, OEM_DM channel
Ofullständig produktnyckel: FC2HD
Licenstillstånd: Licensierad.

Jag börjar känna mig blåst på datorn/produktnyckeln. Förslag någon?

Men du var inte nyfiken nog att faktiskt prova att installera om?
Citera
2019-07-07, 11:43
Bannlyst
http://windowstips.nu/oem-och-retail/
Citat:
Med en OEM-licens gäller följande:
• Du får du ingen support från Microsoft. Supporten ligger hos datorbyggaren.
• Den får bara installeras på nya datorer som inte tidigare haft ett OS installerat.
• Licensen är bunden till den dator du installerar och aktiverar den på. Med andra ord får du inte flytta licensen när du byter dator.
• Du kan byta hårdvara i datorn men inte till ett annat moderkort.
• Du kan inte uppgradera från ett tidigare OS.

Det kan vara så att din produktnyckel inte tillåter uppgradering till 1903. Du kan helt riskfritt formatera datorn hur du vill för att tillslut få in 1903 (t.ex. med en .iso från Piratebay) och testa om det fungerar. Om inte så kan du gå tillbaka till 1809 (eller annan version). Windows kommer automatiskt att aktiveras, då licensnyckeln ligger i hårdvaran.
Citera
2019-07-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Men du var inte nyfiken nog att faktiskt prova att installera om?

Jo jag håller på och fixar med ominstallation, men det är en del att förbereda med backup osv.
Citera
2019-07-07, 11:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten

Det kan vara så att din produktnyckel inte tillåter uppgradering till 1903. Du kan helt riskfritt formatera datorn hur du vill för att tillslut få in 1903 (t.ex. med en .iso från Piratebay) och testa om det fungerar. Om inte så kan du gå tillbaka till 1809 (eller annan version). Windows kommer automatiskt att aktiveras, då licensnyckeln ligger i hårdvaran.

Det låter ju helt vrickat. Har man köpt Windows 10 så har man, då ska man få uppdateringarna.
Citera
2019-07-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten

Oh okej.. men 1809 kommer inte att finnas support för efter november vad jag förstått. Nej Piratebay litar jag inte på, täck ändå. Får se hur jag löser detta. Hur som helst känner jag mig blåst. Datorn är liksom knappt ett år bara och tydligen inte kompatibel med MS uppdatering.. illa. Eller är jag bara trög och inte fattat allt än, vilket jag hopps med på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in