• 2
  • 3
2003-12-16, 05:03
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Och black metal är ett värdeladdat ord. Genrens innebörd ändras inte av att det är fler som lyssnar på musiken.

Vi får nog konstatera att våra åsikter går isär. ingen ide att argumentera om det. Jag är dock ytterst tveksam till att en gengre kan ha en innebörd. Om du pratar om black metal-kulturen så kasnke....
Orkar inte fundera mer på formuleringen nu.
Citera
2003-12-16, 05:40
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Du vet väl att "the devil has all the good tunes"?

Han har aldrig haft patent på någonting.
Citera
2003-12-16, 05:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Han har aldrig haft patent på någonting.

Förutom världen och människorna, då. Han är ju faktiskt "the lord of this world"...
Citera
2003-12-16, 18:27
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Förutom världen och människorna, då. Han är ju faktiskt "the lord of this world"...

Nu spårar tråden ur igen, men djävulen kan itne skapa ett smack. han bara tränger sig på, snyltar, imiterar och perverterar. Han har inte någon makt som vi inte ger honom och det är just det som är problemet: vi har släppt in kräket.
Citera
2003-12-16, 19:02
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
De som använder Rock Hard i sin marknadsföring är väl snarare band/artister som Bubbles, Kylie Minogue och Justin Timberlake.... Finns nog inget black/deathmetalband med självrespekt som skulle tillåta det.

Arch Enemy är ett exempel. Dissar du dem också?
Citera
2003-12-16, 19:40
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Nejdå, jag lyssnar gärna på kristen musik (Solomon Burke har gjort rätt mycket bra), men om jag har möjligheten att välja mellan två band som är lika bra musikaliskt, och det ena är kristet, så väljer jag det andra bandet.

Och black metal är ett värdeladdat ord. Genrens innebörd ändras inte av att det är fler som lyssnar på musiken.

En lite fråga: Hur man många band kan du räkna upp som verkligen är satanistiska?
Det är inte många. Marduk, Emperor, Dimmu Borgir kanske. I övrigt är det mest lite småmörk image, men alla kallar dem ändå för black metal- band.
Hur du än vänder det så kan du i alla fall inte förneka att black metal har utvecklats från att vara en musik-kultur med satanisktisk ideologi till en musikalisk gengre, för om en musiktidning skulle ta ett satanistiskt powermetalband och recensera dem som black så skulle fok bli vansinniga.
Om ett icke kristet men inte heller sataniskt band idag musikaliskt sett skulle spela black metal men inte säga att de gjorde det, av repekt för de gamla värderingarna, så skulle folk likväl kalla det för black sålänge deras texter itne var alltför irriterande. En del sjugner väl mest om tomtar och troll. Ditt resonemang håller inte.

Enligt dig så måste alltså ett band dels uppfylla kravet att det följer musikstilen black OCH är satanistiskt för att få kallas black, eller?
Isåfall så blir det inte många kvar...

Jag hade förresten fel när jag sa att death också var värdeladdat från början. Det skall visst komma ifrån bandet Death som var gengreskapande. Är inte sådär jättebevandrad i det där.
Citera
2003-12-16, 19:51
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
eller var det kanske så att du ville locka dit några ondskefulla satanister i frälsningssyfte?

Ja, givetvis så är det samtidigt så också. Jag är ju kristen, eller hur?

Om du säger att du gärna lyssnar på kristen musik om den är bra, varför vill du då veta om det är kristet så att du kan "hålla dig undan"? Är du rädd för att bli påverkad? (Du får ursäkta mig om jag provocerar lite grann)

Det där med att du inte vill stödja kristna ..ja, det behöver du nog inte oroa dig för. Med 80 spänn i inträde för alltihop så lär det ändå inte bli någon vinst över.
Citera
2003-12-16, 22:15
Bannlyst
drinkmilk: Det jag menar är just det jag säger: om det finns band som spelar samma typ av musik, men har ett budskap som jag gillar, så är det klart att jag hellre lyssnar på det bandet. Jag undviker att lyssna på kristna band av samma anledning som jag undviker att lyssna på nazistiska band. Jag vill lika lite lyssna på låtar som "Blattesvin" som "Jesus is Lord". Det beror inte på att jag är rädd att bli påverkad, utan för att bandens budskap gör mig illamående.

Jag vet att många skivbolag använder sig av Rock Hard i sim marknadsföring, däremot tror jag inte att många (någon?) i något av banden som de recenserar verkligen läser tidningen. Det är möjligt att den har ändrats under det senaste året, men senast jag läste den var den fruktansvärt dålig. Ungefär som Kerrang, som bara skriver om den senaste trendmusiken. Ett tag var det black metal, sen var det nu metal.

Hur många band som är satanistiska/djävulsdyrkare? Vill du verkligen att jag skall räkna upp dem? Ok då, jag kan väl ta några stycken: Marduk, Satyricon, Dark Funeral, Emperor, Dimmu Borgir, Gorgoroth, Anaal Nathrakh, Aborym, Aura Noir, Funeral Mist, Behemoth (till viss del), Dissection, Darkthrone, Cradle of Filth, Thornspawn, Summon, Christian Epidemic, Crest of Darkness, The Crown (visserligen death och inte black, men väldigt sataniska texter), Daemonarch...nu har jag bara kommit till bokstaven d (förutom några band jag kom på på rak arm), resten får du hitta själv. Dessutom finns det hundratals mindre band som är sataniska.

Med satanistiskt band menar jag här ett band där 1) medlemmarna säger att de är satanister och/eller ett band som 2) skriver satanistiska texter.
Citera
2003-12-18, 15:16
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
drinkmilk: Det jag menar är just det jag säger: om det finns band som spelar samma typ av musik, men har ett budskap som jag gillar, så är det klart att jag hellre lyssnar på det bandet. Jag undviker att lyssna på kristna band av samma anledning som jag undviker att lyssna på nazistiska band. Jag vill lika lite lyssna på låtar som "Blattesvin" som "Jesus is Lord". Det beror inte på att jag är rädd att bli påverkad, utan för att bandens budskap gör mig illamående.

Jag vet att många skivbolag använder sig av Rock Hard i sim marknadsföring, däremot tror jag inte att många (någon?) i något av banden som de recenserar verkligen läser tidningen. Det är möjligt att den har ändrats under det senaste året, men senast jag läste den var den fruktansvärt dålig. Ungefär som Kerrang, som bara skriver om den senaste trendmusiken. Ett tag var det black metal, sen var det nu metal.

Hur många band som är satanistiska/djävulsdyrkare? Vill du verkligen att jag skall räkna upp dem? Ok då, jag kan väl ta några stycken: Marduk, Satyricon, Dark Funeral, Emperor, Dimmu Borgir, Gorgoroth, Anaal Nathrakh, Aborym, Aura Noir, Funeral Mist, Behemoth (till viss del), Dissection, Darkthrone, Cradle of Filth, Thornspawn, Summon, Christian Epidemic, Crest of Darkness, The Crown (visserligen death och inte black, men väldigt sataniska texter), Daemonarch...nu har jag bara kommit till bokstaven d (förutom några band jag kom på på rak arm), resten får du hitta själv. Dessutom finns det hundratals mindre band som är sataniska.

Med satanistiskt band menar jag här ett band där 1) medlemmarna säger att de är satanister och/eller ett band som 2) skriver satanistiska texter.

Jaja
Många av de där killarna tar jag med en stor nypa salt. I intervjuer är det inte lika många som vill kalla sig satanister. Dummi Borgir: Tja, jag vill inte placeras in i något religiöst fack mend et är väl satanism som ligger närmst min livsåskådning.
Det är visst mycket snack och lite verkstad. Faktum är den sk satanistiska scenen i Norge gärna umgås med den kristna. Fenris - sångaren i Darkthrone - brukar var med och fiska(även om bara sitter och röker i båten) och sångaren i Mayham är tillsammans med en kristen tjej för att ta två exempel.
Ganska komiskt.

Visst, även om det bara är image så får du ju ändå budskapet du vill ha. Ville bara påpeka att scenen ÄR väldigt sekulariserad.
Citera
2003-12-18, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Visst, även om det bara är image så får du ju ändå budskapet du vill ha. Ville bara påpeka att scenen ÄR väldigt sekulariserad.

Du verkar ju inte ha den blekaste aning om vad satanism är. Satanismen ÄR en sekulär religion/filosofi, så det är inget konstigt med det. Man behöver inte skrika "Satan" i varenda textrad för att texterna skall vara satanistiska. Dimmu Borgir och Cradle of Filth är bra exempel. På Dimmu Borgirs senaste platta tror jag inte de använder "Satan" mer än två gånger. Texterna är dock 100% sataniska.

EDIT: Sen är inte Fenriz vokalist i Darkthrone, det är Nocturno Culto som sjunger.

EDIT II: Sen sade jag heller inte att Maniac eller Mayhem är satanister. Det kanske är bra om du läser vad jag skriver innan du svarar...
Citera
2003-12-18, 20:10
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Du verkar ju inte ha den blekaste aning om vad satanism är. Satanismen ÄR en sekulär religion/filosofi, så det är inget konstigt med det.

Det vet jag mycket väl.

Citat:
Man behöver inte skrika "Satan" i varenda textrad för att texterna skall vara satanistiska. Dimmu Borgir och Cradle of Filth är bra exempel. På Dimmu Borgirs senaste platta tror jag inte de använder "Satan" mer än två gånger. Texterna är dock 100% sataniska.

Egentligen är de satanistiska filosofierna unfär samma som medelsvenssons, men satanisten upphöjer det till en dygd och gloriferar egoism istället. Det som medelsvensson vill dölja.

Citat:
EDIT: Sen är inte Fenriz vokalist i Darkthrone, det är Nocturno Culto som sjunger.

Ok

Citat:
EDIT II: Sen sade jag heller inte att Maniac eller Mayhem är satanister. Det kanske är bra om du läser vad jag skriver innan du svarar...

Jag VET att du inte sa det. Jag kan väl nämna ett band som rör sig i den svängen i alla fall även om de inte är uttalade satanister. Ve titne så mycket om dem.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in