Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Nejdå, jag lyssnar gärna på kristen musik (Solomon Burke har gjort rätt mycket bra), men om jag har möjligheten att välja mellan två band som är lika bra musikaliskt, och det ena är kristet, så väljer jag det andra bandet.
Och black metal är ett värdeladdat ord. Genrens innebörd ändras inte av att det är fler som lyssnar på musiken.
En lite fråga: Hur man många band kan du räkna upp som verkligen är satanistiska?
Det är inte många. Marduk, Emperor, Dimmu Borgir kanske. I övrigt är det mest lite småmörk image, men alla kallar dem ändå för black metal- band.
Hur du än vänder det så kan du i alla fall inte förneka att black metal har utvecklats från att vara en musik-kultur med satanisktisk ideologi till en musikalisk gengre, för om en musiktidning skulle ta ett satanistiskt powermetalband och recensera dem som black så skulle fok bli vansinniga.
Om ett icke kristet men inte heller sataniskt band idag musikaliskt sett skulle spela black metal men inte säga att de gjorde det, av repekt för de gamla värderingarna, så skulle folk likväl kalla det för black sålänge deras texter itne var alltför irriterande. En del sjugner väl mest om tomtar och troll. Ditt resonemang håller inte.
Enligt dig så måste alltså ett band dels uppfylla kravet att det följer musikstilen black OCH är satanistiskt för att få kallas black, eller?
Isåfall så blir det inte många kvar...
Jag hade förresten fel när jag sa att death också var värdeladdat från början. Det skall visst komma ifrån bandet Death som var gengreskapande. Är inte sådär jättebevandrad i det där.