2014-11-12, 20:48
Medlem
Boblovebudss avatar
Hur gör man för att få jobb på ett sådant ställe. Skicka in cv med mail, presentera sig, ringa?
Citera
2014-11-13, 14:53
Medlem
Puckoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Hur gör man för att få jobb på ett sådant ställe. Skicka in cv med mail, presentera sig, ringa?

Har bara arbetat i mindre ICA-butiker men där handlar det om att få en kontakt med handlaren. Det finns säkert tillfällen då det räcker med ett brev/mail men i de flesta fallen hamnar de i "vänthögen" direkt. Försök gå in och presentera dig och försök få till ett personligt möte med chefen. Är man riktigt desperat så kan man erbjuda sig att göra en kortare praktik för att få visa upp sig för chefen och få någon sorts erfarenhet.
Citera
2014-11-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Om du pratar med din chef innan och förklarar att du behöver fasta timmar finns det ju faktiskt chans att du får det utan att byta jobb annars får du säga tack för den här tiden och förhoppningsvis blir det inga sura miner.

Du verkar om man läser igenom tråden ha en hel del butikserfarenhet. Har du själv bytt mellan olika butiker? Dom flesta "mer erfarna" på mitt jobb har ju gjort det, vet bara inte hur det anses av cheferna.

Visst kan jag göra det, men är även sugen på att prova på en annan butik tror jag. Antingen en mindre butik Nära/Supermarket eller en Maxi då jag idag kör Kvantum.

Hur upplever ni er butik i arbetet? Tycker vi har väldig stress på att plocka varor oftast.

För och nackdelar med mindre och större butiker ni som jobbat i båda?
Citera
2014-11-19, 12:25
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Du verkar om man läser igenom tråden ha en hel del butikserfarenhet. Har du själv bytt mellan olika butiker? Dom flesta "mer erfarna" på mitt jobb har ju gjort det, vet bara inte hur det anses av cheferna.

Visst kan jag göra det, men är även sugen på att prova på en annan butik tror jag. Antingen en mindre butik Nära/Supermarket eller en Maxi då jag idag kör Kvantum.

Hur upplever ni er butik i arbetet? Tycker vi har väldig stress på att plocka varor oftast.

Lite lat så citerar mitt tidigare inlägg. Svarar väl ungefär på dina frågor. Jag har lite mer än sex år on the record så att säga

Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jag jobbar på en ICA Nära och kan ju bara tala om min arbetssituation. Jag sitter lite i kassan, jobbar ibland i mejeriet, ansvarig över dricka, plockar upp varor och är kanske butikens allt-i-allo. Vissa dagar är ju inga höjdare, men generellt sätt är det ett jättekul jobb med varierande arbetsuppgifter. Det kanske viktigaste är ju såklart att man har roliga kollegor och går in med en bra inställning. Ingångslönen är okej för att vara ett "okvalificerat" (110-120 kr i h) men OB på helger och kvällar är suverän, 100% respektive 50%.

Att personlig intressera sig för varje kund som vill det (man märker vilka det är) ger t.ex. otroligt mycket tillbaka. Det blir som gamla bekanta som man träffar på i matbutiken, bokstavligen talat

Det negativa kan väl vara att vissa dagar kan bli långa och att man gör mycket tunga lyft. Ifall man inte vet hur man skall variera sig och spica till tillvaron i kassalinjen kan även det bli monotomt och tråkigt. Ifall man har osköna arbetskollegor kan jag tänka mig att lite med jobbet blir kul.

Sedan skulle jag generellt sätt rekommendera dig att söka till ICA butiker framför COOPs. Eftersom ICA butikerna ägs av en handlare eller flera (och inte av en "kooperation") så är butikerna allt som oftast mer välskötta, trevligare personal och bättre möjligheter för att avancera. Visst finns det bra COOP butiker och dåliga ICA butiker, men COOP har ett dåligt fungerande affärskoncept vilket drar ner standarden på butikerna och dess personal.

Du säger sedan att du vill byta butik. Ingen butik är den andra sig lik, men generellt sätt får du fylla ut fler roller i en ICA Nära/Supermarket jämfört med i en Kvantum/Maxi, då man i större utsträckning jobbar relativt stationärt på de olika avdelningarna, charken, kolonial, mejeri, kassa, förbutik osv...

Dvs, grovt uppdelat kan man väl säga att det står mellan att vara en allt-i-allo eller nischad. Annars tror jag inte att du vill byta en butik bara för att prova på ett annat butikskoncept, du vill till en roligare och trevligare arbetsplats t.ex. Ifall du nu har lyxen att mer eller mindre välja vilken butik du vill arbeta i, så kan jag ju rekommendera dig att besöka olika butiker som verkar intressanta på olika tider på dagen. Är butiken välskött? ICA-handlare som är personlig gentemot kunder och personal? Glada miner? Skojare personalen med varandra? Osv...

Sist men inte minst så finns det ju flera små tips och trix för att få varuplocket att gå snabbare. Man kan minimera avståndet från vagn/bur till hylla. Man kan plocka upp 2-10 varor åt gången istället för en. Planering osv...
Citera
2014-11-21, 21:26
Medlem
hur mkt får ni ut varje månad? får ca 10k men då jobbar jag kanske 50%, typ 3-5 dagar I veckan.
Citera
2014-11-21, 22:33
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos

Det går att diskutera, har bara jobbat drygt 2,5år i butik men har en högre tjänst och gått igenom hela kedjan från kassör till a-ansvarig till säljledare och till min nuvarande tjänst. Sommarjobba i en annan butik än den jag är i nu 3 månader så det räknas knappt, men känner att om jag inte pluggar till nästa höst vill jag helst byta butik.

Om du kan motivera det så blir det nog inga hard feelings om du inte skulle råka ha en empatilös chef och då är han/hon nog lite oförstående 5 år senare.

Mindre butiker har oftast mindre stress, jag skulle nog ha svårt för mindre butiker för risken att hamna i en butik med trista kollegor. Men generellt är det omsättningen som styr hur stressigt man har det pga att de utgifter du har är det i stort sett bara timmar du kan spara på. Hyra, el, leverans osv går inte ner om omsättningen skulle göra det om däremot skulle öka omsättningen blir alla de fasta utgifter procentuellt mindre vilket gör att du kan plocka in mer timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
hur mkt får ni ut varje månad? får ca 10k men då jobbar jag kanske 50%, typ 3-5 dagar I veckan.

Snittar ungefär 21-24k netto, heltidsanställd med cheftjänst och med relativt låg lön enligt mig.
Citera
2014-11-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Det går att diskutera, har bara jobbat drygt 2,5år i butik men har en högre tjänst och gått igenom hela kedjan från kassör till a-ansvarig till säljledare och till min nuvarande tjänst. Sommarjobba i en annan butik än den jag är i nu 3 månader så det räknas knappt, men känner att om jag inte pluggar till nästa höst vill jag helst byta butik.

Om du kan motivera det så blir det nog inga hard feelings om du inte skulle råka ha en empatilös chef och då är han/hon nog lite oförstående 5 år senare.

Mindre butiker har oftast mindre stress, jag skulle nog ha svårt för mindre butiker för risken att hamna i en butik med trista kollegor. Men generellt är det omsättningen som styr hur stressigt man har det pga att de utgifter du har är det i stort sett bara timmar du kan spara på. Hyra, el, leverans osv går inte ner om omsättningen skulle göra det om däremot skulle öka omsättningen blir
alla de fasta utgifter procentuellt mindre vilket gör att du kan plocka in mer timmar.

Snittar ungefär 21-24k netto, heltidsanställd med cheftjänst och med relativt låg lön enligt mig.

Okok, jo egentligen är det ju många som byter mellan butiker/kedjor så bör inte va något större problem. Speciellt ungdomar.

Ja alltså butiken är relativt stressig och vi känns rätt ofta lite underbemannade. Men dock kan jag tänka mig att en Nära butik kan va väldigt långsam/tråkig istället. Så får fundera på det. Har ju bra kollegor och god stämning. Känns som en bra butik generellt.

Vilka butiker är högst ansedda i Stockholms regionen förresten? Någon som vet?

Vad jobbar alla på för avdelningar då?
Citera
2014-12-04, 23:58
Medlem
När bör man skicka in sitt cv och ansökan om man vill bli anställd till sommaren på ICA Supermarket? När brukar rekrytering ske? Om det finns någon speciell tid. På mitt förra jobb tex rekryterade vi alltid till sommaren i slutet på april.
Citera
2014-12-09, 12:23
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
När bör man skicka in sitt cv och ansökan om man vill bli anställd till sommaren på ICA Supermarket? När brukar rekrytering ske? Om det finns någon speciell tid. På mitt förra jobb tex rekryterade vi alltid till sommaren i slutet på april.

Innan april skulle jag säga. Då är semesterplanering på mitt jobb i varje fall i fullgång alternativt avslutad.
Citera
2014-12-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Innan april skulle jag säga. Då är semesterplanering på mitt jobb i varje fall i fullgång alternativt avslutad.

Tack! Är det för tidigt att göra det i januari ungefär, om man inte vill bli anställd förrän sommaren?

Om man bara vill jobba extra utöver skolan, hur många timmar brukar man få då? På en stor supermarket. Jag skulle vilja ha mellan 50-70h/månaden, kanske för mycket att begära direkt i början?
Citera
2014-12-11, 17:44
Medlem
Wonds avatar
Osäker om jag skrivit i tråden tidigare men:

1. Vart jobbar du?
Willys

2. Hur mycke tjänar du?
115 kr/timmen

3. Deltid/Heltid/Sommarjobb/Extra jobbar du?
Extra jobb / tillsvidare anställd, när dom behöver mig.

4. Fick du lov att praktisera eller någe innan?
1,5 månad praktik innan

5. Berätta lite om vad du gjorde för att få jobbet.
Praktiserade 1,5 månad sedan anställd, fick vänta dock ett halvår innan jag började få tider att jobba.

Är det bara på mitt ställe eller brukar de flesta butiker/anställda ge gratis bärkassar t.ex? Verkar nästan vara som en regel att inte ta betalt för kollegornas bärkassar. Visst, man sparar ju in bra med pengar i längden om man nu köper ofta. Men samtidigt vinner väl affären en del på sälja bärkassar? har för mig jag läste om det någonstans i Axfoods e-learning för cirka ett år sedan.

I alla fall så kommer jag inte vilja fortsätta jobba inom denna bransch hela mitt liv.. positiva med detta jobbet är att det ger mig mer motivation till att studera vidare, något jag kommer göra det kommande året.
Citera
2014-12-11, 20:17
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Tack! Är det för tidigt att göra det i januari ungefär, om man inte vill bli anställd förrän sommaren?

Om man bara vill jobba extra utöver skolan, hur många timmar brukar man få då? På en stor supermarket. Jag skulle vilja ha mellan 50-70h/månaden, kanske för mycket att begära direkt i början?

Skulle säga att det är max 10 timmar i veckan som gäller då, men det skiljer sig verkligen från butik till butik. Du kan ju samtidigt informera både chefer och kollegor om att du gärna ställer upp på alla extrapass med kort varsel ifall du vill få ihop än mer timmar.

EDIT: Januari är kanske lite väl tidigt, kolla upp istället i februari. Du måste nog vara beredd att börja jobba när som helst i praktiken ifall du skall få jobbet. Tänk på att de förmodligen har en del sökande....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in