2021-03-12, 23:53
Medlem
Vad innebär det att tullen skickar tillbaks varorna?
Klass 4 piller.
Det står bara att försändelsen returneras.
Är det så det går till om det hittar olagligheter i paketet?
Jag trodde de skickade brev och sedan förstörde innehållet?
Citera
2021-03-13, 01:46
Medlem
Tillägger lite information här.

Paketet kommer från ett land utanför EU
Min paket stannade i stockholm med denna infon på trackingsidan:

Destination
2021-03-05 Sweden, The shipment item will be returned
2021-03-04 Sweden, The shipment item has arrived at the country of destination
2021-03-04 Sweden, The shipment item is being customs cleared by us

Ursprung
2021-03-04 STOCKHOLM UTRIKES, Custom Hold
2021-03-04 STOCKHOLM UTRIKES, Item Received

Läser man på tullverket så innebär 'held by customs':

https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/saknardudittpaket.4.7df61c5915510cfe9e710580.html

Citat:
När en försändelse är märkt med ”under importbehandling” eller "held by Customs" innebär det att försändelsen finns på Postnords egen avdelning för registrering av avgifter. Då kan inte Tullverket hjälpa dig.

är 'held by customs' samma sak som 'custom hold'?

Dessutom längst ner i länken så står det:

Citat:
När finns mitt paket hos Tullverket?

Om varan inte är tillåten att föras in i Sverige kan Tullverket beslagta eller omhänderta den – det är endast då ditt paket finns hos oss. Vi har då tagit paketet för att vi exempelvis kan behöva analysera varan. Vi meddelar alltid dig om ditt paket finns hos oss. Har du inte fått ett sådant meddelande av oss så har vi inte ditt paket.

Men eftersom mitt paket har returnerats till sändaren så innebär väl det då att tullen inte tagit det i beslag?

Tittar jag på postnords hemsida med spårningsnumret så står det bara att "Försändelsen returneras"

Det verkar alltså som att Postnord av någon anledning returnerat paketet till sändaren innan det skulle gått genom tullen.

Har jag rätt/fel?
Senast redigerad av kukkarusellen 2021-03-13 kl. 02:30.
Citera
2021-03-13, 17:02
Medlem
sadustenellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Nu var det åratal sedan jag slutade knarka, men fick några brev av den typen. Jag svarade aldrig på dessa och allt rann ut i sanden.
Fick nog några brev från en tullåklagare också, men även dessa åkte i papperskorgen.

Nå, se det som en varning. Det är i dagens läge rätt svårt att få igenom olagligheter pga tull och PostNord.
Då förstår jag, det verkar som dom är väldigt vana vid att få knark i tullen när det är på detta viset..
Jo, detta har jag sett som en varning, inte direkt värt det.. Dock har dom jag köpt hos postat ytterligare ett jävla paket för någon anledning, jag har frågat om dom kan avbryta men det går tydligen inte.. Vill ju genuint inte ha skiten längre, är det bara samma visa där att dom kommer fråga mig igen? Att det är 3 st paket som har blivit postat till mig pga fel adress känns ju oerhört orimligt asså, är rädd att dom kommer gå fram ytterligare med det..
Citera
2021-03-13, 18:20
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Då förstår jag, det verkar som dom är väldigt vana vid att få knark i tullen när det är på detta viset..
Jo, detta har jag sett som en varning, inte direkt värt det.. Dock har dom jag köpt hos postat ytterligare ett jävla paket för någon anledning, jag har frågat om dom kan avbryta men det går tydligen inte.. Vill ju genuint inte ha skiten längre, är det bara samma visa där att dom kommer fråga mig igen? Att det är 3 st paket som har blivit postat till mig pga fel adress känns ju oerhört orimligt asså, är rädd att dom kommer gå fram ytterligare med det..
Du får väl se vad som händer med resterande paket.
Tror du kan få bättre svar sedan i denna juridiktråd (FB) Stora tråden för frågor kring tullen (och hur att undvika den) / Mod .

Det var som sagt åratal sedan jag höll på med dessa dumheter, lycka till hursomhelst.
Citera
2021-03-14, 05:13
Medlem
Kan någon vara bussig och svara på mina två inlägg #2089 och #2090 ovan?
Citera
2021-03-22, 12:31
Medlem
Jag försökte beställa läkemedel från Canada. Fick precis veta att den där jävla tullen skickade tillbaka paketet. Post nord säger att man inte får ta in läkemedel in i Sverige. Stämmer detta? Hur Fan gör jag? Jag måste desperat ha detta. Snälla hjälp mig. Jag ber er.
Citera
2021-03-22, 13:54
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Jag försökte beställa läkemedel från Canada. Fick precis veta att den där jävla tullen skickade tillbaka paketet. Post nord säger att man inte får ta in läkemedel in i Sverige.
Receptbelagda läkemedel får du bara genom personligt recept.
Det är förbjudet att smuggla in precis som narkotika.
Är nog i dagens läge väldigt svårt att få in genom post eller paket.
https://www.tullverket.se/sv/privat/varormedsarskildaregler/lakemedel.4.7df61c5915510cfe9e7108ca.html
Citera
2021-03-26, 10:20
Medlem
Citat:
Receptbelagda läkemedel får du bara genom personligt recept.
Det är förbjudet att smuggla in precis som narkotika.
Är nog i dagens läge väldigt svårt att få in genom post eller paket.
https://www.tullverket.se/sv/privat/varormedsarskildaregler/lakemedel.4.7df61c5915510cfe9e7108ca.html

Men det är inte narkotiska preparat.
Citera
2021-03-26, 10:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Men det är inte narkotiska preparat.
Det är olagligt ändå, läs gärna i länken jag bifogade.
Du måste ha ett personligt recept på läkemedlet för att det ska funka lagligt inom EU. Då kan du enklare gå till närmaste svenska apotek.

Tullen och Postnord fångar upp mycket av denna trafik, som du tydligen har märkt.
https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/handlalakemedelpanatet.4.7df61c5915510cfe9e7108b1. html
Citat:
Det är förbjudet att handla läkemedel från ett land utanför EES-området

Som privatperson får du inte ta emot läkemedel som skickas till dig från ett land utanför EES-området – oavsett typ av läkemedel. Det innebär att du inte kan beställa exempelvis läkemedelsklassade kosttillskott från länder utanför EES.
Citera
2021-03-26, 14:14
Medlem
Citat:
Det är olagligt ändå, läs gärna i länken jag bifogade.
Du måste ha ett personligt recept på läkemedlet för att det ska funka lagligt inom EU. Då kan du enklare gå till närmaste svenska apotek.

Tullen och Postnord fångar upp mycket av denna trafik, som du tydligen har märkt.
https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/handlalakemedelpanatet.4.7df61c5915510cfe9e7108b1. html

Det är inte så enkelt att gå till närmsta svenska apotek.
Citera
2021-03-26, 18:43
Medlem
Jontelitos avatar
Ligger det någon legal risk i att tulldeklarera läkemedel (ej narkotikaklassat) inför PostNord/Tullverket och hoppas att det slinker igenom ändå?
Citera
2021-03-29, 21:21
Medlem
No6s avatar
Hur är det med UK? Beställde en ask Oxy där ifrån för några år sedan rätt regelbundet typ en gång i månaden, det var inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in