Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-21, 09:24
  #925
Medlem
Jacka och byxa M90
Stridsbälte 304/K x2
Snuskburk
En uppsättning lakan
Handduk
Skjorta m/59
Pälsmössan
Fältskjorta x6
Tshirt x3
Långkalsonger x2
Kalsonger x4
Motoroverallen
Tröja m/87
Stålgrå x4
Socka x3
Svarta strumpor x5
Filtsulor
Arbetshandskar x7
Stridshandskar x2
Balaklavan
Vinterhandskar
Cirka 200 st första förband
Hörselskydd ComTac med flera hygiensatser
Vanliga hörselskydd utan batterier
Flera rullar eltejp
Silvertejp
Myggmedel i mängder
Hudsalva
Ksp-band
Övn hgr-kropp
Maskeringsfärg i mängder
Tändstickor i mängder
CLP
Linnelappar
Spännband i olika utföranden
Gummilina ett par meter
Hampasnöre massor av meter
Reflexband
Lysstavar i mängder
Anteckningsblock ett par stycken
Bestick i mängder
Skoputs för en livstid och möjligen barnbarnen
Vaxfett för en livstid räcker nog också till barnbarnen
Skoputsborstar
Klädborstar
Handtag och brännare till kök
Skosnören
Mora 2000
Plåster i mängder
Elastiska bindor i mängder
Annan sjukvårdsprylar i mängder
Batterier för 10 års förbrukning
Frystorkad mat med tillbehör, drycker, nötter och alltihop för minst 30 dagar
Snabbkaffe för ett år eller två
Skavsårstejp
Karbinhakar
Eldstål
Tandskydd
Hänglås
Kragspeglar i olika sorter
Sverigeflagga
Förbandsmärken
Regementsmärken
Baskern
Namnbrickor
Överlevnadsfickminne
Sprintar från diverse olika hgr
Lysväv
Konservöppnare
Massor av böcker (SoldF, Soldr pers mtrl och diverse annan litteratur)
Am 5.56 7.62 skarp, lös, spårljus, hylsor (i små mängder, en av varje - som minne)

Gjorde lumpen på ett av dom mängder regementen som skulle läggas ned under det året. Tror uppemot 20-30 regementen, utb-grupper, skolor och dylikt lades ner. Spiken i kistan som vår förtvivlade kapten sade. Han hade jobbat på regementet sedan sin värnplikt i över 20 år. Nu dödade man hela FM och lade pengar på annan skit, som t.ex. invandring.

Glömmer aldrig när han sade att soldater stupat under regementets fana i flera hundra år, något som nu skulle glömmas bort för massa skit.

Alla officerare skulle få sparken, det var en sorglig stämning i slutet, förrådskillarna från samhall brydde sig inte ett skit, de skulle ju också få kicken. Vid avrustning kommer jag ihåg att folk stal mängder. Allt skulle ju ändå bort.

De sista månaderna kunde man i princip gå ner till förrådet och plocka på sig nästan vad som helst (förutom uniformer och vapen då) utan att göra förlustanmälan. Förrådspersonalen brydde sig inte, allt skulle ändå säljas av, kastas eller ges bort till hv. Detta var mindre saker typ handskar och lite småskit.
Citera
2017-04-24, 03:06
  #926
Medlem
Haha
Vilka minnen alltså!

Jag sålde nog över 8 st. M90 under min tid i lumpen plus 7 par stövlar. Lyckades alltså charma tanterna med att lämna ut extra saker till mig. Tog aldrig hem något förutom undertörjan med dragkedja...den använder jag än idag och är fortfarande väldigt fräsch efter 22 år.

Fick frågor om jag kunde fixa ak5 men där gick gränsen för mig gällande vapen och ammunition. Jag var en fixare, fixade saker för andra.

En gång lyckades jag övertala köket att skicka ut oxfilé till grabbarna när vi låg ute på övning.

Norrlänningarna var helt jävla galna i militärkläder. Det enda jag ångrar är att jag inte behöll baskern.

Men men...roliga minnen var det i alla fall.
Citera
2017-04-24, 12:54
  #927
Medlem
Raxxorzs avatar
En släkting fick med sig allt som han hade som hemvärnssoldat, inklusive AK4. Och ja, han satt för det.
Citera
2017-04-24, 12:59
  #928
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raxxorz
En släkting fick med sig allt som han hade som hemvärnssoldat, inklusive AK4. Och ja, han satt för det.

Det skulle vara intressant att veta just hur många ak4r som kommit på vift genom åren förutom dom självklara händelserna som militärligans vapenstölder. Vill minnas att man som hemvärnsman kunde han ak4 hemma i skåp så sent som början av 2000-talet, den sista tiden dock med någon form av patronlägeslås. En gissning att iaf ett hundratal finns ute bland allmänheten borde väl vara en ganska rimlig gissning?
Citera
2017-04-24, 17:21
  #929
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Det skulle vara intressant att veta just hur många ak4r som kommit på vift genom åren förutom dom självklara händelserna som militärligans vapenstölder. Vill minnas att man som hemvärnsman kunde han ak4 hemma i skåp så sent som början av 2000-talet, den sista tiden dock med någon form av patronlägeslås. En gissning att iaf ett hundratal finns ute bland allmänheten borde väl vara en ganska rimlig gissning?
Du tror inte att allt noga registerfördes? Är du fullkomligt underbegåvad?
Citera
2017-04-24, 17:28
  #930
Medlem
Jrpappas avatar
2 st mag. till ak5. Ett med lös och ett med skarp ammo.
Citera
2017-04-25, 17:09
  #931
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tror inte att allt noga registerfördes? Är du fullkomligt underbegåvad?

Har du hört talas om fenomenet "stöld" någon gång idiot?
Citera
2017-04-25, 20:17
  #932
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Har du hört talas om fenomenet "stöld" någon gång idiot?
Har du hört talas om fenomenet polisanmälan och husransakan någon gång.
De militära vapen som kommit i omplopp har stulits från vapenkasuner och av värnpliktiga, HV vapen var sällsynta i sammanhanget.
Citera
2017-04-25, 21:55
  #933
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har du hört talas om fenomenet polisanmälan och husransakan någon gång.
De militära vapen som kommit i omplopp har stulits från vapenkasuner och av värnpliktiga, HV vapen var sällsynta i sammanhanget.
Kan säga att det var ett sällsynt fall.
Citera
2017-04-27, 22:35
  #934
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
En askkopp
Citera
2017-04-28, 16:34
  #935
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har du hört talas om fenomenet polisanmälan och husransakan någon gång.
De militära vapen som kommit i omplopp har stulits från vapenkasuner och av värnpliktiga, HV vapen var sällsynta i sammanhanget.

Jodå, varit föremål för bägge av dom två sakerna så jag har en viss insikt. Tro det eller ej så går det faktiskt att gömma saker så att dom inte hittas samt även ta till något som kallas för lögn i förhör.

Det hade fortfarande varit lite intressant att veta hur många vapen som är på vift från försvarsmakten säg de senaste 25-30 åren.
Citera
2017-04-28, 18:56
  #936
Medlem
Min brors kusins avatar
Ett par ihopfällbara skyddsglasögon, gammal modell tillverkad av celoid och resårband. Det var för ca 40 år sedan......
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback