2004-12-09, 13:10
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AFTER_BURNER
Svar:

(i) Nej sprängdeg kan inte smälla om man inte har en tändanordning. Du kan stå med en AK och skjuta i den utan att det händer något.

(ii) Nej man kan inte tappa bort en stridsvagn. 2.1 Fan totalt omöjligt å missa ett sånt vidunder i en skog, går bara inte, och om det nu skulle gå, så kan jag garantera att beväringen (antagligen besättningen) i fråga hade fått gått å letat tills han (dom) hade dött samt att antagligen hade HV/Polis blivit inkopplade snarast. Tänk dig själv att lämna in en afse på en stridsvagn, det är ju skrattretande

(iii) Signalpistol klassas som vilket personligt vapen som helst. Dvs. det jämställs som din AK-5 och därför kan jag förstå att folk inte får lämna regementet. Den lyder alltså även under den gamla goda devisen - Bössa Mössa Mask - 1m. Du ska inte vara mer än 1m ifrån den (helst ha den på dig)

Fridens Liljor!

// A_B

Tack för svaren.
Citera
2004-12-09, 18:09
Medlem
Buck_s avatar
Som följdfråga kan jag fråga hur svinerimöjligheterna är på F21? Rycker in som gruppchef telemek där i augusti 2005.
Citera
2004-12-09, 19:36
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Det var någon som för ett tag sedan ville veta hur svinnerimöjligheterna var på S1. Har själv varit där några gånger och dom verkar ganska goda. Jag var dock inte där som värnpliktig så jag vet riktigt hur rutinerna går till där. Kan dock höra med min polare som gjorde vpl där å fråga hur det va (Han har iaf. några långkalsonger mm. så det borde inte vara några problem)

Vill bara tillägga en liten moralkaka, sno inget som du INTE har användning av. Det kostar flera miljoner årligen för Försvarsmakten för alla persedlar och utrustning som "försvinner". Tän dig att man la det på ammunition motsv. ist! (Eller kanske sammarin som verkar vara ett minne blott i år iaf. )

// A_B, som är praktexempel på the duality of mankind idag :P
Citera
2004-12-09, 22:21
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
(ii) Nej man kan inte tappa bort en stridsvagn. 2.1 Fan totalt omöjligt å missa ett sånt vidunder i en skog, går bara inte, och om det nu skulle gå, så kan jag garantera att beväringen (antagligen besättningen) i fråga hade fått gått å letat tills han (dom) hade dött samt att antagligen hade HV/Polis blivit inkopplade snarast. Tänk dig själv att lämna in en afse på en stridsvagn, det är ju skrattretande

Den historia som jag håller för relativt sannolik och som faktiskt kan ha inträffat handlar om ett strf 90 som grävde ner sig i en myr. Besättningen lämnade vagnen för att uppsöka bärgningshjälp, men när man kom tillbaka till platsen var strf försvunnet, naturligtvis hade det sjunkit ner ännu mer i myren. Som något slags bisarrt skämt hade man därpå lämnat in en afse på den.

/feldgrau
Citera
2004-12-10, 00:36
Medlem
Klickens avatar
Har inte gjort lumpen pga lathet
Citera
2004-12-10, 19:54
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Den historia som jag håller för relativt sannolik och som faktiskt kan ha inträffat handlar om ett strf 90 som grävde ner sig i en myr. Besättningen lämnade vagnen för att uppsöka bärgningshjälp, men när man kom tillbaka till platsen var strf försvunnet, naturligtvis hade det sjunkit ner ännu mer i myren. Som något slags bisarrt skämt hade man därpå lämnat in en afse på den.

/feldgrau

Jag tror faktiskt inte på dom där vandringsägnerna. Allt från LTAC till strv har sjunkigt ner i en myr, tycker det luktar lite "min polare rullade in sig i mattan hos psykologen och lekte koldolme (stavning?) när han mönstrade och blev placerad på U-båt, HöHö"-historia över det där. Mina 5 ören

// A_B
Citera
2004-12-10, 20:59
Bannlyst
Citat:
.................
Vill bara tillägga en liten moralkaka, sno inget som du INTE har användning av. Det kostar flera miljoner årligen för Försvarsmakten för alla persedlar och utrustning som "försvinner". Tän dig att man la det på ammunition motsv. ist! (Eller kanske sammarin som verkar vara ett minne blott i år iaf. )
.

Tja...Har hört följande via en polare som lämnade skrot till en STOR skrot nere i Småland vid stambanan .Han fick en mindre visning ,när han var där bla visade dem honom en stridsvagn dem håll på att skrota ,helt ok stridsvagn ,inga fel men skrotas skulle den lika väl,skrotkillarna berättade för honom att det kunde komma in grejor som var HELT NYA ! ,från olika beredskapslager som skall utgå ur organisationen och som skrotades
Moralkakor??? tycker det rimma dåligt!
Citera
2004-12-10, 21:13
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
Tja...Har hört följande via en polare som lämnade skrot till en STOR skrot nere i Småland vid stambanan .Han fick en mindre visning ,när han var där bla visade dem honom en stridsvagn dem håll på att skrota ,helt ok stridsvagn ,inga fel men skrotas skulle den lika väl,skrotkillarna berättade för honom att det kunde komma in grejor som var HELT NYA ! ,från olika beredskapslager som skall utgå ur organisationen och som skrotades
Moralkakor??? tycker det rimma dåligt!

Tycker du det rimmar dåligt? Jag tycker iofs att dom är dumma i huvudet som investerar som fan i en flottilj, sen nästa FB så skrotas hela skiten på 12 mån. Iofs. har jag grymt svårt att tro att dom skrotar en jävla stridsvagn som är någorluna duglig i ett krig. Det finns flera anledningar att dom skrotar en gammal funktionsduglig vagn. T.ex. så lämpar sig den inte varken hemma eller i utlandstjänst. Den har dåliga egenskaper (ställ en centurion mot en strv 122 med "lös" ammunition (läs: övnings amm) så slår projektilen igenom hela vagnen!) som t.ex. skydd (Ballistiskt biologiskt/nukleärt/kemiskt) samt att man inte längre utbildar på systemet. Dessutom kanske man räknar med att besättningen man har utbildat på vapensystemet för länge sedan inte kommer klara av uppgiften pga. hög ålder/senila eller att dom inte kommer klara det fysiskt motsv. Det finns en hel del skäl att kasta sådanna grejor, men att försöka spara på sånt som kommer köpas in hela tiden och som inte är förbrukningsvaror. Mina 5 ören.
Citera
2004-12-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SelarioN
o vad vill damen ha för ngt då ...hehehe.... så får jag se vad jag kan göra

Pöss!!
Kul att tråden hade blivit låst om det inte hade varit en mod som suttit och skrivit pm i en tråd.

Edit: fan skulle vara ladytiera jag quota, skitsamma.
Citera
2004-12-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humpf
Skapligt klantigt att lyckas utlösa den...

Vid ett tillfälle hittade jag en hel låda med larmminor i ett förråd (som jag märkligt nog själv hade ansvaret för, jag fick organisera om rubbet och befälen varken hade koll på eller brydde sig om det, jag hade tom nycklarna och allt. Och det var ändå förrådet för hela kompaniets fältutrustning. Jag var kung över mitt förråd ). Tror det är 20 larmminor i en sådan låda. Då tänkte man ju att det kunde vara lite spektakulärt att lägga vantarna på. Men icke, jag lämnade in dom.

vad är en larmmina?
Citera
2004-12-17, 13:59
Medlem
onemanarmys avatar
visst det kan vara kul att plocka med sig saker. Men det är inte så jävla konstigt att det inte finns några pengar till försvaret när alla (nästan) stjäler allt dom kommer över. Det är mycket dålig stil..
Citera
2004-12-17, 14:08
Medlem
fox_343s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla gumman
vad är en larmmina?

en mina som låter (tjuter) och lyser (brinner) istället för att sprängas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto