2013-09-26, 18:53
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
I så fall är det nog bara Opera som inte har problemet. IE har det, Chrome har det, Chrome i Android har det och vad det nu är för webbläsare som slängts med utöver Chrome i telefonen har det.
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Enligt mozillas dokumentation stödjer inte Opera word-break, det är därför den inte påverkas.
[...]

Ta bort word-break:break-all !important; och det ser ut som det ska.
[...]
Beror avstavningsmissarna på forumet eller beror det på webläsaren? Själv kör jag Firefox och har inte sett det förrän de två senaste dagarna? Tidigare har det alltid varit läsbart, men nu är det ju både fult och "ansträngande"?

Jag vet inte om FF har uppdaterats under den här tiden. Jag kör med automatiska uppdateringar i bakgrunden vad det gäller webläsaren och kan inte påminna mig om att brandväggen har frågat något på grund av att FF's binärer skulle ha ändrats. Men kan man eventuellt kontrollera när senaste uppdateringen skedde?

Edit:
Precis nu, när jag bara skulle kolla vilken version jag kör, uppdaterades Firefox från 23.0.1 till 24.0 dock utan att avstavningsproblemet löste sig.
Senast redigerad av d00rkey 2013-09-26 kl. 18:59.
2013-09-26, 19:52
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Beror avstavningsmissarna på forumet eller beror det på webläsaren?
Forumet begär via css-filen ett visst beteende som de moderna versionerna av FF, Chrome, och IE stödjer, dock inte opera.

Om man läser dokumentationen från w3c angående css3-text får man fram följande (min fetning):
Citat:
word-break:break-all
In addition to ‘normal’ soft wrap opportunities, lines may break between any two letters (except where forbidden by the ‘line-break’ property). Hyphenation is not applied. This option is used mostly in a context where the text is predominantly using CJK characters with few non-CJK excerpts and it is desired that the text be better distributed on each line.

Det är alltså främst avsett att användas där det huvudsakliga innehållet består av Kinesiska, Japanska eller Koreanska tecken (CJK=Chinese/Japanese/Korean). Det tillåter webbläsaren att fylla ut raderna så mycket som möjligt och göra radbrytningar där det behövs även om det är mitt i ett ord.

Som jag tolkar det gör webbläsaren alltså precis det den blivit ombedd att göra.

Tittar man i samma dokumentation om word-wrap: break-word får man fram följande:
Citat:
An unbreakable "word" may be broken at an arbitrary point if there are no otherwise-acceptable break points in the line. Shaping characters are still shaped as if the word were not broken, and grapheme clusters must together stay as one unit. No hyphenation character is inserted at the break point.

Med detta låter man webbläsaren bryta av ett ord om det är för långt för att få plats på en rad, men ordet får vara obrutet om det får plats på en egen rad.

Jag vet inte när word-break:break-all lades till i css-filen, mer än att det är efter den 13 augusti 2013. Enligt mozillas dokumentation har det funnits stöd för det från Chrome 1, FF15, IE5.5 och i Safari (okänt från vilken version). Som jag ser det är det ingen bugg i webbläsarna, utan de gör precis som de blivit ombedda att göra enligt den information som finns i css-filen.

Det hade varit intressant att få veta på när det lades till i css-filen och få en motivation av den som gjorde det om vad det skulle ha löst för problem.
2013-09-26, 20:31
Medlem
Jag kör Safari på Windows xp och även jag har detta iriterande problem.
2013-09-27, 01:01
Medlem
Citat:
Frågan är vilket problem man försökt lösa med att sätta det till break-all?
Kanske när någon skriver något jättelågt i ett ord? Då får man leta efter en bättre lösning på det.

Tack xituno för informationen, det var det jag trodde att man har pillrat med forumkodningen och tillåter ordbrytningar (det låter ju som det är det som skett).
Ja, även jag har funderat över detta, vad var det för problem man ville försöka lösa genom att tillåta ordbrytningar? Jag har inte upplevt några läsproblem pga t ex långa ord/bokstavskedjor.

Läsbarheten är klart sämre nu.
Såg t ex nyss ett ord "gampullerna". Det skulle vara "färgampullerna". Ögat får leta, det tar längre tid, dessutom ser inläggen skräpigare ut när man kan missuppfatta det som att skribenten har gjort massa fel. Borde väl inte ta så lång tid att korrigera forumkoden, om det nu är det som är problemet?
2013-09-27, 01:41
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugly
Borde väl inte ta så lång tid att korrigera forumkoden, om det nu är det som är problemet?
Varsågod Mugly!
Jag kan bara hålla med om att det är mer svårläst nu än tidigare.
Det är som sagt en enda rad i default_new.css som ställer till det, och klickar du på länken kan du se det själv. Sök på "word-break" och du hittar det kring rad 69. Det borde inte ta så lång tid att ändra, men teknikerna har kanske fullt upp med annat. Det var ju ett långt avbrott för någon dag sedan. De fixar det när de har tid. De har i alla fall fått reda på exakt var felet är så de slipper leta efter det.
2013-09-27, 04:56
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Forumet begär via css-filen ett visst beteende som de moderna versionerna av FF, Chrome, och IE stödjer, dock inte opera.
[...]

Som jag tolkar det gör webbläsaren alltså precis det den blivit ombedd att göra.
[...]
Tack, xituno!
Då vet jag i alla fall att jag inte ska in i about:config och börja pilla då det helt enkelt inte ska behövas.

Edit:
Citat:
[...]
Det är som sagt en enda rad i default_new.css som ställer till det, och klickar du på länken kan du se det själv. Sök på "word-break" och du hittar det kring rad 69. Det borde inte ta så lång tid att ändra, men teknikerna har kanske fullt upp med annat. Det var ju ett långt avbrott för någon dag sedan. De fixar det när de har tid. De har i alla fall fått reda på exakt var felet är så de slipper leta efter det.
Jag hoppas också på en relativt snar lösning.
Som det är nu så är det både fult och jobbigt.
Senast redigerad av d00rkey 2013-09-27 kl. 05:00.
2013-09-28, 13:12
Medlem
Bluebeast72s avatar
Min inloggningsruta har nu vid 3 tillfällen senaste timmen vart minimal, då menar jag knappt synbar?
2013-09-28, 14:36
Medlem
LeonVances avatar
Vad i helvete har hänt med radbrytningen i citerad text? Går för fan knappt att läsa när orden delas på hälften vid radbyte. VAD HAR NI GJORT?
2013-09-28, 15:06
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Vad i helvete har hänt med radbrytningen i citerad text? Går för fan knappt att läsa när orden delas på hälften vid radbyte. VAD HAR NI GJORT?

Om du tittat bland de senaste inläggen i denna tråd hade du kunnat läsa om det.
https://www.flashback.org/sp45407480
https://www.flashback.org/sp45418541
2013-09-28, 17:42
Medlem
IamSiriuss avatar
Har märkt att buggen där orden bryts på mitten inte bara gäller i citat utan även i länktexter.
Senast redigerad av IamSirius 2013-09-28 kl. 17:45.
2013-09-28, 17:51
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Har märkt att buggen där orden bryts på mitten inte bara gäller i citat utan även i länktexter.

Korrekt, och det beror på exakt samma sak, då det ligger i samma css-regel.
2013-09-28, 20:51
Medlem
[complex]s avatar
Ni har fortfarande inte lyckats fixa felet när man citerar mina inlägg. Det blir liksom fel som jag skrev där innan...
Ska kolla upp med en vanlig vbulletin hur det ser ut sen. Tar man bort siffrorna här och gör taggen rätt blir mitt alias rätt. Annars så blir det fel, som om man skulle förhandsgranska denna post.

Fattas ett ]. Jag gissar på att det är mina [] tecken som gör detta, men det har fungerat hur bra som helst tidigare!
Och jag skulle ha lite otur om er update gör att enbart square brackets påverkas

Alla andra med tecken som -!"#¤%&/() innan användarnamnet kanske också påverkas.

Kolla gärna upp detta om ni kan. Eller förklara gärna vad buggen beror på?
Tack.
Senast redigerad av [complex] 2013-09-28 kl. 21:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in