Citat:
Ursprungligen postat av
d00rkey
Beror avstavningsmissarna på forumet eller beror det på webläsaren?
Forumet begär via css-filen ett visst beteende som de moderna versionerna av FF, Chrome, och IE stödjer, dock inte opera.
Om man läser dokumentationen från w3c angående
css3-text får man fram följande (min fetning):
Citat:
word-break:break-all
In addition to ‘normal’ soft wrap opportunities, lines may break between any two letters (except where forbidden by the ‘line-break’ property). Hyphenation is not applied. This option is used mostly in a context where the text is predominantly using CJK characters with few non-CJK excerpts and it is desired that the text be better distributed on each line.
Det är alltså främst avsett att användas där det huvudsakliga innehållet består av Kinesiska, Japanska eller Koreanska tecken (CJK=Chinese/Japanese/Korean). Det tillåter webbläsaren att fylla ut raderna så mycket som möjligt och göra radbrytningar där det behövs även om det är mitt i ett ord.
Som jag tolkar det
gör webbläsaren alltså precis det den blivit ombedd att göra.
Tittar man i samma dokumentation om
word-wrap: break-word får man fram följande:
Citat:
An unbreakable "word" may be broken at an arbitrary point if there are no otherwise-acceptable break points in the line. Shaping characters are still shaped as if the word were not broken, and grapheme clusters must together stay as one unit. No hyphenation character is inserted at the break point.
Med detta låter man webbläsaren bryta av ett ord om det är för långt för att få plats på en rad, men ordet får vara obrutet om det får plats på en egen rad.
Jag vet inte när
word-break:break-all lades till i css-filen, mer än att det är efter den 13 augusti 2013. Enligt mozillas dokumentation har det funnits stöd för det från Chrome 1, FF15, IE5.5 och i Safari (okänt från vilken version). Som jag ser det är det ingen bugg i webbläsarna, utan de gör precis som de blivit ombedda att göra enligt den information som finns i css-filen.
Det hade varit intressant att få veta på när det lades till i css-filen och få en motivation av den som gjorde det om vad det skulle ha löst för problem.