Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-13, 23:05
  #1
Medlem
Nu har jag lite frågor om denna instans som jag finner mycket konstig. Jag har sökt dit, men tydligen så har de bara intag till sommaren, och bedriver därför sina tester till hösten.

Nu undrar jag, hur svårt är det EGENTLIGEN att komma in där? Jag vill varken höra något ogrundat eller något PK-flumm som att "alla kan bli piloter". Hur svåra är egentligen testerna? Beroende på vem jag frågar så får jag alltid olika svar. Intagningssekreteraren Viveca Lund på skolan vägrar svara på mina frågor, det är högst sekretessbelagt skriver hon i ett meil till mig.

Är det många som sökt nu detta året? Någon här på flashback kanske? Var hittar man statistik på antalet sökande... kunde ej hitta något på varken deras hemsida eller VHS. någon?
Citera
2009-08-13, 23:19
  #2
Medlem
Sökfuntionen är fantastisk du..

Rekommenderar dock den här trevliga bloggen:

http://linn.blogg.se/2007/december/t...processen.html
Citera
2009-08-13, 23:37
  #3
Medlem
Där står saker om att man ska räkna siffror... jag kan inte räkna med siffror i huvudet, är jag körd då?
Citera
2009-08-14, 00:31
  #4
Medlem
Gender-Benders avatar
Brukar vara ungefär 1000 sökande har jag för mig, hur många platser är det - 30? 60?
Ger dig en grov bedömning iaf..
Citera
2009-08-14, 00:34
  #5
Medlem
Dom har inget krav på att du måste vara si och så duktig för att få komma in. Dom har fruktansvärt många sökandes till denna attraktiva utbildning, och dom tar de som presterar bäst.
Citera
2009-08-14, 08:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gender-Bender
Brukar vara ungefär 1000 sökande har jag för mig, hur många platser är det - 30? 60?
Ger dig en grov bedömning iaf..

Källa på de tack
Citera
2009-09-25, 23:38
  #7
Medlem
Hej!
Har hört att det i år är ca 500 sökande, det är där i kring det brukar ligga. Sedan är det inte samma antagningsförfarande som förr, det står väldigt utförligt på deras hemsida (http://www.tfhs.lu.se/utbildning/tra...on-om-testerna)

Om det är något annat du undrar är det bara att fråga på...

/Jacob
Citera
2009-09-26, 06:45
  #8
Medlem
Promotions avatar
Någon som vet om deras tester liknar dem som man går igenom vid flygledarutbildningen?
Citera
2009-09-26, 11:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promotion
Någon som vet om deras tester liknar dem som man går igenom vid flygledarutbildningen?

Jag har inte gjort flygledartesterna, men på ett eller annat sätt liknar de nog. Simultankapacitet och stresstålighet är ju två "förmågor" som både piloter och flygledare skall besitta. Dock kan jag tänka mig att just simultankapacitet och att ta till sig information väger tyngre i antagningen till flygledare, men det är bara spekulationer.

/Jacob
Citera
2009-09-28, 18:03
  #10
Medlem
Har gjort testerna och kan meddela att de var välldigt svåra. Högsta nivån är otroligt hög för att kunna urskilja så mycket som möjligt bland de sökande. Pratade med de anställda där och det var ca 500-1000 per år som sökte och ca 10 kommer in. Sedan sa det också att ingen har någonsin fått maxpoäng i alla testerna sedan de gick över till datoriserade tester.
Citera
2009-10-31, 23:07
  #11
Avstängd
ensamensams avatar
Hur lång är utbildningen då`? Och är den gratis?
Citera
2009-11-01, 10:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promotion
Någon som vet om deras tester liknar dem som man går igenom vid flygledarutbildningen?

Jag har gjort båda uppättningarna tester, det är väldigt svårt att säga hur svåra de är då testerna testar förmågor som är väldigt svåra att träna på. Men som nån sagt tidigare är simultankapacitet samt att kunna behålla lugn två viktiga förmågor. Du bör även vara hyffsat snabbtänkt när det gäller siffror. De testet med att kunna räkna siffror innebär att ett band spelas upp med enkla siffror

ex 3 5 7 2 9 5 3

Du ska hela tiden lägga ihop de två senaste talen.

Ett annat tips är att vara genuint intresserad av flyg, ha lite koll på flygplansmodeller och flygning i allmänhet, du blir bedömd av en flyglärare hur "intresserad" du är.

Enligt mig är ju flygledartesterna enklare å andra sidan får du fler försök på tfhs-testerna.

Jag vet iofs inte om testerna har gjorts om sen jag sökte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback