• 1
  • 2
2009-08-13, 13:53
Medlem
Ni med erfarenhet av dessa båda får gärna komma med synpunkter; vilken är bäst?
Citera
2009-08-13, 13:54
Medlem
KryddAs avatar
Nordea, billiga och bra.
Citera
2009-08-13, 15:22
Medlem
stillsams avatar
Jag har rent principiellt svårt för Nordea. Jag tycker deras internetbank är skit. Telebanken är osmidig och deras avgifter har förvånat mig ett par gånger.
Citera
2009-08-13, 17:36
Medlem
broadmans avatar
Handelsbanken var ensamma att ha gratis internetbank då jag valde. För övrigt en logisk ock enkel internettjänst att betala räkningar med.
Citera
2009-08-13, 18:49
Medlem
rosa_humlas avatar
Jag hade Nordea från det att jag var 16 tills för två år sedan (är 28 nu), lackade ihop totalt då de vägrade att ge mig tillträde till de pengar jag hade på mitt sparkonto, och det var bara den sista droppen som fick bägaren att rinna över. Små avgifter för allt och ingenting, snåla och griniga, taskig service på kontoren och trubbel utomlands med såväl betalkort som uttag direkt från bankkonton.

Är supernöjd med HB, har inte haft några problem med dem alls.
Citera
2009-08-13, 19:01
Medlem
Aniki-kuns avatar
Så sent som igår hade jag - på mitt nordeakonto. Idag fick jag pengar och hade mer än beräknat. Jag ringde kundtjänst och frågade väldigt förvånat hur detta kunde ske? Bruden bakom luren kunde ej ge något svar. Jag nämnde att jag haft samma problem två gånger tidigare, samt frågade jag ifall dem ofta hade tekniska fel på internetbanken utan att få något vettigt svar...

Så ja. Internetbanken har ofta strulat för mig... Men priserna är väldigt bra för en 22 åring som mig.
Citera
2009-08-13, 20:10
Medlem
_Strebers avatar
Jag har inte använt mig av Handelsbanken, men jag kan inte tro att de är sämre än Nordea. Jag använde mig av Nordea under ett halvt års tid och det var bara strul med allt - internetbanken fungerade inte, det var alltid lång väntetid på kontoret, snorkiga frågor ("varför betalar du inte via internetbanken?"), avgifter på allt. Bytte till SEB och jag är helt nöjd sen dess.
Citera
2009-08-13, 22:39
Medlem
Låter som om Handelsbanken tål att fundera på då alltså..
Citera
2009-08-13, 22:53
Medlem
Whiteliess avatar
Har använt Nordeas internetbank i 3 år nu. Ni som säger att nordea är skit och att "internetbanken inte fungerar", kan ni då skriva lite mer specifikt? Herregud, man kan ju tro att ni är dumma i huvudet när ni skriver något så trångsynt.

För mig har den fungerat ypperligt och nu bara i dagarna uppdatera Nordea till en helt ny modern internetbank, riktigt stiligt.

Är även kund i Skandiabanken som ska vara en internetbank men personligen tycker jag mer om Nordea nu.

Sedan ni som säger att det är avgifter på allt, bara att ringa och bli PLUS-kund eller förmånskund (måste ha mer än 30lax i ditt engagemang inkl sparande osv, men det har väl alla?). Då får du gratis VISA-kort, kreditkort, knappt några avgifter på någonting..

Jag övergav Nordea i ett par månader för Skandia men återvände och kommer hålla kvar med nordea nu. Bekvämt att kunna ha kontor att gå till och dessutom lättare att låna för min del då min mor har konto där och lätt kan gå i borgen när jag ska köpa lägenhet om det behövs

Väldigt svårt att bedömma kreditvärdighet på folk hos t.ex. Skandiabanken.

Edit: är dock ej kund och har aldrig varit det hos HB.
Citera
2009-08-14, 00:14
Medlem
Nordea funkar, inga större problem. Gillar deras nätbank, relativt tydlig och översiktlig.

Dock ska man vara medveten om att man måste använda deras "gigantiska" säkerhetsdosa för att logga in OCH för att göra enkla kortköp på nätet. Det har hänt fler än en gång att jag inte kunnat köpa biljetter och annat när jag suttit på jobbet, bara för att dosan legat hemma. Och ärligt talat, vem släpar omkring på sin bankdosa hela tiden? Inte jag iaf.

Tekniken kallas f.ö 3D-Secure, du måste alltså stoppa i ditt kort och verifiera med en säkerhetskod varje gång du gör ett kortköp.

Läs mer här:

http://www.dan.se/3d-secure-hotet-mo...-pa-natet.html
Citera
2009-08-14, 22:19
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edson
Nordea funkar, inga större problem. Gillar deras nätbank, relativt tydlig och översiktlig.

Dock ska man vara medveten om att man måste använda deras "gigantiska" säkerhetsdosa för att logga in OCH för att göra enkla kortköp på nätet. Det har hänt fler än en gång att jag inte kunnat köpa biljetter och annat när jag suttit på jobbet, bara för att dosan legat hemma. Och ärligt talat, vem släpar omkring på sin bankdosa hela tiden? Inte jag iaf.

Tekniken kallas f.ö 3D-Secure, du måste alltså stoppa i ditt kort och verifiera med en säkerhetskod varje gång du gör ett kortköp.

Läs mer här:

http://www.dan.se/3d-secure-hotet-mo...-pa-natet.html
Det är 1000% säkert men är lite bökigt och jobbigt enligt mig. Då föredrar jag systemet med SHB s kort med engångskoder som skrapas fram på 2 sekunder och är i princip lika säkert.
Citera
2009-08-15, 09:34
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Har använt Nordeas internetbank i 3 år nu. Ni som säger att nordea är skit och att "internetbanken inte fungerar", kan ni då skriva lite mer specifikt? Herregud, man kan ju tro att ni är dumma i huvudet när ni skriver något så trångsynt.

Men hur ingående vill du ha det då?

Internetbanken fungerade inte därför att när jag skrapade fram min kod och knackade in den tillsammans med mitt korrekta personnummer fick jag ett felmeddelande som sade att koden eller personnumret är felaktigt. När man sedan en gång av tio lyckades komma in i internetbanken och skulle betala en räkning genom att skrapa fram en ny kod kunde samma meddelande komma; dvs. att koden var felaktig. Det funkade inte heller med snabb-login, samma fel. Detta trots att jag fick nya koder av banken.

Vid besök till Nordea-kontoret fick jag avsätta minst en timme. Det var som regel 20-30 personer före, en gång 50 personer före (JA, det var fullsatt i salen då!). Nordea hade bara en kassa öppen och dit skulle då förstås alla ärenden vilket inkluderade såväl lätta bankärenden (insättningar, uttag och enklare räkningar) och svårare bankärenden, det som tar tid. Och nej, jag kunde ju inte använda internetbanken till att betala mina räkningar för den fungerade inte.

Hoppas det här svaret var mer utförligt så jag inte framstår som dum i huvudet, jag vet vad jag snackar om och jag skulle inte göra mig omaket att byta bank om jag inte hade en bra anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in