2003-12-12, 05:25
Medlem
Dom anstränger sig då inget vidare med att försöka ge ett seriöst intryck ens på hemsidan.

2003-12-04 Pajas och skandaljournalisten Robban Haschberg programledare för Insider har lyckats bemöda sig med mängder av felaktigheter i sitt repotage om Baltic Inkasso, vi kommer att gå i svaromål på www.robertaschberg.se inom cirka en vecka. All information om den flintskallige pajasfiguren kommer att att finnas tillgängligt på denna sajt som vi tror kommer att få ett stort antal besökare. Vi struntar fullständigt i vad denne minusfigur uttalar och lovar fortsätta att hjälpa folk som behöver oss, och vill även betona att vår verksamhet är laglig.

Tongången påminner om den forumtrollen härifrån brukar ha när de skriver bittra inlägg och hotar med hämnd.
Citera
2003-12-12, 06:41
Moderator
rancors avatar
Jag tror inte deras mål är att vara seriösa, det skall vara så uppenbart att man får knäckta fingrar vid första påminnelsen, krossad knäskål efter andra och till slut betongskor i hamnen efter 3:e.

De är garanterat granskade och företag som anlitar deras tjänster kommer troligvis få problem då det kan vara enl. följande scenarion:

1. Baltic Inkasso bluffar och verkar bara hårda för att få kunder
2. Baltic Inkasso är verkligen råskinn vilket är uppenbart och att anlita olagliga tjänster är i sig olagligt.
Citera
2003-12-12, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Skönt att du verkar leva i en värld där allt är svart eller vitt..

Lån skall betalas tillbaka, ja! Men det är inte alltid som svårigheter att betala tillbaka beror på omständigheter som låntagaren själv rår över.
Då kanske det inte är så festligt att ha Baltic Inkasso i bakhasorna..?

Vad spelar det för roll vilka omständigheter som gör att du inte kan betala? Om jag lånar ut 25.000 till dig så skiter väl jag totalt i varför du inte kan betala tillbaks dem, eller hur? Om jag köper en bil på avbetalning, och inte sköter inbetalningarna, tror du jag får behålla bilen om jag ber lite snällt och skyller på omständigheter jag inte rår över?
Citera
2003-12-12, 07:58
Bannlyst
Baltic incasso bedriver olaglig verksamhet (saknar tillstånd)
Baltic inkasso gömmer sig bakom fejkadresseer i Tallinn och drivs av nån sjukpensionerad fd nazist
Baltic inkasso = skulle jag inte använda som inkassobolag.

PS. Har de fortfarande reklam uppe på Flashback?
Citera
2003-12-12, 08:00
Bannlyst
Sedan det där med att det är "råskinn", tror knappast det, det verkar mest vara namnet dom litar på. De tror att sven svensson förknippar ordet "baltic" med ryska maffian - egentligen är det bara ett svagt bluff-företag drivet av nån svag bedragartyp
Citera
2003-12-12, 09:58
Medlem
Jag tycker baltic inkasso gör helt rätt. Om man är skyldig pengar ska man betala. Mig veterligen bedriver dom väl ingen inkassoverksamhet i Sverige, dom lämnar väl fakturorna vidare i sin tur till andra i Sverige som sköter indrivningen så allt dom gör sker enligt svenska lagstiftning. Vidare så använder dom sig knappast av våldsamheter för att driva in skulder dom använder snarare skrämseltaktik vilket jag tycker är helt okej. Det är så många jävlar som sitter med obetalda skulder men en bil för 200000:-. Och om ett företag eller en person var skyldig mig pengar skulle jag ge fullständigt fan i hur jag fick dom, bara jag fick tillbaka dom. Man bderiver väl ingen vägörenhet när man levererar saker eller lånar ut pengar.
Citera
2003-12-12, 10:01
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black Ghost
Jag tycker baltic inkasso gör helt rätt. Om man är skyldig pengar ska man betala. Mig veterligen bedriver dom väl ingen inkassoverksamhet i Sverige, dom lämnar väl fakturorna vidare i sin tur till andra i Sverige som sköter indrivningen så allt dom gör sker enligt svenska lagstiftning. Vidare så använder dom sig knappast av våldsamheter för att driva in skulder dom använder snarare skrämseltaktik vilket jag tycker är helt okej. Det är så många jävlar som sitter med obetalda skulder men en bil för 200000:-. Och om ett företag eller en person var skyldig mig pengar skulle jag ge fullständigt fan i hur jag fick dom, bara jag fick tillbaka dom. Man bderiver väl ingen vägörenhet när man levererar saker eller lånar ut pengar.

Uppenbarligen bedriver dom väl inkassoverksamhet i Sverige när dom skickar ett grishuvud i kartong till en i Sverige bosatt person?....även om det inte hör till dom mer subtila metoderna För övrigt håller jag med, skulder skall betalas och blir dom inte betalda får man söka alternativa lösningar för att få in pengarna....
Citera
2003-12-12, 14:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Vad spelar det för roll vilka omständigheter som gör att du inte kan betala? Om jag lånar ut 25.000 till dig så skiter väl jag totalt i varför du inte kan betala tillbaks dem, eller hur? Om jag köper en bil på avbetalning, och inte sköter inbetalningarna, tror du jag får behålla bilen om jag ber lite snällt och skyller på omständigheter jag inte rår över?

Håller med fullständigt. Bara betala tillbaka och sluta gnäll.
Citera
2003-12-12, 14:28
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Dom anstränger sig då inget vidare med att försöka ge ett seriöst intryck ens på hemsidan.

2003-12-04 Pajas och skandaljournalisten Robban Haschberg programledare för Insider har lyckats bemöda sig med mängder av felaktigheter i sitt repotage om Baltic Inkasso, vi kommer att gå i svaromål på www.robertaschberg.se inom cirka en vecka. All information om den flintskallige pajasfiguren kommer att att finnas tillgängligt på denna sajt som vi tror kommer att få ett stort antal besökare. Vi struntar fullständigt i vad denne minusfigur uttalar och lovar fortsätta att hjälpa folk som behöver oss, och vill även betona att vår verksamhet är laglig.

Tongången påminner om den forumtrollen härifrån brukar ha när de skriver bittra inlägg och hotar med hämnd.

Dessutom är det nu "ca en vecka" och fortfarande inget...

EDIT: robertaschberg.se är registrerad av en "Stefan Brydolf" som bland annat ligger bakom "www.dugamladufria.com" som är en slags portal. Han är även bakom Svenska kyrkan i Tallins hemsida samt ett antal andra hemsidor. Man kan väl säga att orginalitet inte är hans starka sida, då alla hemsidor är uppbyggda enligt exakt samma mönster. (Och samma hemska gula bakgrundsfärg)

Han finns även omnämnd av vår vän Sverker i Plus:
http://www.svt.se/umea/plus/plus_tom_v99/program/9810/3/middle.htm

Han har även ansökt hos nic.se om ett antal nya domännamn, ex göteborg.se och norrköping.se samt malmö.se, även läkemedel.se och minhälsa.se samt några till...

En annan person som ofta dyker upp med namn som "kontaktperson" vad det gäller sidorna är en viss "Rolf Ekberg".

bild (????) på:
http://www.nordbalt.com/horoskop/rolf.html

http://www.nordbalt.com/ (notera namnet...)
är för övrigt ett webhotell "Baltic Sea web - hotel"

Man kanske skulle skriva ett utförligt förklarande mail till de företag som anlitar dessa tjänster och upplysa dem om vem/vilka typer de finansierar genom att anlita dem. Gammal hederlig klassisk förföljelseuppföljning helt enkelt..

En snabb sökning på vår nye vän Rolf Ekberg visar snabbt att han t ex ligger bakom den fantastiska (??) sidan www.allatelefonkataloger.com

En sökning på den hos Network Solutions ger oss följande:
http://www.networksolutions.com/en_US/whois/results.jhtml;jsessionid=X2UVC1HQBASH0CWLEALSFEY?_ requestid=204715

Bland annat kan man notera detta:
Registrant:
European Astro Center
Box 3744
EE-10508 Tallinn Estonia
Tallinn, Estonia 10508
EE
+372 5011029
Fax:+46 175 93212

Kan man kanske gissa att Rolf Ekberg och Stefan Brydolf i själva verket är samma person?? Jag skulle inte satsa alltför mycket pengar emot om någon påstod det iaf.. Namnet är ju uppebart taget IMO.

Det finns även en MÄNGD andra domännamn som leder till samma ställe, nämligen "euroastro.com" (Ex godsaveourgraciousking.com - logiskt, eller hur...?)

Det finns även en del andra intressanta (??) uppgifter att hitta.

www.0-0.com finns följande info om ovan nämnda domän:

(Sidan beskrivs bäst av dem själva, nämligen så här:
As a research tool, 0-0 DataNetwork can be used for identifying new and existing marketing demographics, trademark infringements, multiple domain name registrants, Internet statistics, domain name availability and much, much more. 0-0 DataNetwork provides Unlimited and Unrestricted Access to more than 500 Databases: Complete listings of North American, European, Asian and Latin American Businesses.)

[F]Havesten OU,"Box 392 PPK","Tallinn - - - EE-10503 - EE","","","godsaveourgraciousking.com","Mrs Nadezhda Brydolf","info@euroastro.com","372 5011029","372 6379558","Mrs Nadezhda Brydolf","info@euroastro.com","372 5011029","372 6379558" [/F]

Så antagligen använder Stefan sin mamma (??) när han registrerar firmor.. verkar ju inte alls skumt...

Frågan är nu istället vad Havesten OU sysslar med för något.. vi söker vidare...

De finns med i Estländska eniro (eniro.ee) men inte särskilt mycket information:
[F]Havesten OÜ
pk 392 10503 TALLINN
telefon 06379558 [/F]

Någon som hittar i Tallinn som känner igen det där som en adress eller nåt månntro?

Det får väl räcka för stunden... det finns några spår till att följa, men rent krasst kan man väl sammanfatta det hela med att det finns en koppling här och till Baltic Inkasso. Ska man vara snäll kan man kalla det oseriös verksamhet...

Slutligen, tack för att ni stod ut hela vägen...
Citera
2003-12-12, 14:53
Medlem
Vädurs avatar
För att uttrycka mig så här...

Jag har vid några tillfället råkat ut för personer som sysslar med bedrägeri och som lurar/stjäl folks pengar genom uteblivna leveranser av (helt lagliga) varor. Försäljningarna sker privatperson till privatperson, och rör sig oftast om "små" summor på ett par hundralappar till ett par tusen.

Dessa små skithål till personer, då det i mitt fall oftast rör sig om snorungar i övre tonåren, till personer upp till tjugofem, skulle jag gladeligen skicka någon som -garanterat- gav dem en rejäl omgång smörj.
Jag ser hellre att summan de försöker lura av mig kommer i "inkassobolagets" händer, än att krypen får nöjet att bränna -mina- pengar på eget bevåg.

Jag har vid två tillfällen spenderat betydligt större summor än vad själva skulden bestod i, på att personligen leta upp och kräva in pengarna från "annonsörer" som inte levererar föremålet de säljer. För mig är det en principsak. De skall inte komma undan med att ha fösökt blåsa mig på mina pengar.
Hur litet beloppet än må vara.

Hade jag däremot fortfarande drivit mitt företag hade jag nogsamt sett till att inte anlita "tvivelaktiga mellanhänder". Privat är det å andra sidan en helt annan femma.
Citera
2003-12-12, 14:54
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg

Du verkar inte ha förstått poängen riktigt. Vad har en bil på avbetalning med Baltic Inkassos metoder att göra? Bilen fungerar ju som säkerhet

De flesta seriösa inkassobolag kan visst bry sig om varför någon inte kan betala. Det ligger liksom i deras intresse! Men du måste ju föra en dialog med dem.

Om du personligen skiter i varför någon inte kan betala tillbaks ett lån till dig är ju en annan femma. Men förhoppningsvis använder du dig inte av BI..
Citera
2003-12-12, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Du verkar inte ha förstått poängen riktigt. Vad har en bil på avbetalning med Baltic Inkassos metoder att göra? Bilen fungerar ju som säkerhet

De flesta seriösa inkassobolag kan visst bry sig om varför någon inte kan betala. Det ligger liksom i deras intresse! men du måste ju föra en dialog med dem.

Om du personligen skiter i varför någon inte kan betala tillbaks ett lån till dig är ju en annan femma. Men förhoppningsvis använder du dig inte av BI..

Nej, det tror jag inte att jag skulle behöva göra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in