Citat:
Ursprungligen postat av bollen_1
Ja jag är långt ifrån en expert eller ens lekman på området. Men för mig har undermedvetenhet en koppling till minnet/känslor och medvetande till just det du för tillfället är fokuserad på. Alltså menade jag att du i t.ex en konversation inte riktigt är medveten om precis allt som hänt dig och allt du lärt dig igenom livet. Men det finns ju ändå där i din hjärna och påverkar ditt beteende.
Jag vet inte om man kan definiera personlighet som undermedveten eller medveten på det sättet. Om man måste välja så skulle jag nog säga att man är omedveten om det, men om något kan sägas vara undermedvetet så är det nog detta.
Känslor är annars mer medvetna än vad man kan tro. Inte så att man alltid väljer vad man vill känna, men det är heller inte så att man är ett offer för en massa ofrivilliga vågor av känslosvall. För att ta en extrem, så är jag nog av den uppfattningen att man mer eller mindre väljer vem man älskar.
Det finns en jobbig gräns mellan det psykologiska och det kulturella, när man talar om personlighet, minne och känslor. Man kan se det som enbart psykologiska (individuella) aspekter, men man kan också se det som kulturella (kollektiva) aspekter. Psykologiskt kan man tala om det medvetna, det omedvetna och det undermedvetna. Men kulturell personlighet, kollektiva minnen och socialt konstruerade känslor har nog inte mycket med olika medvetandegrader att göra. Man skulle till exempel kunna kalla ens arbetarklasspersonlighet för en omedveten (eller undermedveten) påverkan i sociala situationer, men då talar man inte om psykologi längre anser jag.
Sen finns det korskulturell psykologi och psykologisk antropologi, så gränsen är inte så klar man kan vilja. Till exempel kan man tala om intra-psykiska och extra-psykiska synsätt på Självet. Där vi i vår kultur ser på Självet som begränsat till den enskilda individens kropp och tankar, finns det andra kulturer som expanderar synen på Självet till släktingar och ibland till och med andar och förfäder. Sådana här aspekter har stor inverkan på hur vi uppfattar världen, hur våra medvetanden ser ut.
Men jag kan ändå inte se nyttan i att ha begreppet det undermedvetna, om det inte är så att vi skapar nyttan också.