2016-12-30, 19:26
Medlem
nerdnerds avatar
Mina två cent:

1. Självklart ska inte texterna i reglerna som här direkt strida mot gällande FAQ-text. Vv ändra.

2. Mods borde inte få ta bort funktionen som visar senaste aktivitet eller vad de gör nu. Man vill ju veta vem som är online NU när man vill fråga eller klaga på någon åtgärd

3. Modsmeddelanden som är avsedda som just sådana fungerar just nu som fällor för rookies som ännu inte har förstått att dessa är rent toxiska. BESVARA EJ. Lite skulle det nog iaf underlätta om de inte hade någon svarsknapp.
Citera
2016-12-30, 20:28
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Mina två cent:

1. Självklart ska inte texterna i reglerna som här direkt strida mot gällande FAQ-text. Vv ändra.

2. Mods borde inte få ta bort funktionen som visar senaste aktivitet eller vad de gör nu. Man vill ju veta vem som är online NU när man vill fråga eller klaga på någon åtgärd

3. Modsmeddelanden som är avsedda som just sådana fungerar just nu som fällor för rookies som ännu inte har förstått att dessa är rent toxiska. BESVARA EJ. Lite skulle det nog iaf underlätta om de inte hade någon svarsknapp.
Kan hålla med om punkt 2. (speciellt i dessa helgtider).

Självklart att moderatorerna inte kan/ska vara tillgängliga 24/7 men då kan det vara bra att veta vem som är tillgänglig.

(Blev många "kan" i inlägget men meningen är att detta ska ses som en önskan, inte ett krav.)
Citera
2016-12-30, 21:53
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Mina två cent:

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Kan hålla med om punkt 2. (speciellt i dessa helgtider).

Självklart att moderatorerna inte kan/ska vara tillgängliga 24/7 men då kan det vara bra att veta vem som är tillgänglig.

(Blev många "kan" i inlägget men meningen är att detta ska ses som en önskan, inte ett krav.)
Även om man som moderator är online så betyder det inte att man har lust/ork/tid att lägga tid på "jobbet" just då. Om man vill/behöver klaga på ett moderatorsbeslut så skickar man ett PM och inväntar svar, om man vill/behöver uppmärksamma moderatorerna på ett regelbrott så skickar man en rapport.
Citera
2016-12-30, 22:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

2. Mods borde inte få ta bort funktionen som visar senaste aktivitet eller vad de gör nu. Man vill ju veta vem som är online NU när man vill fråga eller klaga på någon åtgärd.

Detta visar på en oerhört vanlig feluppfattning.

Bara för att en mod är online betyder inte det att h*n är online som mod, h*n kan minst lika gärna vara online som vanlig användare.

Man blir inte livegen bara för att man blir mod.
Citera
2016-12-30, 22:28
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Även om man som moderator är online så betyder det inte att man har lust/ork/tid att lägga tid på "jobbet" just då. Om man vill/behöver klaga på ett moderatorsbeslut så skickar man ett PM och inväntar svar, om man vill/behöver uppmärksamma moderatorerna på ett regelbrott så skickar man en rapport.
Förstår självklart att ni även är "vanliga" medlemmar.

Jag tänker mig mer situationen när man kontaktat en moderator vi PM och inte fått något svar. Då kan det göra skillnad om man sett att moderatorn inte varit inloggad sedan meddelandet skickats och då kan man välja att avvakta alternativt kontakta annan lämplig mod. Ser man att kontot varit aktivt så kanske man skickar en påminnelse för att förvissa sig om att ärendet inte fallit mellan stolarna.

Obs! Detta är inte menat att vara en stalkerfunktion - i alla fall inte från min sida.
Citera
2016-12-31, 17:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Förstår självklart att ni även är "vanliga" medlemmar.

Jag tänker mig mer situationen när man kontaktat en moderator vi PM och inte fått något svar. Då kan det göra skillnad om man sett att moderatorn inte varit inloggad sedan meddelandet skickats och då kan man välja att avvakta alternativt kontakta annan lämplig mod. Ser man att kontot varit aktivt så kanske man skickar en påminnelse för att förvissa sig om att ärendet inte fallit mellan stolarna.

Obs! Detta är inte menat att vara en stalkerfunktion - i alla fall inte från min sida.

Förstår hur du tänker och det är ett delikat problem. Man ska vara tillgänglig som mod, man ska kunna vara vanlig användare även om man blir mod, osv.

Minns att jag för länge sedan kom med förslaget att när en användare blir utsedd till mod, så blir h*n inte det på sitt vanliga konto, utan att det skapas ett nytt, typ mod1, mod2 (bara exempel) och att mod då agerar enbart som mod på det kontot och kan husera fritt som vanlig användare på sitt ursprungliga username.
Citera
2016-12-31, 18:02
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Under merparten av tiden som jag är online på forumet så modererar inte jag. Då är jag som vilken annan användare som helst på forumet. Nackdelen med ditt förslag - att ta bort den funktionen - är att moderatorer som är online på tider där de flesta andra moderatorer är offline, exempelvis under natten, kan bli överösta med PM av användare som inte begriper sig på att modereringen inte är ett heltidsjobb eller något som vi lägger ner 100 % på så fort vi är offline.
Citera
2016-12-31, 18:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Under merparten av tiden som jag är online på forumet så modererar inte jag. Då är jag som vilken annan användare som helst på forumet. Nackdelen med ditt förslag - att ta bort den funktionen - är att moderatorer som är online på tider där de flesta andra moderatorer är offline, exempelvis under natten, kan bli överösta med PM av användare som inte begriper sig på att modereringen inte är ett heltidsjobb eller något som vi lägger ner 100 % på så fort vi är offline.

Låter som att jag ska ta min tanke från närdetnuvar vidare...
Citera
2016-12-31, 22:10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag är förstående till detta. Som användare är det ibland svårt att skilja på era roller och ditt inlägg förtjänar att lyftas fram så att alla blir medvetna om detta.

Spånar snabbt och följande förslag är inte helt genomtänkt men lägger fram det ändå:

Kan man tänka sig ett "modkonto" till varje forumdel dit man kan vända sig om något behöver adresseras snabbt (av någon anledning som jag inte är helt klar på just nu och inte kan ge något bra exempel) som forumets moderatorer har åtkomst till men dit även andra passande mods knyts som kan rycka in i nödfall. Detta skulle kunna användas när RP inte anses vara tillämpligt.
För oss användare ska det vara ointressant vilka som har tillgång till och står bakom detta "modkonto" utan bara vara ett slags motorväg att få hjälp så snart som möjligt. Även hur detta löses tekniskt "behind the scenes" har vi inte med att göra.

Vill man ha kontakt med en specifik mod tar man det som vanligt i PM och då får man även acceptera att det tas om hand i mån av tid och då moderatorn anser det är lämpligt.
Citera
2016-12-31, 22:24
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Förstår hur du tänker och det är ett delikat problem. Man ska vara tillgänglig som mod, man ska kunna vara vanlig användare även om man blir mod, osv.

Minns att jag för länge sedan kom med förslaget att när en användare blir utsedd till mod, så blir h*n inte det på sitt vanliga konto, utan att det skapas ett nytt, typ mod1, mod2 (bara exempel) och att mod då agerar enbart som mod på det kontot och kan husera fritt som vanlig användare på sitt ursprungliga username.
Skulle kunna fungera men jag som användare vill nog ändå veta "vem" jag pratar med dvs någon form av knytning till vanliga användarkontot.

Om jag ska adressera "mod1" så finns det ett intresse av att veta att det är samma som "kalle" annars kan man hamna i en 1.07 situation. Känns inte bra att ha en eventuell PM konversation med "kalle" och sedan känna ett behov att ta det med "mod1" utan att inse att det är samma person som man har ett eventuellt problem med.

Just my five cents...
Citera
2017-01-01, 01:38
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
om något behöver adresseras snabbt (av någon anledning som jag inte är helt klar på just nu och inte kan ge något bra exempel)

Känns lite som att du försöker uppfinna ett problem eftersom konkreta exempel helt saknas.

Nästan alla forum har två eller fler moderatorer som man kan vända sig till, utöver det finns det tre stycken admins plus att det finns några frågetrådar kring allt möjligt här i metaforumet Flashback där man oftast kan få snabba och korrekta svar på sina frågor. Plus att man kan rapportera regelbrytande inlägg, även om moderatorer så att säga är online som vanliga användare så vet jag att det är vanligt att de tittar till vilka RP/rapporter det finns och är de av allvarlig art (vanligtvis 1.06/1.08) så brukar de åtgärdas tämligen omgående.

Så jag har lika svårt som du att komma på något riktigt bra skäl till den här "brandkårsfunktionen".

admin5
Citera
2017-01-01, 03:04
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Känns lite som att du försöker uppfinna ett problem eftersom konkreta exempel helt saknas.

Nästan alla forum har två eller fler moderatorer som man kan vända sig till, utöver det finns det tre stycken admins plus att det finns några frågetrådar kring allt möjligt här i metaforumet Flashback där man oftast kan få snabba och korrekta svar på sina frågor. Plus att man kan rapportera regelbrytande inlägg, även om moderatorer så att säga är online som vanliga användare så vet jag att det är vanligt att de tittar till vilka RP/rapporter det finns och är de av allvarlig art (vanligtvis 1.06/1.08) så brukar de åtgärdas tämligen omgående.

Så jag har lika svårt som du att komma på något riktigt bra skäl till den här "brandkårsfunktionen".

admin5
Jag har exempel men inget relevant att ta upp just här öppet.
Återkommer när/om det blir aktuellt och tar det då "bakvägen" då det absolut går att lösa med befintliga funktioner.

Jag är nöjd med ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in