2016-12-29, 20:41
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Tack. Det var nog ett bra svar.

Men borde dom inte ha direktlänk till moderatorn där hen gör sina moderationer?

Eller är dom för rädda för kritik?

Det finns. Överst i alla forum så står det vilka som modererar där. Klickar du på namnet kan du sedan skicka ett privat medelande till den moderatorn du lnskar ha kontakt med.
Citera
2016-12-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Det finns. Överst i alla forum så står det vilka som modererar där. Klickar du på namnet kan du sedan skicka ett privat medelande till den moderatorn du lnskar ha kontakt med.
Tack! Då provar jag det så förr eller senare.

Dom gamla klagomålen jag har är så pass gamla nu att jag möjligen inte går in på dom igen. Men jag skulle tro jag gör det förr eller senare. Så tack ska du ha!
Senast redigerad av frevelm 2016-12-29 kl. 20:48.
Citera
2016-12-29, 20:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det du kallar "normalt förfarande" är nog ett dåligt förfarande! När en moderator är väldigt oförskämd, då vill man väl prata med någon annan om saken!
Det kan du också göra, men enligt Flashbacks normala förfarande tar man det med berörd moderator först, det finns tydligt förklarat.
Citera
2016-12-29, 20:55
Medlem
JohnMayLivess avatar
Jag är helt ny här men jag får säg att det funkar helt OK att "Klaga på en moderator", är bara att följa de regler som finns. Vad som kanske inte funkar lika bra är att man kan inte bara radera inlägg och varna någon godtyckligt för att moderatorn i fråga uppfattar inlägget som 0.03 tex. Att radera enstaka inlägg godtyckligt är OK enligt mig, men skall man även varna så tycker jag nog att man skall kika på vad berörd skribent skrivit tidigare i tråden, vilken ton inläggen håller samt om det faktiskt finns nån saklighet i det skribenten skriver, vilket ofta kan kollas upp med hjälp av google? Detta gäller som sagt 0.03, o de flesta av oss förstår nog att en moderator absolut inte kan ha koll på allt, veta allt osv. Som ni förstår har jag själv blivit varnad för 0.03, men jag följde reglerna o berörd moderator gjorde rätt i slutändan, han skall ha cred för att han var så pass rakryggad att han kunde ändra sitt beslut om varningen. De flesta (?) av oss vet när vi skriver något som kan rendera en varning, så i mitt fall blev jag extremt förvånad då mina inlägg är seriöst skrivna, o (enligt mig!) i enighet med reglerna. Personligen är jag starkt emot att använda knappen "Rapportera", tycker att den skall användas ytterst sparsamt.
Citera
2016-12-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det kan du också göra, men enligt Flashbacks normala förfarande tar man det med berörd moderator först, det finns tydligt förklarat.

Det tycker då inte jag att det är tydligt. I stället är det antytt att man ska rapportera först av allt, eftersom det finns en länk för att rapportera mycket närmre där man jag en rapport från en moderator. ...

Och om till exempel en moderator har hänvisat till en "totalt obegriplig" frågeställning som anledning trots att den just precis blivit begripen. Då är det ju inte den moderatorn som själv är så mycket mer än trångsynt. Ska man då verkligen behöva vara så öppensinnad för den personen, som inte verkar vara det själv?
Senast redigerad av frevelm 2016-12-29 kl. 21:12.
Citera
2016-12-29, 21:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det tycker då inte jag att det är tydligt. I stället är det antytt att man ska rapportera först av allt, eftersom det finns en länk för att rapportera mycket närmre där man jag en rapport från en moderator. ...

Och om till exempel en moderator har hänvisat till en "totalt obegriplig" frågeställning som anledning trots att den just precis blivit begripen. Då är det ju inte den moderatorn som själv är så mycket mer än trångsynt. Ska man då verkligen behöva vara så öppensinnad för den personen, som inte verkar vara det själv?

I FAQ, viket du är ålagd att läsa vid registrering, står följande:

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Jag se inte hur det kan bli mer tydligt än så.
Citera
2016-12-29, 21:19
Medlem
Citat:
I FAQ, viket du är ålagd att läsa vid registrering, står följande:

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Jag se inte hur det kan bli mer tydligt än så.

Det är väl inte tydligt om hur man hanterar en egentlig opålitlighet hos en moderator!?
Citera
2016-12-29, 21:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det är väl inte tydligt om hur man hanterar en egentlig opålitlighet hos en moderator!?

Jo, de är glasklart. Du följer punkt 1. Har du inte fått svar eller ett svar du tycker är fel (inom någon vecka) går du till punkt 2, osv. Finns inget oklart i det.
Citera
2016-12-29, 21:34
Medlem
Citat:
Jo, de är glasklart. Du följer punkt 1. Har du inte fått svar eller ett svar du tycker är fel (inom någon vecka) går du till punkt 2, osv. Finns inget oklart i det.

Det där vore nog bra för en dator.
Men i praktiken så blir åtminstone jag för deprimerad för att göra så, när själva administratorn i fallet från början inte ä
verkar pålitlig.
Senast redigerad av frevelm 2016-12-29 kl. 21:38.
Citera
2016-12-30, 06:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Men i praktiken så blir åtminstone jag för deprimerad för att göra så, när själva administratorn i fallet från början inte ä
verkar pålitlig.

Men nu är det den som gäller och det brukar inte vara några problem. Ditt tyckande gör ju inte att du kan låta bli att följa en gängse procedur.
Citera
2016-12-30, 09:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
verkar pålitlig.
Vi har dessa rutiner av en anledning och det är för att många ärenden reds upp vid en första kontakt med den moderator som raderade/varnade ett inlägg. Moderatorn får en chans att förklara hur denne tänkte och eventuella missförstånd kan redas ut.

Är det så att man anser att en moderator inte sköter sin uppgift i stort bör man skicka ett inlägg till en av admins där det tydligt framgår vad det är man konkret anser brister.
Citera
2016-12-30, 17:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMayLives
Jag är helt ny här men jag får säg att det funkar helt OK att "Klaga på en moderator", är bara att följa de regler som finns. Vad som kanske inte funkar lika bra är att man kan inte bara radera inlägg och varna någon godtyckligt för att moderatorn i fråga uppfattar inlägget som 0.03 tex. Att radera enstaka inlägg godtyckligt är OK enligt mig, men skall man även varna så tycker jag nog att man skall kika på vad berörd skribent skrivit tidigare i tråden, vilken ton inläggen håller samt om det faktiskt finns nån saklighet i det skribenten skriver, vilket ofta kan kollas upp med hjälp av google? Detta gäller som sagt 0.03, o de flesta av oss förstår nog att en moderator absolut inte kan ha koll på allt, veta allt osv. Som ni förstår har jag själv blivit varnad för 0.03, men jag följde reglerna o berörd moderator gjorde rätt i slutändan, han skall ha cred för att han var så pass rakryggad att han kunde ändra sitt beslut om varningen. De flesta (?) av oss vet när vi skriver något som kan rendera en varning, så i mitt fall blev jag extremt förvånad då mina inlägg är seriöst skrivna, o (enligt mig!) i enighet med reglerna. Personligen är jag starkt emot att använda knappen "Rapportera", tycker att den skall användas ytterst sparsamt.

Nja, sparsam ska du inte vara. Det går bra att göra en rp om du är osäker också. Ibland kan det vara så att de flesta rp som jag har på bordet är av den arten. Att okynnes rp:a är förstås inte bra men annars leder ju inte alla rp till en åtgärd. Ofta raderas bara inlägget som off topic eller sådant. Vi mods är tacksamma för rp eftersom det är omöjligt att läsa alla trådar och alla inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in