• 1
  • 2
2003-12-10, 15:33
Bannlyst
För mig är svaret enkelt: jag tycker att det japanska köket slår allt, både vad gäller smak, utseende och variation (i alla fall om man räknar in både det traditionella och det moderna japanska köket). Dessutom är det mat som är rolig att laga.

Jag köpte en japansk kokbok för oförskämt lite pengar i somras, och ska börja laga mycket mer japanskt själv. Tyvärr är ingredienserna lite dyra för en student, men ibland får man unna sig något extra.
Citera
2003-12-10, 15:53
Medlem
THEIDFs avatar
Tysk Husmanskost. Fläsk, potatis, surkål, och en stor jävla öl. Om jag minns rätt så är det typiskt tyskt iallafall.

Asiatiskt går också ner. Även fast jag inte gillar så kryddstarkt.
Citera
2003-12-10, 18:29
Medlem
ÄlskaMigs avatar
turkiska tycker jag bjuder på mkt variation för en vegetarian. även d nordafrikanska om man gillar kryddstarkt. båda köken beststår iofs av fet mat. japanska (som inte e allt för varierat vegetariskt) har suvären fettsnål mat.
Citera
2003-12-10, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
japanska (som inte e allt för varierat vegetariskt) har suvären fettsnål mat.

Du måste skaffa dig en bra japansk kokbok, det hör jag det! Hoppas bara att du kan komma över dina problem så du kan njuta av maten i fulla drag

Fan vad jag var blödig idag då! Helvete! :mad:

Skämt åsido så bjuder det japanska köket (som dessutom består av en mängd olika "underkök"; Hokkaido, det gamla Tokyo-köket, Hiroshima-köket etc.) på massor av olika vegetariska rätter. Kött är ju extremt ovanligt, och fisk och fågel kan ofta bytas ut mot till exempel tofu.

EDIT: Hela den japanska buddhistköket är ju inte bara vegetariskt, utan också helt fritt från andra animaliska produkter (mjölk, ägg etc.)
Citera
2003-12-10, 19:27
Medlem
Allt som är starkt är bra
Citera
2003-12-10, 20:22
Medlem
StigAllans avatar
Det är väldigt varierande.
Just för tillfället så har jag en i huvudsak Italiensk period.
Får se hur länge den räcker denna gången och vad det blir sedan har jag ännu ingen aning om.
Citera
2003-12-10, 21:48
Medlem
Schaffers avatar
Ballingslöv eller möjligtvis Marbodal.

/Schaffer
Citera
2003-12-10, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Ballingslöv eller möjligtvis Marbodal.

/Schaffer

Jag satt bara och väntade på det här svaret...dålig smak har du i vilket fall som helst
Citera
2003-12-10, 23:12
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag satt bara och väntade på det här svaret...dålig smak har du i vilket fall som helst
Canadaköket....
Citera
2003-12-10, 23:17
Medlem
Mysharrys avatar
Med risk för att lämna ett svar få kan kontrollera riktigheten i svarar jag: Min mammas. Mammas köttsoppa på älg, palt, blodpalt, blodpannkakor, fisksoppa, renskav med mandelpotatismos. Man går inte hungrig från hennes bord. Vilket syns på farsan.

Måste lägga till hennes fläskpannkaka som får änglar att sjunga.
Citera
2003-12-10, 23:23
Medlem
Fat bastards avatar
Jag kämpar oförtrutet vidare för den svenska husmanskosten:
Pannbiff med lök, torsk och potäter, köttbullar med lingon, kalops, skinkstek med gräddsås. falukorv med stuvade makaroner, pannkaka, blodpudding med bacon.

Jag är en enkel man med enkla vanor.
Citera
2003-12-10, 23:33
Medlem
24-Hour.Tc.Dr.s avatar
Jag är förstås väldigt förtjust i det utmärkta brittiska köket! Brunt, beige, svart och grått samt mer eller mindre total avsaknad av kryddning är min melodi.

... eller inte. Är man tråkig om man älskar mexikansk mat? Känns väldigt mycket tidigt 1990-tal och nyhetens behag, men det smakar i regel enormt jävla extremgott. Fina kryddor och mycket köttfärs (som jag för övrigt älskar). "Svensk" husmanskost - hur mycket härstammar egentligen ursprungligen från färderneslandet? - smakar också fint och mättar gudomligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in