• 1
  • 2
2009-08-10, 20:31
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Har en Macbook som precis varit inne p service fr att det var nt fel p hrddisken som jag sjlv hade kpt o satt i. Den r nu bytt s att jag ftt tillbaka originalhrddisken. Det frsta jag upplevde var att datorn gick betydligt mkt slare i uppstart. Nstan 2 min innan jag var inne p OS.

Men sen idag nr jag uppdaterade programvaran s kommer jag inte in verhuvudtaget. Fr bara upp det dr pplet i brjan och s laddar den. Ltit den st s i 4 h men den kom fortfarande inte vidare.

Vad r felet? Nn som har liknande problem?

Jag antar att det inte e hrddisken som e fel denna gngen, eftersom pplet faktiskt kommer upp vid uppstart.
Citera
2009-08-10, 20:38
Medlem
Bob Luntas avatar
Du kan inte boota om den p ngot stt? Om inte s tycker jag att du ska g tillbaka till terfrsljaren och be om hjlp en gng till.
Citera
2009-08-10, 20:42
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Du kan inte boota om den p ngot stt? Om inte s tycker jag att du ska g tillbaka till terfrsljaren och be om hjlp en gng till.

Nej precis. Hller jag inne knappen s stngs den ju av sklart, men nr jag startar datorn igen s fastnar den bara p samma stlle. Frst trodde jag den skulle uppdatera mjukvaran bara, men nr jag suttit o vntat 4 h utan att komma in p OS, s frstod jag att nt mer e fel...
Citera
2009-08-10, 20:46
Medlem
flipper1446s avatar
Syrran och en kompis fick samma problem (bda har MB) efter uppdatering till 10.5.7, det r ngot som Apple missat med den uppdateringen. Prova hlla inne shift nr datorn startar, det kommer att ta lng tid men om det funkar br den starta inom 10 minuter. (kallas sker start)

Annars kan du boota med Alt+S intryckt (single user mode) och flja instruktionerna dr fr att reparera disken/behrigheter. Du skriver d /sbin/fsck -fy men p ett svenskt tangentbord motsvarar det att skriva -sbin-fsck +fy (tangenterna r inte lika som i staterna och det r den amerikanska tangentbordsuppsttningen som laddas som default i systemet). Kr denna process (fsck) tills du inte ser meddelandet "FILE SYSTEM WAS MODIFIED" lngre.

Funkar inte detta fr du terkomma s ska jag googla lite.
Kommer du inte ens in i single user mode (dvs ser meddelandet om att du kan skriva ovanstende kommando) r det nog bara att kra in skivan och gra en reparationsinstallation.
Citera
2009-08-10, 21:58
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Syrran och en kompis fick samma problem (bda har MB) efter uppdatering till 10.5.7, det r ngot som Apple missat med den uppdateringen. Prova hlla inne shift nr datorn startar, det kommer att ta lng tid men om det funkar br den starta inom 10 minuter. (kallas sker start)

Annars kan du boota med Alt+S intryckt (single user mode) och flja instruktionerna dr fr att reparera disken/behrigheter. Du skriver d /sbin/fsck -fy men p ett svenskt tangentbord motsvarar det att skriva -sbin-fsck +fy (tangenterna r inte lika som i staterna och det r den amerikanska tangentbordsuppsttningen som laddas som default i systemet). Kr denna process (fsck) tills du inte ser meddelandet "FILE SYSTEM WAS MODIFIED" lngre.

Funkar inte detta fr du terkomma s ska jag googla lite.
Kommer du inte ens in i single user mode (dvs ser meddelandet om att du kan skriva ovanstende kommando) r det nog bara att kra in skivan och gra en reparationsinstallation.

Tack fr hjlpen men inget av stten du beskrev det funkade. Dock prvad jag att hlla inne 'alt' nr jag startade, d kunde jag vlja om jag ville starta med OS eller Windows XP (eftersom jag lagt in detta sen en tid tillbaka). Jag valde att starta med XP och d kom jag in och kunde anvnda datorn helt normalt, detta borde vl utesluta att det r fel p hrddisken? Dock kommer jag fortf inte in p OS, extremt irriterande!!!

Nr jag bootar med CD s kommer den heller inte upp, r det ngot jag ska trycka p fr att kunna gra en reparationsinstallation?
Citera
2009-08-10, 22:00
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Tack fr hjlpen men inget av stten du beskrev det funkade. Dock prvad jag att hlla inne 'alt' nr jag startade, d kunde jag vlja om jag ville starta med OS eller Windows XP (eftersom jag lagt in detta sen en tid tillbaka). Jag valde att starta med XP och d kom jag in och kunde anvnda datorn helt normalt, detta borde vl utesluta att det r fel p hrddisken? Dock kommer jag fortf inte in p OS, extremt irriterande!!!

Nr jag bootar med CD s kommer den heller inte upp, r det ngot jag ska trycka p fr att kunna gra en reparationsinstallation?

Menar du att den inte syns under Verktygsprogram > Skivverktyg?
Citera
2009-08-10, 22:14
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Menar du att den inte syns under Verktygsprogram > Skivverktyg?

Verktygsprogram? Jag kommer inte ens in i OS, jag kommer till pplet som laddar i brjan...inte lngre.
Citera
2009-08-10, 22:19
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Verktygsprogram? Jag kommer inte ens in i OS, jag kommer till pplet som laddar i brjan...inte lngre.
Om du bootar med installationsskivan, ser du din OS X-installation i installationsprogrammet eller ej? Om inte, ser du ver huvud taget partitionen om du vljer Verktyg > Skivverktyg (menyraden i installationsprogrammet)?
Citera
2009-08-10, 22:22
Medlem
Xindaks avatar
Starta datorn frn DVD skivan med Mac OS p genom att hlla in C under uppstart, gr en arkivera och installera installation av OS 10.5. Sen kan du prova att uppdatera till senaste versionen som just nu r 10.5.8
Citera
2009-08-10, 22:35
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Om du bootar med installationsskivan, ser du din OS X-installation i installationsprogrammet eller ej? Om inte, ser du ver huvud taget partitionen om du vljer Verktyg > Skivverktyg (menyraden i installationsprogrammet)?

Nej o nej, det hnder allts ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
Starta datorn frn DVD skivan med Mac OS p genom att hlla in C under uppstart, gr en arkivera och installera installation av OS 10.5. Sen kan du prova att uppdatera till senaste versionen som just nu r 10.5.8

Tack! ntligen en person som frstod vad problemet var. Nu kom jag in p cd-skivan o har formaterat o hller p att installera om OS, vi fr se hur det gr nr det e klart.

Stort tack alla vnliga anvndare
Citera
2009-08-10, 22:40
Medlem
flipper1446s avatar
Om du har formatterat s ryker ju alla dina prylar, men det kanske du r medveten om. Verkade vl inte som att det fanns ngot alternativ iofs. Jaja, best of luck
Citera
2009-08-10, 22:41
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Om du har formatterat s ryker ju alla dina prylar, men det kanske du r medveten om. Verkade vl inte som att det fanns ngot alternativ iofs. Jaja, best of luck

Nej jag vet lite surt, men har andra sidan det mesta av det sparat p en extern.

Tack fr god hjlp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in