Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-10, 19:24
  #1
Medlem
Magikerns avatar
Funderar på hur det här med konsumentköplagen fungerar.
http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=147

3/7-09 så var jag och köpte en bil, fick inte se några vinterdäck då han inte hade fått dom av tidigare ägare. (En bilfirma jag köpte bilen av.)
Då blev jag tveksam till att köpa bilen eftersom vinterdäck kan vara en stor kostnad om det bara är skit kvar av däcken.
Nåja, försäljaren garanterade mig att om däcken är skit när förra ägaren kommer med vinterdäcken så fixar han fram vinterdäck till dom fälgarna som går att köra i MINST 2 vintrar, så det lät ju bra.

Vi skrev i kontraktet "Vid köpet ingår vinterdäck i gott skick som sändes köparen inom 14 dagar."
Så allt kändes ju fint.
Dagarna gick men inga vinterdäck dök upp, jag var i kontakt med försäljaren flera gånger och han skulle skicka dom då och då osv.

27/7-09 så lämnade han in vinterdäcken på bussgods för transport upp till mig, 7/8-09 kom dom fram.
Och när jag hämtade ut däcken så såg jag att det var ju bara skit.
Däcken var gamla, torra och hade deformeringar i mönstret samt att över hälften av dubben hade släppt på varje däck.

Då är min fråga, kan jag häva köpet?
Vi skrev i kontraktet att dessa skulle skickas till mig inom 14 dagar, det lyckades han ju inte med, samt att dom skulle vara i GOTT skick, dom var ju bara skit.

Såååå...?
__________________
Senast redigerad av Magikern 2009-08-10 kl. 19:36.
Citera
2009-08-10, 21:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magikern
Funderar på hur det här med konsumentköplagen fungerar.
http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=147

3/7-09 så var jag och köpte en bil, fick inte se några vinterdäck då han inte hade fått dom av tidigare ägare. (En bilfirma jag köpte bilen av.)
Då blev jag tveksam till att köpa bilen eftersom vinterdäck kan vara en stor kostnad om det bara är skit kvar av däcken.
Nåja, försäljaren garanterade mig att om däcken är skit när förra ägaren kommer med vinterdäcken så fixar han fram vinterdäck till dom fälgarna som går att köra i MINST 2 vintrar, så det lät ju bra.

Vi skrev i kontraktet "Vid köpet ingår vinterdäck i gott skick som sändes köparen inom 14 dagar."
Så allt kändes ju fint.
Dagarna gick men inga vinterdäck dök upp, jag var i kontakt med försäljaren flera gånger och han skulle skicka dom då och då osv.

27/7-09 så lämnade han in vinterdäcken på bussgods för transport upp till mig, 7/8-09 kom dom fram.
Och när jag hämtade ut däcken så såg jag att det var ju bara skit.
Däcken var gamla, torra och hade deformeringar i mönstret samt att över hälften av dubben hade släppt på varje däck.

Då är min fråga, kan jag häva köpet?
Vi skrev i kontraktet att dessa skulle skickas till mig inom 14 dagar, det lyckades han ju inte med, samt att dom skulle vara i GOTT skick, dom var ju bara skit.

Såååå...?

häver du köpet så har bilfirman rätt att ta ut en peng för värdeförlusten av bilen. hur länge du får häva köpet vet jag inte, men det vet nog någon annan här inne. däcken måste hålla kvalitet enligt kontraktet, annars så är det kontraktsbrott. han måste fixa bättre däck åt dig eller så hävs köpet eftersom han inte presterat det han lovat.
Citera
2009-08-10, 21:53
  #3
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
häver du köpet så har bilfirman rätt att ta ut en peng för värdeförlusten av bilen. hur länge du får häva köpet vet jag inte, men det vet nog någon annan här inne. däcken måste hålla kvalitet enligt kontraktet, annars så är det kontraktsbrott. han måste fixa bättre däck åt dig eller så hävs köpet eftersom han inte presterat det han lovat.

Är du säker på det här? Kan du backa upp det? Eller är det din lekmannateori?
Citera
2009-08-10, 22:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Är du säker på det här? Kan du backa upp det? Eller är det din lekmannateori?

ja, står det i kontraktet att bilen ska levereras med fyra vinterdäck i bra skick och den inte gör det så är det ju kontraktsbrott.
Citera
2009-08-10, 22:34
  #5
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
ja, står det i kontraktet att bilen ska levereras med fyra vinterdäck i bra skick och den inte gör det så är det ju kontraktsbrott.


Jaja...TS har inte rätt att häva köpet bara på grund av däcken.

Däremot får han reklamera däcken och kräva däck som uppfyller det
som har avtalats. Får han inte det har han rätt till ersättning.

Men glöm att det finns rätt att häva köpet.....
Citera
2009-08-10, 22:35
  #6
Avstängd
Etaros avatar
Har du pratat med honom? Han kanske är villig att fixa nya däck hellre än ett återköp/polis anmälan (var noga med att påpeka att det är alternativet)....
Citera
2009-08-10, 22:47
  #7
Medlem
mesopalmens avatar
Det är fel på varan - reklamera till säljaren. Denna har då normalt rätt att avhjälpa felet, alltså ordna fram bättre däck, innan hävning kan komma ifråga.
Citera
2009-08-10, 23:19
  #8
Medlem
Vädurs avatar
Ett sätt att lösa det hela är att kontakta bilfirman och tala om att du inte är nöjd med de däck som de skickat, och att de inte stämmer överens om det ni avtalat om.

För att ha ordentligt på fötterna kan du ju ta med däcken till en däckfirma och höra dig för med dem vad de säger - är däcken körbara öht? Är det sannolikt att de kommer att hålla (och vara lagliga) vintern igenom, samt kommande vinter?

Om nej, så har du en fackmannamässig bedömning av däckens skick. Något som kan vara dig till hjälp när du är i kontakt med bilhandlaren som inte fullföljt sin del av kontraktet. För då är du inte bara en gnällig kund, utan en kund som kan visa att det är fel på varan.

Hör även med däckfirman vad en uppsättning budget-däck skulle kosta hos dem. Dvs vad är det billigaste du kan komma undan med, nu när du har fyra fälgar men med bara skit till däck?

Istället för att bilfirman skall behöva ta tillbaka däck och fälgar, kan du föreslå att bilfirman står för en lämplig del av kostnaden ifall du låter däckfirman slänga på nya däck på fälgarna.
Att bilfirman skulle gå med på att ta hela kostnaden lär vara uteslutet, men om du räknar på hur mycket två år av ett par billigare däcks hela livslängd utgör, så borde du hamna någonstans på vad du kan föreslå bilfirman.

Alternativet för bilfirman är att betala för att hämta eller få däcken återskickade till sig, och sedan förse dig med en uppsättning andra bättre begagnade däck och fälgar. Det tar tid, och det kostar pengar.

Så är det inte ena riktiga skojare som i första hand vill om möjligt blåsa dig, och endast i värsta fall tvingas göra rätt för sig, så borde de se fördelen med att medfinansiera ditt besök hos en lokal däckfirma.
__________________
Senast redigerad av Vädur 2009-08-10 kl. 23:22.
Citera
2009-08-10, 23:28
  #9
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Jaja...TS har inte rätt att häva köpet bara på grund av däcken.

Däremot får han reklamera däcken och kräva däck som uppfyller det
som har avtalats. Får han inte det har han rätt till ersättning.

Men glöm att det finns rätt att häva köpet.....

Tack.

Tillämplig lag:

Konsumentköplagen blir tillämplig eftersom det rör sig om en näringsidkare (bilfirman) som säljare och en konsument (du) som köpare, samt att det rör sig om en lös sak (bilen/däcken).

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument."

Som jag förstår är första problemet att det har skett ett dröjsmål med leveransen av däcken?

Enligt konsumentköplagen föreligger dröjsmål när:

"9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida)."

Du kan definitivt inte häva köpet p g a dröjsmålet eftersom dröjsmålet måste vara av väsentlig betydelse för dig. Du inser kanske själv att det inte kan vara av väsentlig betydelse eftersom det är mitt i sommaren och vinterdäck används på vintern. Samt att dröjsmålet inte varade allt för länge.

"13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom."

Nästa problem är att däcken inte höll avtalad standard.

"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet"

Varan är alltså felaktig. Frågan är vilka påföljder du kan göra gällande.

I ditt fall känns omleverans mest troligt. Även om du skulle kräva en annan påföljd än omleverans så har säljaren ändå rätt att företa en omleverans.

"27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter 99) och utan kostnad 100) eller väsentlig olägenhet för köparen."

Skulle inte omleverans komma på fråga har du förmodligen rätt till prisavdrag.

En hävning av köpet kommer alltså i sista hand och felet måste vara väsentligt.

Mitt tips är att kontakta säljaren och begär omleverans, så är problemet ur världen sedan.
__________________
Senast redigerad av Nozick 2009-08-10 kl. 23:31.
Citera
2009-08-11, 01:04
  #10
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Som jag förstår är första problemet att det har skett ett dröjsmål med leveransen av däcken?
Jag tycker det verkar som "fel i varan" då däcken enligt TS är skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
I ditt fall känns omleverans mest troligt. Även om du skulle kräva en annan påföljd än omleverans så har säljaren ändå rätt att företa en omleverans.
Antingen det eller prisavdrag.
Citera
2009-08-11, 10:42
  #11
Medlem
det var visst bara en subaru-återhandlare som tillät återköp på sina bilar, en månad efteråt och med en värdeförlust på 100kr per mil såg jag just i en annons
Citera
2009-08-12, 22:27
  #12
Medlem
Magikerns avatar
Nu har det kommit fram lite mer saker om bilen.

Det verkar som att bilen har varit krockad eller liknande.
Dels är det konstiga svetsjobb som är gjort under bilen och dessutom verkar det som att många utav delarna på bilen är utbytta, ex. skärmar, dörrar osv.
Kan tyda på en krock. Eller något annat fuffens.

Grejen är den att det syntes nyansskillnad på bilden som var i annonsen, därför ringde jag försäljaren och frågade om den har varit krockad nångång, och nej absolut inte, den har aldrig varit krockad sa han.
Nyansskillnaderna på bilderna visade sig tydligen bero på att dom lackat om huv och frontspoiler pga. stenskott, det kan jag köpa, men nu när man tittar närmare på den så är det nästan nyansskillnad överallt på hela bilen.

Hur blir det då om den visar sig vara krockad och repad på diverse konstiga sätt?
Då har jag ju frågat honom om det och han har nekat, vad kan jag då kräva av honom?

Det här var iaf intressant att läsa på konsumentverkets sida:
http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=318

"Vad är fel?
Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
* om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat"

&

"Befintligt skick
Även det här kan betraktas som fel:
om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback