Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-10, 15:08
  #1
Medlem
Jag har hamnat i ett tvistemål med en annan part. Frågan bollas fram och tillbaka mellan oss två med tingsrätten i mitten.
Det är ingen större grej så vi har för avsikt att slutföra det hela utan rättegång.

Jag har fått ett brev ifrån tingsrätten med ett yrkande ifrån den andra parten.

Jag skulle anses delgiven det brevet efter 14 dagar och sedan får jag 14 dagar till på mig att besvara det.

Eftersom jag varit på semester större delen av tiden och nu då jag kommit hem inte får tag på min advokat som är på semester nu skulle jag behöva ha mer tid för att kunna ta del av yrkandet och skriva ett svar.

Är det möjligt att begära säg en till två veckor längre tid och hur gör jag i så fall för att göra det?
Citera
2009-08-10, 15:52
  #2
Medlem
Mihailovics avatar
Du får skriva in och begära anstånd. Har inte din advokat anmält sig
som ombud?

Vad är det för yrkande motparten har framställt?
Citera
2009-08-10, 19:02
  #3
Medlem
Tack för svaret.

Nej advokaten är inte mitt ombud utan en vän till min familj som ger råd osv.

Den andra parten yrkar på en viss summa pengar och nu ska jag ta ställning till om det är riktigt eller inte.

Hur gör man för att begära anstånd? Ringer man tingsrätten som handhåller ärendet? Brukar man få det?

Tack på förhand.
Citera
2009-08-10, 19:49
  #4
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaL
Tack för svaret.

Nej advokaten är inte mitt ombud utan en vän till min familj som ger råd osv.

Den andra parten yrkar på en viss summa pengar och nu ska jag ta ställning till om det är riktigt eller inte.

Hur gör man för att begära anstånd? Ringer man tingsrätten som handhåller ärendet? Brukar man få det?

Tack på förhand.

Hmm...har du ingett något svar tidigare?

Annars får du ju se upp så det inte blir en tredskodom.....

Ring direkt imorgon och begär anstånd till ett visst datum..typ 26 augusti.

Ange som skäl att du har varit bortrest och att du behöver tid för att
kontakta din advokat/ombud. Se till att få ett svar om att det är beviljat.

Det är normalt sett aldrig något problem att få ett kortare anstånd.
Citera
2009-08-10, 20:33
  #5
Medlem
Tack än en gång. Trots din avatar verkar du vara snäll

Jag har tidigare fått ett brev ifrån TR där det stod lite andra saker på samt att man hade 14+14 dagar på sig att besvara det och det har jag gjort med hjälp av min advokat.

Nu är det ett nytt brev med lite annat innehåll men samma 14+14 regel. Efter att ha granskat brevet igen såg jag att tiden går ut imorgon. Jag hade räknat fel och trodde jag hade ett par dagar till på mig så det är tur att jag fick hjälp så snabbt.

Nu vet jag att det går bra att begära lite extra tid och jag gör det direkt imorgon som du sa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback