2009-08-09, 15:29
Bannlyst
GM: Tero Ovaskainen (mord), Peter Olsson (medhjälp till grov misshandel)

Tingsrättsdom se; https://www.flashback.org/sp35570460 //Mod

.................................................. .................................................. .......................

Enligt Barometern har en man i 60-årsåldern hittats troligt mördad.
Han försvann från ett vårdboende i fredags.
Någon som vet mer?
Är det värmen som skapat en mordvåg i Sydsverige?
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2012-02-08 kl. 15:12. Anledning: modtillägg
Citera
2009-08-09, 15:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Enligt Barometern har en man i 60-årsåldern hittats troligt mördad.
Han försvann från ett vårdboende i fredags.
Någon som vet mer?
Är det värmen som skapat en mordvåg i Sydsverige?

Jag vet ingenting om detta fall, men jag tror inte det är värmen som skapar en mordvåg i de södra delarna av landet.
Citera
2009-08-09, 22:04
Medlem
Bungies avatar
60-årig man från Högsby tros vara mördad.

"Polisen misstänker att en man som försvann från ett äldreboende i Högsby kommun i fredags har mördats.
Mannen hittades under lördagen och det fanns omständigheter som gör att polisen misstänker mord.
Teknisk- och rättsmedicinsk undersökning ska genomföras."

Från SR.

SR

Kvällsposten

Barometern

Är det ännu ett mord i den lilla småländska bygden Högsby tro?
Någon därifrån som kan dra fram något? Med tanke på bygdens storlek bör djungeltrumman gå ganska snabbt.
Senast redigerad av Bungie 2009-08-09 kl. 22:11.
Citera
2009-08-09, 22:15
Bannlyst
Kommer från Högsby, det jag har hört är att det kan vara B* J*hansson (Före detta kanslichef i Högsby Kommun). Men det är bara lösa rykten..
Senast redigerad av tillbis 2009-08-09 kl. 22:23.
Citera
2009-08-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tillbis
Kommer från Högsby, det jag har hört är att det kan vara B* J*hansson (Före detta kanslichef i Högsby Kommun). Men det är bara lösa rykten..

Är det länge sen han var kanslichef då?
Ser hans namn i nåt protokoll på kommunens hemsida från -05 i a f så då verkar han ju varit frisk.
Det står ju att det är en 60-åring fom försvunnit från ett Äldreboende o där brukar väl inte kommunens kanskichef vara bosatt om han är frisk?
Citera
2009-08-09, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NathanFlintlock
Är det länge sen han var kanslichef då?
Ser hans namn i nåt protokoll på kommunens hemsida från -05 i a f så då verkar han ju varit frisk.
Det står ju att det är en 60-åring fom försvunnit från ett Äldreboende o där brukar väl inte kommunens kanskichef vara bosatt om han är frisk?

Han slutade pga sjukdom, om jag inte missminner mig så bodde han på Mogården (serviceboende/äldreboende för dementa och liknande). Är inte helt 100.
Citera
2009-08-10, 01:05
Bannlyst
Vårdhemsmördare?

Är det månne en seriemördare på g?
För någon vecka sedan hittades en man som rymt från ett vårdhem död i ett dike i Björnsholm utanför Västervik.
Han hade drabbats av mycket yttre våld och man vet inte om han är mördad eller påkörd.
Citera
2009-08-10, 06:41
Medlem
platyzmas avatar
Jösses amalia, detta måste vara dom mordtätaste 2-3 veckorna i mannaminne i Sverige. Vad har vi? Skånetjejen, Trollhättankillen, Boråstjejen, Nån kvinna var det nu var och detta mord. Plus säkerligen något/några dråp/vållande till annans död som tidningarna glömt/missat. Faktum är att det inte är några 3 veckor utan bara typ 10 dar allt det här hänt inom, det är ju helt bizarrt, är det "slut på semester"-ångesten som sätter in så folk flippar över eller vafan sker?

EDIT: Glömde 80åringen som mördades i Floda. Så vad ger detta? 4-6 SEPARATA mord inom en vecka, måste vara bottenrekord senaste 10, kanske 20 åren. (Jag vet att Flink osv. mördat fler men det var ju vid ett tillfälle).
Senast redigerad av platyzma 2009-08-10 kl. 07:02.
Citera
2009-08-10, 09:02
Medlem
Tror definitivt inte att det är fd kanslichefen. Tror inte ens att han bor på Mogården. Pratade just med min mor och när hon träffade honom senast, vilket var ganska nyligen, bodde han hemma och var frisk nog att köra bil etc. Tydligen kom personen dessutom ursprungligen från norra delen av länet.
Det finns ett hus i centrala Högsby som de senaste åren hyst skumt folk och ofta besökts av "farbror Haffa". Det verkar som om polisen misstänker att någon där har med mordet att göra. En bekant till mig bor mitt emot och har förhörts om sina iattagelser under helgen.
Senast redigerad av evangeline-1 2009-08-10 kl. 09:50. Anledning: Förvirring
Citera
2009-08-10, 10:13
Medlem
Bungies avatar
Högsby kommun har skickat ut följande pressmeddelande:

"Kommunfullmäktiges ordförande Rolf Bengtsson har avlidit

Under lördagskvällen avled Rolf Bengtsson hastigt. Han blev 67 år. Våra tankar går till hans familj.

Kondoleansbok finns i kommunkontorets reception.

Inlagd: 2009-08-10"

Dvs. samma kväll som liket hittades.
Något samband tro?

EDIT

Kollade upp Högsbys lokaltidning - och enligt den så avled Rolf "vid ett besök hos en nära anhörig i Stockholm.".
Barometern

Så glöm det som står ovan.
Senast redigerad av Bungie 2009-08-10 kl. 10:19. Anledning: Källkritik
Citera
2009-08-10, 10:30
Medlem
Bungies avatar
Nu har polisen tydligen gripit tre personer misstänkta för mordet.

Man 35 år.
Man 25 år.
Kvinna 19 år.

De båda männen greps redan i fredags - då pga stöldmisstanke. När Polisen senare hittade 57-åringen utökades även misstankarna till mord.

De fyra inblandade ska tydligen känna varandra sedan tidigare och alla bo i Oskarshamnstrakten.
Allt enligt Sveriges Radio Kalmar.

SR

Vilka är de gripna? Är de kända ligister sedan tidigare?
Citera
2009-08-10, 10:46
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evangeline-1
Det finns ett hus i centrala Högsby som de senaste åren hyst skumt folk och ofta besökts av "farbror Haffa". Det verkar som om polisen misstänker att någon där har med mordet att göra. En bekant till mig bor mitt emot och har förhörts om sina iattagelser under helgen.

Vad handlar det om för hus? Hyreshus, kommunal verksamhet, villa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in