• 1
  • 2
2009-08-08, 21:04
Medlem
Axelssons avatar
För att nå den optimala smaken efter ett recept, så gäller det att ha de rätta kryddorna. Då man ger sig på ett recept, så står det typ:

1 tsk Salt
2 krm Curry
1 krm Peppar
osv.

Vilken djävla Peppar ska man använda, det finns ett x:antal att välja mellan!

Svartpeppar, Vitpeppar, Grönpeppar, Kryddpeppar, Cayennepeppar, Chilipeppar, Szechuanpeppar, Rosépeppar osv.

Finns det någon generell regel för just peppar, svartpeppar till kött och vitpeppar till fisk eller?
Citera
2009-08-08, 21:06
Medlem
StrongBads avatar
Det jag använder då det står "peppar" i ett recept är vitpeppar jag maler själv. Brukar ofta stå svartpeppar osv om det är annat.
Citera
2009-08-08, 21:07
Medlem
Jag har faktiskt också funderat på det här då man stöter på det här ganska ofta då man läser recept.
Oftast så brukar jag dock bara använda svartpeppar för att ... det är det som jag har hemma. :P
Citera
2009-08-08, 21:10
Medlem
cammos avatar
Svartpeppar naturligtvis.
Citera
2009-08-08, 21:10
Medlem
micaeles avatar
Vitpeppar is the shit, everytime. Dock är det sant att man kan fundera när dom inte skriver precis vad det ska vara.
Citera
2009-08-08, 21:34
Medlem
stilltons avatar
peppar=vitpeppar i svenska recept, är det något annat så skrivs hela namnet ut
Citera
2009-08-08, 21:54
Medlem
Axelssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
peppar=vitpeppar i svenska recept, är det något annat så skrivs hela namnet ut

Ok..... Tack! Men vart finns den info. att läsa?
Citera
2009-08-08, 23:33
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson
Ok..... Tack! Men vart finns den info. att läsa?
2 inlägg upp..
Citera
2009-08-08, 23:56
Medlem
groovyjaxxs avatar
går sällan efter recept, men jag gillar svartpepparn före vit i nästan alla gånger. Vitpeppar använder jag i potatismos, och om svartpepparn e slut.

Om det står peppar bara brukar det dock vara vit tror jag.
men enligt mig är det en smaksak
Citera
2009-08-09, 00:39
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovyjaxx
går sällan efter recept, men jag gillar svartpepparn före vit i nästan alla gånger. Vitpeppar använder jag i potatismos, och om svartpepparn e slut.

Om det står peppar bara brukar det dock vara vit tror jag.
men enligt mig är det en smaksak
om man bara är ute efter hetta mot tungan fungerar svartpeppar utmärkt, men vill man ha en mer aromatisk upplevelse, där pepparn smakar något, tycker jag att man kan välja vitpeppar. svartpeppar är enligt mig överanvänd pga att många använder den som nått sorts lyxigare alternativ till vitpeppar, troligtvis utan att någonsin reflekterat över saken. Men som du säger är det självklart en smakfråga, och ska jag vara ärlig skulle jag säkert inte på smaken/lukten kunna avgöra om en maträtt innehåller vit eller svartpeppar i de flesta fall.
Citera
2009-08-09, 01:25
Medlem
John-ottos avatar
Nu tycker jag tvärtom. Jag tycker vitpepparn är lite mera stickig, medans om du har nymalen svartpeppar så känner du en stor fruktighet.

Jag känner skillnad på vit och svartpeppar alla gånger.
Citera
2009-08-09, 01:31
Medlem
Dafens avatar
Min farmor har lärt mig att till oxkött så ska man peppra med vitpeppar och till fläsk och kyckling svartpeppar. Gör man köttfärssås av blandfärs så använder man lika delar svart- och vitpeppar. Jag gör så och det funkar jävligt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in