2009-12-25, 16:49
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tragic.
Brottning och kampsport är svårt, ja. Men det är mer för att man måste kunna avläsa sin motståndare för att bli bra. Även i kampsport finns olika grenar, så nämn den svåraste grenen inom kampsport. Men är det den svåraste sporten? Svår, javisst. Men jag är tveksam till att det är den svåraste.

Personligen lägger jag min röst på någon gymnastikgren alternativt stavhopp, kan inte skilja på vad som är tekniskt svårast bland det. Jag har provat många sporter och träningsformer som anses svåra och det enda som gett mig nog med utmaning för att få mig att fastna har varit det. Det andra har jag blivit för uttråkad av då det blivit för lätt.

Du kan ju inte generalisera all kampsport så där (vilket det iofs ser ut som jag gjorde innan). ta Shaolin kung fu som munkarna utövar till exempel. I det finns sjukt många olika "grenar" som uppvisning och kamp etc, etc. Skulle du vilja påstå att du lättare kan lära dig tekniken att krossa sten med händerna, slå dig med redskap utan att skada sig nämnvärt och mycket mer än gymnastik och likande?
I shaolin kung fu krossar de fullständigt ut vanliga gymnaster fysiskt och akrobatiskt sett samtidigt som de har mycket mer aspekter i deras träning som gör dem överlägsna...

Bara som ett exempel...
Citera
2009-12-26, 22:31
Bannlyst
Ridning. Inte nog med att du själv ska veta vad du håller på med, men odjuret under som har en hjärna som en valnöt, den måste ju också veta vad både du och den själv håller på med.

Ridning är en bok som aldrig tar slut. Du blir aldrig full lärd och helt plötsligt så sitter du på en hästfan som inte fattar vad du menar, då måste du lära dig att kommunicera med den också. Det finns la lika många sätt att rida som det finns ryttare.
Citera
2009-12-27, 01:55
Medlem
tragic.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbonde
Du kan ju inte generalisera all kampsport så där (vilket det iofs ser ut som jag gjorde innan). ta Shaolin kung fu som munkarna utövar till exempel. I det finns sjukt många olika "grenar" som uppvisning och kamp etc, etc. Skulle du vilja påstå att du lättare kan lära dig tekniken att krossa sten med händerna, slå dig med redskap utan att skada sig nämnvärt och mycket mer än gymnastik och likande?
I shaolin kung fu krossar de fullständigt ut vanliga gymnaster fysiskt och akrobatiskt sett samtidigt som de har mycket mer aspekter i deras träning som gör dem överlägsna...

Bara som ett exempel...

Nej du har sant där, det var dumt av mig att generalisera på det sättet. Det finns för många olika varianter eller grenar inom kampsport som jag inte vet något om. Vissa kampsporter är ju också beroende av en inre och yttre medvetenhet på ett helt annat plan än vad andra idrotter har.

Allt beror ju i slutändan på hur man definierar "svåraste". Är det hur svårt det är att börja med en sport? Eller hur svårt det är att bli bäst i en sport? Eller kanske hur svårt det är att hitta balansen mellan den fysiska och mentala kapacitet som sporten kräver?

Det finns nog ingen "svåraste sport". Allt är så svårt som man gör det, så svårt som man är villig att göra det.
Citera
2010-01-02, 23:52
Medlem
Infinitiv86s avatar
Som någon sade tidigare, konståkning.
Taktkänslan, du får inte elementet från dans.
Akrobatiken från gymnastik.
Den fysiska påfrestningen att hålla upp en kvinna på rak arm och snurra runt utan att bli illamående och kräkas.
Skaderisken .. Det är onekligen inte roligt med fumliga partners:
http://www.youtube.com/watch?v=XbvR90D5Q1Q
Tekniken, testa själv gösta.. Det korrekta leendet osv.
Citera
2010-01-03, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Jag tycker personligen att ni är HELT fel ute.

Okej, Golf är svårt att vara proffs på.
Men så är det i fucking ALLA sporter.

Själv spelar jag biljard. och visst. Det tar många år att bli bra på det.
MEN vem som helst kan stå i en biljardhall och putta på bollar.
Exakt samma med hockey och golf. Vem som helst kan slå på bollarna/puckarna.

Ni är ju bara partiska mot eran egen sport typ.

Den svåraste sporten måste vara en sport där en nybörjare kommer in och behöver längst tid för att lära sig att utöva sporten. Eller är jag helt fel ute?

Erat prat om golf som svårt är ju korkat.
VEM som helst kan slå på en boll med en klubba okej att man inte gör som proffsen, men vem som helst KAN genomföra en runda golf förutsatt att man har två fullt fungerande armar, att man inte kan vinna USA touren har inget med hur svår sporten är, det har med hur bra motståndet är.
Cykling är förmodligen en svår sport på elitnivå. Men face it.
ALLA som inte bor i ett höghus kan cykla...

Backhoppning däremot. vem som helst kan inte ge sig på det. Och hur fan börjar man träna på det?
Stavhopp känns lite likadant. Hur startar man?

En svår sport borde vara en sport där man kan delta i en tävling, utan att kunna genomföra sporten...

Hästpolo borde förövrigt vara mer avancerat än hockey.
Backhoppning kan vi glömma då norrmannen Anders Fannemel började som 15 åring och tog en nionde plats i världscupen som artonåring! 75% av de bästa är under 25 år. Dessutom är det inte så svårt som det ser ut. Man börjar i småbackar (5-10 meter), tar sig uppåt (20 m - knattetävlingar), uppåt (30-50 m Ungdoms SM), och sen är man snart framme vid 90 och 120 metersbacken!

Om golf nu är så svårt, varför finns det så många bra amatörgolfare?

Stavhopp känns rätt ute däremot!
Citera
2010-01-03, 03:16
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljudglass
Backhoppning kan vi glömma då norrmannen Anders Fannemel började som 15 åring och tog en nionde plats i världscupen som artonåring! 75% av de bästa är under 25 år. Dessutom är det inte så svårt som det ser ut. Man börjar i småbackar (5-10 meter), tar sig uppåt (20 m - knattetävlingar), uppåt (30-50 m Ungdoms SM), och sen är man snart framme vid 90 och 120 metersbacken!

Om golf nu är så svårt, varför finns det så många bra amatörgolfare?

Stavhopp känns rätt ute däremot!

1. Vad menar du med "många bra amatörgolfare"? Eftersom det finns många många miljoner golfare kommer det såklart fram många som är duktiga också - det betyder inte att sporten i sig är lätt.

2. Stavhopp känns dock som en rätt klar vinnare här. Gymnastik är inte en sport, det är en samling av massa sporter.
Iofs var det här med hästridningspilbågsskytte som nån nämnde rätt intressant också. Det måste vara jäkligt lätt att göra fel,
Citera
2010-01-04, 11:37
Medlem
black_devils avatar
..

den svåraste sporten e nog kampsporten och t.ex bergsklättring för där måste man använda hela kroppen för o vinna pris.
Citera
2010-01-04, 13:20
Medlem
Tylkes avatar
Jag har sysselsatt mig med ett gäng av sporter.
Handboll, fotboll, tennis, golf, muay thai, pingis och innebandy. Provat på alla andra möjliga sporter; klättring, brottning, friidrott, ishockey etc.

Men jag kan utan tvivel säga att golf är det svåraste. Det är både fysiskt och framför allt psykiskt påfrestande! Fysiskt är med gå runt värme, regn eller kallt. Kanske inte överdrivet jobbigt fysiskt men trots allt är det, speciellt när man spelar 18-27 hål...

Sen till den mest bedrövliga delen av det hela. Det psykiska, att få en lite jävla boll jävel gå i ett litet hål. Går det dåligt efter 5 hål så är man inte såååå sugen på att traska runt och spela 13 hål till... Blir lätt världens mest meningslösa sport när det går dåligt! Men förbannat kul när det går bra!

Är en av dem svåraste sporterna att slå igenom i. Finns så många duktiga, för eller senare lär sig alla att slå rakt. I grund och botten så är det bara närspelet som skiljer men det vet alla så alla tränar det också...

Gjorde min HIO sen slutade jag med skiten
Citera
2010-02-06, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Kan tänka mig att backhoppning inte är helt enkelt, det finns inte mycket plats för misstag om man säger så

Sedan har jag hört att curling ska vara apsvårt.

Curling verkar var en av den enklare sporterna att ta hem medaljer i. bara slänga iväg stenen dit man siktar. koncentration är det enda som krävs
Citera
2010-02-13, 21:52
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Skulle säga trav, det är så allround avancerat samt innehåller så många moment i träning och tävling!
Citera
2010-06-01, 16:48
Medlem
bees avatar
Biljard. 3 valls carambole måste vara grymt svårt att bli dominerande i.
Citera
2010-06-01, 19:03
Medlem
Har hört att den tekniskt svåraste sporten är baseball, specifikt när man slår. Har dock ingen källa på mitt påstående

Tror personligen sån där lerduveskytte är grymt svårt, speciellt när det kommer två från varsitt håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in