2009-08-09, 13:11
Medlem
KryddAs avatar
En polare sysslade med detta under några månader och drog in över 50 000kr. Dock så blir ju situationen ohållbar till slut och han fick 10 polisanmälningar mot sig. Förundersökning startades och han fick gå på några förhör. Bevisningen var överväldigande: Kontonummer, banktransaktioner, MSN konversationer, sms, telefonsamtal, mail allting pekade mot min polare (han skötte det väldigt slarvigt och lämna mycket bevisning efter sig). Hör och häpna så lades fallet ner ett tag senare. Varför vet jag inte.
Citera
2009-08-11, 23:47
Medlem
elitassons avatar
Så det man generellt kan säga är att sköter man saker och ting snyggt så är det inga problem att lura folk på Blocket/Tradera om den enda kopplingen är ens kontonummer?
Citera
2009-08-12, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elitasson
Så det man generellt kan säga är att sköter man saker och ting snyggt så är det inga problem att lura folk på Blocket/Tradera om den enda kopplingen är ens kontonummer?

jag fick uppfattningen om att det beror på hur många anmälningar som skickas in mot personen ifråga, eller omfattningen av värdet.

http://hd.se/skane/2009/05/20/52-aar...r-paa-blocket/
http://www.waldenbergmelin.se/nyhete...aljsajter.html
http://www.sr.se/malmo/nyheter/artik...rtikel=2101779

det senaste fallet handlar om väskor och dvd-filmer. dessa borde (såvida hon inte "sålt" märkesväskor) varit av ringa värde, men istället av större kvantitet än mannen i första länken som satsade på kvalitet.
kortfattat så verkar det som att man verkligen kan åka dit. hur snyggt dessa personer hanterat försäljningen, kontaktuppgifter och liknande är en annan femma. det står inte, så det kan ju ha hänt att dom givit sina rätta namn och allt, det lär i sådana fall ha underlättat för polisen.

endel kommer undan, andra åker dit.
Citera
2009-08-13, 03:08
Medlem
enxs avatar
Hade en bekant som höll på med sånt här för typ 2 år sen.
Han har inte hört något om det än. :S

Så vem vet du kanske har turen att klara dig
(dock så ser jag helst att du inte gör det )

Jag hade blivit galen om någon hade blåst mig
men självklart så skulle jag aldrig köpa något
utan att få varan först, o andra sida skulle jag
inte heller skicka iväg något jag hade sålt, innan
jag fick pengarna, jag vet vad ni tänker)

Men så om jag ska köpa/sälja något så möter jag alltid upp personen IRL.
Citera
2009-08-13, 03:12
Medlem
enxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
jag fick uppfattningen om att det beror på hur många anmälningar som skickas in mot personen ifråga, eller omfattningen av värdet.

http://hd.se/skane/2009/05/20/52-aar...r-paa-blocket/
http://www.waldenbergmelin.se/nyhete...aljsajter.html
http://www.sr.se/malmo/nyheter/artik...rtikel=2101779

det senaste fallet handlar om väskor och dvd-filmer. dessa borde (såvida hon inte "sålt" märkesväskor) varit av ringa värde, men istället av större kvantitet än mannen i första länken som satsade på kvalitet.
kortfattat så verkar det som att man verkligen kan åka dit. hur snyggt dessa personer hanterat försäljningen, kontaktuppgifter och liknande är en annan femma. det står inte, så det kan ju ha hänt att dom givit sina rätta namn och allt, det lär i sådana fall ha underlättat för polisen.

endel kommer undan, andra åker dit.

Jävligt milda straff alla 3 fick
Citera
2009-08-13, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
(denna tråd har skapats på uppdrag av en annan användare som inte vill ståta med sitt användarnamn då risk för sammankoppling namn<->person finns, det är alltså INTE micaele som har utfört handlingarna eller komponerat textens innehåll)

Har varit aktiv på blocket senaste två veckorna som bedragare. Har funkat alldeles utmärkt och dragit in runt 10.000. Givetvis har jag varit medveten om de finns väldigt få risker att åka fast samt kollade upp det mesta i minsta detalj så lite koll har jag allt

Jag har blåst kanske 6-7 personer och la ut ytterligare en annons ikväll då fick jag se till min förvåning att annonsen ej godkändes pga orealistiska erbjudanden. Jag kontaktade då blockets kundservice och frågade vad som pågick. Fick då ett svar att flera personer har skickat in klagomål om just mig då de inte fått sina varor så de var tvungna att stänga av mig från blocket tills vidare. Jaså hur då tänkte jag? Jag har ju haft olika mejladresser varje gång. Hur kan de då veta vem jag är?

Jo givetvis har de sett från vilket nummer annonserna betalats och spärrat genom det.

Hm. Så min fråga är om det är någon annan som fått ett liknande mejl och vad för åtgärder som skett? Jag har utgett mig för att vara helt andra personer än mig själv och bott i städer ca. 40 mil från min egna stad och använt som sagt ett helt annat namn. Det enda offrena har på mig är ett kontonummer som de inte kommer nånvart alls med så länge inte polisen sätter sig upp från soffan och ska fullfölja anmälningarna om det nu ens finns några polisanmälningar som är skedda.

Dessutom har ju blocket mitt telefonnummer och jag har spekulerat fram och tillbaka i timtal nu och vad jag kommer fram till är att inget kommer att ske men att risken ändå finns. Nå, jag är mycket medveten om att jag har gjort olagliga handlingar men kul har jag haft, för pengarna också. Som nybliven student ser jag det som en hobby. MEN nu till huvudsaken igen.

Vad kommer blocket ta till för åtgärder?

De har mitt hemnummer och de har fått in mer än en anmälan på mig.

Hur kommer detta scenario sluta? Kommer jag gå fri och personerna som blivit blåsa kommer inte se en skymt av sina pengar eller tror ni att risken för en rättegång är stor/liten?

Vänlig hälsning en lite förvirrande bedragare

Finns det en anmälan så gör polisen alltid en sökning på kontonumret och kollar upp vem det är. Problemet ligger i att de nästan aldrig tar itu med det efter det. Tyvärr lämnar de inte heller ut personuppgifterna på bedragaren till anmälaren så att denne kan åka över och knäcka knäskålarna på fanskapet.
Citera
2009-08-13, 13:13
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
(denna tråd har skapats på uppdrag av en annan användare som inte vill ståta med sitt användarnamn då risk för sammankoppling namn<->person finns, det är alltså INTE micaele som har utfört handlingarna eller komponerat textens innehåll)

Jo givetvis har de sett från vilket nummer annonserna betalats och spärrat genom det.

Hm. Så min fråga är om det är någon annan som fått ett liknande mejl och vad för åtgärder som skett? Jag har utgett mig för att vara helt andra personer än mig själv och bott i städer ca. 40 mil från min egna stad och använt som sagt ett helt annat namn. Det enda offrena har på mig är ett kontonummer som de inte kommer nånvart alls med så länge inte polisen sätter sig upp från soffan och ska fullfölja anmälningarna om det nu ens finns några polisanmälningar som är skedda.

De har mitt hemnummer och de har fått in mer än en anmälan på mig.

Hur kommer detta scenario sluta? Kommer jag gå fri och personerna som blivit blåsa kommer inte se en skymt av sina pengar eller tror ni att risken för en rättegång är stor/liten?

Vänlig hälsning en lite förvirrande bedragare

Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Du kommer, förutsatt att du gjort flera bedrägerier för 10tkr+, åka dit. Enda sättet att komma undan på är att använda vpn + oreggade kontantkort + målvaktskonto. Att bedra folk att skicka pengar till sitt egna konto är inte bara dumt, det är idiotiskt.

Hade varit intressant att veta vilken datorlösning du använt, eftersom vi bara antagit saker i den här tråden. Men eftersom du använt ditt eget nummer etc, riktiga bankkontot etc. skulle jag säga att du är fucked.

Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
jag känner en kille extremt vagt som jag visste pysslade med samma saker som du. han hamnade i samma sits, dvs "avstängd" från blocket, vilket jag inte trodde gick. han blev polisanmäld då någon fick tag i namn till kontonumret, troligt är att någon arbetade på bank eller kände någon som arbetade på bank och vida översteg sina befogenheter.

Man kan ju polisanmäla någon man inte vet vem det är, och eftersom vi inte lever i schweiz kan polisen begära ut uppgifter om kontoägaren. Dock för benkrossaren krävs det en vän på banken.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Finns det en anmälan så gör polisen alltid en sökning på kontonumret och kollar upp vem det är. Problemet ligger i att de nästan aldrig tar itu med det efter det. Tyvärr lämnar de inte heller ut personuppgifterna på bedragaren till anmälaren så att denne kan åka över och knäcka knäskålarna på fanskapet.

Fast det måste medges att det blivit mycket vanligare på senaste att folk åkt fast för detta.

Anyhow, utan att gå in i termer om "rätt och fel" så måste det erkännas att det låter som ett SJUKT oplanerat brott. Tänkte du alls innan du började? Du måste väl själv ha förståt att ditt äkta telefonnummer och bankkonto är idiotiskt att ge ut?

Snälla förklara för oss hur du tankte!
Citera
2009-08-13, 14:27
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Visst sitter Blocket på en del information, dvs. ipadresser som man har använt, och telefonnummer som man har betalat annonserna med, men min uppfattning när det gäller polisens attityd mot sån information är att de inte tolkar det som tillräckligt.

Där tror jag du har fel. Alla dessa indicier kommer med allra största sannorlikhet att leda till fällande dom.

Citat:
De kan komma påstå att man kan använda proxys,
Vad menar du med det? Vem kan komma och påstå det?
Citat:
och att man kan betala annonser mha kontaktkort.
Du menar kontantkort? Senast jag skulle betala en annons på blocket kunde jag inte betala med kontantkort.

Citat:
Det enda värdefulla beviset är bankkontonumret, men av erfarenhet vet vi ju (tack vare alla trådar här på FB) att inte ens ett bankkontonummer räcker för åtal.

Källa på det?
Citera
2009-08-13, 16:53
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Där tror jag du har fel. Alla dessa indicier kommer med allra största sannorlikhet att leda till fällande dom.
Jag hoppas att liknande anmälningar har lett till större uppmärksamhet från polisens sida, och leder till fällande dom.

Citat:
Vad menar du med det? Vem kan komma och påstå det?
Åklagaren. När en anmälan som jag gjorde ang ett kortbedrägeri lades ner "i brist på bevisning" så ringde jag den ansvariga åklagaren för att höra hur han resonerade. Han tyckte att det inte var värt att kolla upp ipadresserna då gärningsmannen kunde ha använt proxys.

Citat:
Du menar kontantkort? Senast jag skulle betala en annons på blocket kunde jag inte betala med kontantkort.

Det har jag gjort, med ett registrerat kontantkort.

Citat:
Källa på det?
Trådar på Flashback, de flesta under juridik. Sök på "blocket" så hittar du massor, jag tänker inte lägga ner energi på att göra jobbet åt dig.
Citera
2009-08-13, 17:59
Medlem
Man åker dit till slut, men det kan ta månader.

Sen kan man som tidigare nämnt råka illa ut också. Man behöver inte ens känna någon på en bank för att ta reda på vem som är innehavare av ett konto, det är jättelätt att fixa om man verkligen vill, om det skulle vara så att man vill söka upp personen och göra upp på ett eller annat sätt. De flesta skulle nog inte gå så långt att de söker upp en person för att misshandla, men det finns helt klart människor som skulle kunna göra det och det går som sagt väldigt lätt om man har viljan.

Jag hoppas du inte blir råkar illa ut på så sätt, jag hoppas polisen tar dig först.
Citera
2009-08-16, 17:14
Medlem
Ree81s avatar
Med tanke på hur dagens Sverige ser ut så kommer du nog få ett rejält kok stryk en dag och hamna på akuten. Visst, det är enkelt att komma undan med bedrägerier och jag själv har blivit lurad av 2 kvinnor (olika tillfällen) på ungefär 4500kr totalt.

Det var hur enkelt som helst att få reda på deras namn, personnummer och adresser med enbart kontonumret. Banken ger så gärna ut sånt trots att det är tjänstefel.

Den första for jag till med uppstå att slå lite vett i, men kom aldrig in i hennes lägenhet. Den andra har jag inte orkar bry mig om då hon var psyksjuk och hade skulder på över 100.000tkr.

Så jo, fortsätt du. En dag lurar du fel person och får skallen insparkad. Rätt åt dig isf.

Edit: Hehe, såg att det var samma tema som ovanstående post (hade inte läst), med undantaget att jag vill se honom misshandlad.
Citera
2009-08-17, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Tänkte du alls innan du började? Du måste väl själv ha förståt att ditt äkta telefonnummer och bankkonto är idiotiskt att ge ut?

Snälla förklara för oss hur du tankte!

Hur hade du annars tänkt göra då?
Lycka till med att få ut pengar från någon annans bank-konto!
Och om du hittar en polare som är villig att låna ut sitt, tror du verkligen det räcker med "har inte en aning" när polisen knackar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in