Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-07, 12:42
  #1
Medlem
lillkittys avatar
Hej.

Frågan kanske är idiotisk med tanke på att man är kvinna och borde ha koll på sånt här men men....

Efter att ha haft hormonspiral i 3 år har den nu plockats ut då jag och min sambo vill ha barn. Under de 3 åren hade jag inte mens en enda gång.

26 dagar efter urplockningen kom min första mens, kändes väldigt lovande.
16 dagar senare kändes det precis som ägglossning i kroppen (brukade känna det tydligt förr i tiden och hade då ägglossning efter 16-17 dagar)
MEN när mensen skulle komma kom den inte. Yes, gravid tänkte jag. Men graviditetstestet visade negativt. Exakt en vecka efter den skulle kommit kom den sen.

Samma sak hände sedan igen, 16 dagar senare fick jag ägglossnings känningar, mensen kom inte, gjorde gravtest, inte med barn....
Har fortfarande inte fått den och nu är den 2 veckor sen.....

Jag har alltid tänkt att det är dagarna INNAN ägglossningen som avgör cykeln.
Är det alltså inte ägglossningen jag känner då?
Eller kan dagarna mellan ägglossning och mens också variera?

Blev lite snurrigt nu kanske men undrar verkligen över detta....
Citera
2009-08-07, 12:47
  #2
Medlem
Cleopatras avatar
Jag tror att det är såhär:

Dagarna mellan mens och ägglossning kan variera, men mensen kommer exakt 14 dagar efter ägglossningen. Det senare är alltså en konstant.
Citera
2009-08-07, 13:05
  #3
Medlem
lillkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Jag tror att det är såhär:

Dagarna mellan mens och ägglossning kan variera, men mensen kommer exakt 14 dagar efter ägglossningen. Det senare är alltså en konstant.

Ahh, ok som jag alltid tänkt då.
Men va fan e det som spökar i min kropp då då?? "Fantomägglossning" eller?! Haha!
Citera
2009-08-07, 13:31
  #4
Medlem
Snövits avatar
Köp ägglossningstester och kolla om det verkligen är ägglossning du har och när du har den. Det finns på apoteket men är rätt dyra men finns även att köpa billigare på nätet på tex www.testlagret.se
Citera
2009-08-07, 18:54
  #5
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Köp ägglossningstester och kolla om det verkligen är ägglossning du har och när du har den. Det finns på apoteket men är rätt dyra men finns även att köpa billigare på nätet på tex www.testlagret.se

Testlagrets tester fungerar utmärkt, rekommenderas.
Citera
2009-08-07, 18:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Jag tror att det är såhär:

Dagarna mellan mens och ägglossning kan variera, men mensen kommer exakt 14 dagar efter ägglossningen. Det senare är alltså en konstant.

Det stämmer inte.

menscykeln är helt individuell, det kan vara 18 dagar mellan ägglossning och mens, eller 7 dagar. Det vanligaste är emellertid det du beskrev.

Dessutom kan man ha sex under ägglossning utan att befruktning sker. Det finns ingen exakt automatik i det.

Till TS: Du ska nog inte förvänta dig att du blir med barn på stubben, det kan ta rätt lång tid, och rätt mycket pippande vid rätt tidpunkt innan allt går i lås.
Citera
2009-08-08, 23:12
  #7
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Det stämmer inte.

menscykeln är helt individuell, det kan vara 18 dagar mellan ägglossning och mens, eller 7 dagar. Det vanligaste är emellertid det du beskrev.

Dessutom kan man ha sex under ägglossning utan att befruktning sker. Det finns ingen exakt automatik i det.

Till TS: Du ska nog inte förvänta dig att du blir med barn på stubben, det kan ta rätt lång tid, och rätt mycket pippande vid rätt tidpunkt innan allt går i lås.

Det är vad jag läst i en kvinnobok och jag tycker att det stämmer in på mig väl. Har ägglossning väl skett, vet livmodern vad den skall göra härnest. Möjligtvis minns jag lite fel. Det kanske är 11/12 dagar efter ägglossning mensen startar. Men som sagt, det intervallet är konstant.

Däremot om man får två ägglossningen på en cykel, får man två mensar tätt efter varandra. Det är så tvåäggstvillingar kommer till.
Citera
2009-08-10, 09:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Det är vad jag läst i en kvinnobok och jag tycker att det stämmer in på mig väl. Har ägglossning väl skett, vet livmodern vad den skall göra härnest. Möjligtvis minns jag lite fel. Det kanske är 11/12 dagar efter ägglossning mensen startar. Men som sagt, det intervallet är konstant.

Däremot om man får två ägglossningen på en cykel, får man två mensar tätt efter varandra. Det är så tvåäggstvillingar kommer till.

Intervallet mellan ägglossning och mens (kallas lutealfas) är i rpincip konstant hos en och samma kvinna, det kan dock skilja någon dag eller så. Däremot stämmer det inte att lutealfasen alltid är 14 dagar, det är bara typexemplet som alltid används i böcker (28 dagars cykel med 14 dagars lutealfas). Den kan vara allt från ca 10 dagar hos en kvinna och upp till kanske 18 dagar (inga exakta siffror) hos en annan. Ganska stor variation mellan kvinnor alltså men hyffsat konstant för var enskild kvinna.

Två ägglossningar i en cykel ger två mens? NEJ! Tvåäggstvillingar uppkommer visserligen då en kvinna släpper två ägg vid ägglossningen men det sker i princip samtidigt och om befruktning inte sker så får man bara en mens, inte två.
Citera
2009-08-10, 09:57
  #9
Medlem
Om du inte fått din mens som väntat efter ägglossningen (dvs om du vet att du brukar ha 16-17 dagars lutealfas) och graviditetstesten är negativa så hade du sannolikt inte ägglossning.

För det först så är det inte helt säkert att bara gå på känslan och för det andra så kan det vara så att en del av de symtom du hade beror på att kroppen förberedde sig för ägglossning men sen i sista stund så blev det inte så. Det kan ex ske ibland vid stress.
Citera
2010-09-18, 18:00
  #10
Medlem
Gotts avatar
Ursäkta om det här är en dum fråga, men jag undrar om ägglossning och menstruation är samma sak? Annars, kan någon förklara?
Citera
2010-09-18, 18:17
  #11
Medlem
wubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Ursäkta om det här är en dum fråga, men jag undrar om ägglossning och menstruation är samma sak? Annars, kan någon förklara?

Nej, inte samma sak.
Man räknar en menscykel från första blödningsdagen. När blödningen börjar börjar förstadier till äggceller i kvinnans äggstockar att utvecklas mot att bli ett ägg. Dessa konkurrerar med varandra om att få bli det slutgiltiga ägget. Efter ca 14 dagar skuttar ett ägg loss från äggstocken och slinker in i äggledaren för transport mot livmoder. Efter sig lämnar ägget en gulekropp som utsöndrar massa hormoner. Under denna tid har slemhinnan i livmodern tjockat till sig för att bli redo för att ta emot ett befruktat ägg. Om ett befruktat ägg dyker upp och växer fast i livmodern och blir foster börjar äggstrukturen bilda hormoner som stödjer tillväxten av slemhinnan i livmodern när gulekroppen i äggstocken slutar producera hormon vilket den gör efter ca 14 dagar. Om det inte dyker upp befruktat ägg slutar hormonproduktionen och slemhinnan i livmodern stöts ut ur kroppen = mensblödning.

Ungefär så.
Citera
2010-09-18, 19:20
  #12
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wub
Nej, inte samma sak.
Man räknar en menscykel från första blödningsdagen. När blödningen börjar börjar förstadier till äggceller i kvinnans äggstockar att utvecklas mot att bli ett ägg. Dessa konkurrerar med varandra om att få bli det slutgiltiga ägget. Efter ca 14 dagar skuttar ett ägg loss från äggstocken och slinker in i äggledaren för transport mot livmoder. Efter sig lämnar ägget en gulekropp som utsöndrar massa hormoner. Under denna tid har slemhinnan i livmodern tjockat till sig för att bli redo för att ta emot ett befruktat ägg. Om ett befruktat ägg dyker upp och växer fast i livmodern och blir foster börjar äggstrukturen bilda hormoner som stödjer tillväxten av slemhinnan i livmodern när gulekroppen i äggstocken slutar producera hormon vilket den gör efter ca 14 dagar. Om det inte dyker upp befruktat ägg slutar hormonproduktionen och slemhinnan i livmodern stöts ut ur kroppen = mensblödning.

Ungefär så.

Tack. Är det så att det sker en ägglossning ("en ägglossning" = flera ägg som lossnar från äggstocken?) under varje månatlig menstruation?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback