• 1
  • 2
2009-08-06, 19:20
Medlem
rezzs avatar
Jag har aldrig placerat pengar förut och jag är helt ny. Jag vill inte förlora ett öre, men vill få en klumpsumma på 80.000 att växa sakta men säkert..

Jag har bokat en tid på banken med min personliga handläggare... Några tips på hur jag skall göra?
Citera
2009-08-06, 19:28
Medlem
fitz-humes avatar
Att spara pengar i en storbank är deprimerande för de har i princip ingen avkastning alls på sparkonton. De kommer nog att hänvisa till aktiemarknaden vilket är riskfyllt (jag får intrycket att du inte är intresserad av detta).

Men det finns s k nischbanker och kreditmarknadsbolag där du kan spara till högre ränta (och givetvis med samma säkerhet och möjligheter till uttag).

Exempel:
www.sveadirekt.se
www.marginalen.se
www.bank2.se
Citera
2009-08-06, 19:38
Medlem
du kan ju aldrig vara helt säker på att stålar inte förlorare värde du har ju dessutom en inflation som käkar några % vaje år.

men som läget är nu är det bara att kasta in stålarna på börsen ,
det fall som var tidigare kommer ju att återhämtas, men sen blir det svårare
Citera
2009-08-08, 23:04
Medlem
rezzs avatar
Ja, ja vet inte vad ja skall göra. Att bara ha pengarna på mitt bankkonto är visserligen säkert, men det kommer inte hände så mycket med dem (ingenting alls.)
Citera
2009-08-08, 23:07
Medlem
rezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Exempel:
www.sveadirekt.se
www.marginalen.se
www.bank2.se

Någon som har erfarenhet av dessa?
Citera
2009-08-09, 11:48
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Någon som har erfarenhet av dessa?

Jag använder dessa tre. Bank2 som internetbank och övriga två för sparande. Men jag har fortfarande konton med lite pengar på en storbank då det har sina fördelar ibland. Fråga gärna om det är något speciellt du undrar.
Citera
2009-08-09, 19:10
Medlem
pontusandes avatar
Hela systemet med räntebärande investeringar går ut på att ju mer du riskerar destu mer kan du vinna.

En rimlig avvägning mellan risk och förtjänst är att lägga pengarna på börsen, även på börsen kan du själv välja vilken risk du är beredd att ta genom att välja mer eller mindre etablerade företag.

Öppna ett konto på avanza, välj ut 20 företag som du själv gillar och tror på. Läs på om dom, kolla siffror, vad kommer hända, vad har hänt och tänk igenom noga hur du tror det kommer gå för företagen. Kolla gärna lite extra på företag som under en tid fått dålig publicitet men som, enligt dig, har en bra lösning och kommer reda ut sina problem.

Välj ut 8 av de 20 som du tror är de bästa företagen och satsa 10.000 :- i varje företag. Låt sen pengarna vara där en längre tid.

Titta endast på företag vars affärside och verksamhet du till fullo förstår dig på, men annars behöver du inte vara för tuff mot dig själv, man behöver inte vara einstein för att tjäna pengar på börsen (källa - http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...%5c07%5c347671). Gå på magkänsla och var inte allt för noga med att analysera, det viktigaste är att du tror på företaget. En majoritet av dem ger dig mer pengar än ett räntekonto.
Citera
2009-08-09, 23:02
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontusande
Hela systemet med räntebärande investeringar går ut på att ju mer du riskerar destu mer kan du vinna.

En rimlig avvägning mellan risk och förtjänst är att lägga pengarna på börsen, även på börsen kan du själv välja vilken risk du är beredd att ta genom att välja mer eller mindre etablerade företag.

Öppna ett konto på avanza, välj ut 20 företag som du själv gillar och tror på. Läs på om dom, kolla siffror, vad kommer hända, vad har hänt och tänk igenom noga hur du tror det kommer gå för företagen. Kolla gärna lite extra på företag som under en tid fått dålig publicitet men som, enligt dig, har en bra lösning och kommer reda ut sina problem.

Välj ut 8 av de 20 som du tror är de bästa företagen och satsa 10.000 :- i varje företag. Låt sen pengarna vara där en längre tid.

Titta endast på företag vars affärside och verksamhet du till fullo förstår dig på, men annars behöver du inte vara för tuff mot dig själv, man behöver inte vara einstein för att tjäna pengar på börsen (källa - http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...%5c07%5c347671). Gå på magkänsla och var inte allt för noga med att analysera, det viktigaste är att du tror på företaget. En majoritet av dem ger dig mer pengar än ett räntekonto.

Förlåt min fråga, men hur stämmer det in på en nybörjares önskan Jag vill inte förlora ett öre, men vill få en klumpsumma på 80.000 att växa sakta men säkert? Som du säkert vet finns inga garantier när det handlar om aktier, det kan gå upp och det kan gå ner.

Här har samma frågeställning nyligen diskuterats: https://www.flashback.org/showthread.php?t=963578
Citera
2009-08-10, 12:03
Medlem
pontusandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Förlåt min fråga, men hur stämmer det in på en nybörjares önskan Jag vill inte förlora ett öre, men vill få en klumpsumma på 80.000 att växa sakta men säkert?

Du behöver inte ursäkta dig! Helt klart en vettig frågeställning.

Självklart vill TS inte förlora några pengar, det vill ingen. Samtidigt vill han att pengarna ska växa. Jag anser att ett räntekonto ger så pass lite tillbaka att man knappt kan kalla det för att pengarna "växer", snarare behåller sitt värde.

Det finns klart mer riskfyllda investeringar än aktiemarknaden som kan ge mer pengar tillbaka. En trygg långsiktig investering är ett flertal etablerade bolag i olika brancher på börsen...

Allt enligt min personliga åsikt.
Citera
2009-08-10, 16:59
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontusande
Du behöver inte ursäkta dig! Helt klart en vettig frågeställning.

Självklart vill TS inte förlora några pengar, det vill ingen. Samtidigt vill han att pengarna ska växa. Jag anser att ett räntekonto ger så pass lite tillbaka att man knappt kan kalla det för att pengarna "växer", snarare behåller sitt värde.

Det finns klart mer riskfyllda investeringar än aktiemarknaden som kan ge mer pengar tillbaka. En trygg långsiktig investering är ett flertal etablerade bolag i olika brancher på börsen...

Allt enligt min personliga åsikt.

Utifrån min personliga placeringsfilosofi håller jag (i stort) med dig. Men nu handlade det om TS med orden: Jag vill inte förlora ett öre, men vill få en klumpsumma på 80.000 att växa sakta men säkert.

En sak är säker. Pengar är ett ämne som berör oss alla på ett eller annat sätt. En del gamblar mer än andra, en del har jobbat och slitit ihop sina
80 000 kr och vill inte riskera en krona. En del har fått ett arv medan andra vunnit på trav. Alla har vi olika utgångspunkter.

Naturligtvis spelar det roll vad pengarna ska användas till. Kontantinsats till en lägenhet, exempelvis, motiverar TS åsikter.

Men utifrån vad TS skrev ser jag två saker:
  • Riskfritt sparande
  • Växa sakta

Det finns ett fåtal alternativ i dagsläget:
  • Bankkonto
  • (Premie)obligationer
  • Räntefond (främst korta sådana)

(Även aktieindexobligation kan vara ett alternativ, men då finns risken att förlora motsvarande courtage och dessutom är det en produkt som inte omfattas av insättningsgaranti - stämmer inte riktigt ihop med TS tydliga budskap om att inte förlora ett enda öre.)

Givetvis måste man ta hänsyn till tidsperiod också. Pratar vi om att placera pengarna en kortare period kan ett fasträntekonto vara en toppengrej. Pratar vi en längre tidsperiod kan gamla hederliga och "tråkiga" premieobligationer eller räntefonder vara ett alternativ. Räntefonder än nog att föredra då pga att de är smidigare att sälja av. Ytterliggare ett steg bortåt på tidsaxeln kan till och med en liten andel aktiefonder smyga sig in, exempelvis motsvarande den garanterade avkastningen eller vad TS är bekväm med.

Det är inte lätt att säga vad som är rätt och vad som är fel. Men med utgångspunkt av vad TS skrev är detta min tolkning. Skittråkigt enligt min mening, men det resulterar inte i "förlorade" pengar.

Jag sparar gärna i aktier själv och är medveten om att en väldiversifierad aktieportfölj, över en lång tidsperiod, förväntas slå banksparande med med hästlängder. Men jag är villig att ta risken att aktierna går ner under en viss tid och är medveten om att nedgångar är bra tillfällen för kompletteringsköp.

Personligen håller jag helt med dig, men kanske inte i just detta läget
Senast redigerad av stillsam 2009-08-10 kl. 17:04.
Citera
2009-08-10, 21:13
Medlem
pontusandes avatar
Stillsam har givetvis helt rätt här. Jag tror vi tolkar TS på samma sätt och stillsams svar är egentligen bättre om man gör en ordagrann tolkning av frågeställningen.

Mitt motiv är nog snarare att ge TS en knuff i en annan riktning...
Citera
2009-08-19, 19:16
Medlem
rezzs avatar
Det jag vill är att spara och få pengar att växa säkert. Kan tänka mig att inte röra pengarna på 3års tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in