• 1
  • 2
2009-08-20, 13:34
Medlem
Jag lånar tråden lite.

Om ni som har koll på läget skulle få placera drygt 800.000kr, hur och var skulle ni placera dem?

Jag funtar på om dessa pengar är vettigare i madrassen än i aktiemarknaden. Men jag skulle vilja ha viss avkastning, samtidigt. Finns det inget sparkonto där räntan är såpass hög att det ändå går att få ut ett par slantar/år?
Citera
2009-08-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
  • Bankkonto
  • (Premie)obligationer
  • Räntefond (främst korta sådana)

Eftersom vi är inne på det, mellan Sparkonton som ger 3-3,5% ränta och korta räntefonder. Vilket bör man välja?
Några tips?
Själv har jag svårt att hitta några säkra räntefonder som ger mer än 2-3% i årlig ränta och då är ju sparkonto helt klart att föredra.

Hur säkert är utländska räntefonder? I vissa länder som tex Brasilien, Sydafrika, Rumänien, Ungern etc ligger ju räntan på bortåt 10% och ibland tom över.
Senast redigerad av BallaRune 2009-08-20 kl. 15:10.
Citera
2009-08-20, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Jag har aldrig placerat pengar förut och jag är helt ny. Jag vill inte förlora ett öre, men vill få en klumpsumma på 80.000 att växa sakta men säkert..

Jag har bokat en tid på banken med min personliga handläggare... Några tips på hur jag skall göra?

Jag är en själv sparare/investerare, äger en del aktier o fonder. O har inte gjort några dåliga affärer kan jag säga. Om du vill så kan du ge mig dina pengar så kan vi tillsammas se till å tjäna rejält med storkorvar
Citera
2009-08-20, 18:52
Medlem
#4 Stevenss avatar
Angående pratet om att köpa aktier; Jag har nyss tagit steget ut i arbetslivet och har inte en krona sparat sen tidigare. Men nu börjar lönerna ramla in och jag kan tänka mig att spara ca. 2000kr i månaden.

Är det värt att försöka lära sig om aktier, börsen osv med så liten summa? Vad bör en startbuffert ligga på?

MVH Stevens
Citera
2009-08-20, 19:13
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #4 Stevens
Angående pratet om att köpa aktier; Jag har nyss tagit steget ut i arbetslivet och har inte en krona sparat sen tidigare. Men nu börjar lönerna ramla in och jag kan tänka mig att spara ca. 2000kr i månaden.

Är det värt att försöka lära sig om aktier, börsen osv med så liten summa? Vad bör en startbuffert ligga på?

MVH Stevens

Självklart är det värt att börja spara även om du "bara" kan spara 2.000 kronor i månaden.

http://40procent20ar.blogspot.com/20...-ett-steg.html

Där är ett blogginlägg som diskuterar din frågeställning.

I dagens samhälle är det inte svårt att månadsspara endast några hundralappar i aktier då det finns mäklare som låter dig handla delar av aktier, aktieinvest exempelvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in