Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-05-12, 20:06
  #73
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Du svarar på ett åtta år gammalt inlägg för att häva ur dig ren skit?

Vi pratar om vattenfasta, d.v.s när man inte äter något utan endast dricker vatten under flera veckors tid. Det går inte att jämföra med periodisk "fasta". Under periodisk fasta ätr du varje dag. Du kan inte jämföra att äta varje dag med att äta noll och ingenting under 41 dagar.

Fasta rensar inte ut "toxiner och andra slaggprodukter" ur kroppen - det gör levern. Det där är typiskt new age-skit utan något som helst vetenskapligt stöd.


Haha satan vad fel du har, läs på lite.
Citera
2019-05-12, 22:21
  #74
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Du hade ju helt fel, hört talas om autophagi?

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Haha satan vad fel du har, läs på lite.

Ok, skriv gärna VAD som är fel. Autofagi (som det heter på svenska) har ingenting med att "rensa kroppen helt från toxiner och andra slaggprodukter" att göra, så där har jag inte fel.

Precis som jag skriver är fasta bra, men det är en milsvidd skillnad på en kort fasta eller periodisk fasta och det som TS talar om - en vattenfasta på 41 dagar. Kortare fastor och peridisk fasta har tydliga hälsofördelar. 41 dagars vattenfasta kan inte sällan innebära döden.
Citera
2019-05-13, 07:09
  #75
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ok, skriv gärna VAD som är fel. Autofagi (som det heter på svenska) har ingenting med att "rensa kroppen helt från toxiner och andra slaggprodukter" att göra, så där har jag inte fel.

Precis som jag skriver är fasta bra, men det är en milsvidd skillnad på en kort fasta eller periodisk fasta och det som TS talar om - en vattenfasta på 41 dagar. Kortare fastor och peridisk fasta har tydliga hälsofördelar. 41 dagars vattenfasta kan inte sällan innebära döden.


Nr 1, jag har inte sagt ett smack om att det skulle rensa kroppen från toxiner och slaggprodukter .

Och nr 2 Du tycker inte att det kan räknas som att rensa kroppen från slaggprodukter när kroppen återanvänder skadade celler? Då handlar det om semantik.

Han dog eller? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Angus_Barbieri%27s_fast
Eller den uppsjö folk på youtube som gör långa vattenfastor?
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2019-05-13 kl. 07:15.
Citera
2019-05-13, 21:05
  #76
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nr 1, jag har inte sagt ett smack om att det skulle rensa kroppen från toxiner och slaggprodukter .

Och nr 2 Du tycker inte att det kan räknas som att rensa kroppen från slaggprodukter när kroppen återanvänder skadade celler? Då handlar det om semantik.

Han dog eller? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Angus_Barbieri%27s_fast
Eller den uppsjö folk på youtube som gör långa vattenfastor?

Jag skrev att det var trams att fasta rensar kroppen på toxiner och slaggprodukter som svar till en annan användare. Då citerade du mig och skrev att jag hade fel.

Nej, Barbieri dog förstås inte. En frisk, ej underviktig människa som fastar dör av tiaminbrist (d.v.s brist på vitamin B1), på en ren vattenfasta. Det tar normalt 50-90 dagar innan tiaminförråden är slut och döden inträffar, men kan gå snabbare också. Det ligger väl i linje med vad som noterats vid ex hungerstrejker: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger...ordirland_1981

http://www.lakartidningen.se/OldWebA...11s528_529.pdf

Vid 41 dagars vattenfasta, som TS handlar om, är risken för död inte försumbar.

Om ens källa är "fastor på Youtube" ska man nog tänka ett varv till. Det finns människor på Youtube som inte dricker heller, utan enbart lever på solenergi, men vad tror du att de människorna egentligen gör när kameran är avstängd?

Supplementerar man, framför allt med B1, natrium och kalium, är det inga problem att leva utan mat till dess att kroppens egna förråd av kalorier (fett och muskler) börjar ta slut. Detta förutsätter dock att man är frisk.
Citera
2019-10-19, 21:15
  #77
Medlem
Jag skulle bra gärna vilja veta hur du får i dig de åtta essentiella aminosyrorna bla. ptryptofan, som är grunden till serotonin. Ett ämne som gör att du bla. reglerar tarmar, och bara allmänt kan psykiskt må bra.

SÅ jag undrar ju t.ex hur kroppen gör när den får slut på tryptofan, kan den ändå syntetisera serotonin på något hemligt sätt?
Citera
2019-10-20, 03:03
  #78
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Fasta är verkligen fantastiskt för humör, pigghet samt såklart regenerering av celler (och utrensning av dåliga). Jag har bara klarat 3 dagar totalt. Jag får tyvärr rätt extrema sömnproblem pg.a hur pigg jag blir, det är som att ta 4-5 koppar kaffe (fast utan någon slags påträngande panikångestkänsla som man nog skulle få av för mycket koffein).

Vatten + nån halv tesked Himalayasalt om dagen funkade bra för mig. Dricker när jag får intensiv hunger (jobbigast första och andra dagen) vilket dämpar hungern något.
Citera
2019-12-14, 00:41
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ok, skriv gärna VAD som är fel. Autofagi (som det heter på svenska) har ingenting med att "rensa kroppen helt från toxiner och andra slaggprodukter" att göra, så där har jag inte fel.

Precis som jag skriver är fasta bra, men det är en milsvidd skillnad på en kort fasta eller periodisk fasta och det som TS talar om - en vattenfasta på 41 dagar. Kortare fastor och peridisk fasta har tydliga hälsofördelar. 41 dagars vattenfasta kan inte sällan innebära döden.

Det som är fel är att man äter varje dag på periodisk fasta. Det beror på vilken form av periodisk fasta man äter.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback