2009-08-06, 13:21
Medlem
spleendids avatar
Halo!

Kom att tänka på det här med olika namn. Vad man definitivt inte skulle döpa sin son/dotter till o.s.v. Det har förstås oftast att göra med dåliga erfarenheter av namnen i fråga, men även förstås på grund av att namnet låter förjävligt. Här tänkte jag vi kunde snacka om första aspekten, om erfarenheten av ett visst namn. Alltså, skriv ett namn du förknippar med någonting roligt och berätta historien bakom. Förhoppningsvis har många samma erfarenhet av ett visst namn. Jag inleder med:

Tony - Varför vet jag inte men så fort jag hör namnet kommer jag att tänka på en mördare eller rånare. För mig symboliserar det namnet en pundarunge med rånarluva som hänger vid förortens lokala tunnelbanestation iklädd en sån där klassisk bombarjacka med foder av orange färg, alternativt en riktigt hårdhänt jävla mördare, en sån där som kryper runt på campingplatser och sticker ner folk genom tälten mitt i natten. Jag tror att blandningen komemr sig av Tony Olsson, samt av en korkad polares kusin från det jag var liten.
Tony är troligtvis det sista namn jag skulle döpa mitt barn till.

Tätt följt av Conny, för nog är det något visst med dessa y-namn. De ger mig bara känslan av den tomma fladdrande blicken och en rakad skalle. För av någon konstig anledning har samtliga Tonys och Connys jag någonsin kommit i kontakt med (dock bara en Conny) låtit hjässan blänka i solskenet. Det roliga med denna Conny var att han, tro det eller ej, var turk. Han skulle springa 100 m, och som han borrade ner huvudet i marken och svängde med armarna när han plogade sig framåt. Löpstilen var knappast effektiv, det såg snarare ut som om han slogs för sitt liv, slogs för den sista av brödbitar världen lämnat efter sig i värsta tänkbara misär. Till sist öppnade han munnen, och komiken visste inga gränser. Varenda ljudformation skrek av ointelligens, med den mörkaste av basröster och den skummaste av blattedialekter.

Så, vilka namn föraktar du?
Senast redigerad av spleendid 2009-08-06 kl. 13:24.
2009-08-06, 14:19
Medlem
Lepiduss avatar
Det finns väl en hel del trådar där fenomenet att dessa "y-namn" förknippas med kriminella och allmänt WT.
2009-08-06, 15:15
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lepidus
Det finns väl en hel del trådar där fenomenet att dessa "y-namn" förknippas med kriminella och allmänt WT.

Ja, visserligen. Men den här tråden är öppen för alla typer av namn. Jag menar, du kanske t.ex. inte skulle döpa din unge till Fredrik bara för att en halvt utvecklingsstörd kille i din skolklass hette så. Hittade faktiskt ingen liknande tråd, nej.
2009-08-06, 23:47
Medlem
Lepiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Ja, visserligen. Men den här tråden är öppen för alla typer av namn. Jag menar, du kanske t.ex. inte skulle döpa din unge till Fredrik bara för att en halvt utvecklingsstörd kille i din skolklass hette så. Hittade faktiskt ingen liknande tråd, nej.

Okej my bad, får erkänna att jag bara skumläste det du skrev
2009-08-07, 00:05
Medlem
Pendulums avatar
Hans: Alla Hans i Sverige är feta. Det har jag lärt mig i samhället jag lever i.

Beijer: En tattarfamilj som gör namnet precis som namnhavarna bor. Beijer byggmaterial är skräp.
2009-08-07, 09:56
Medlem
spleendids avatar
Heter man Lars är man ganska lång och bär anständiga kläder. Lars är en omtänksam och teknikintresserad person med normalhöga ambitioner. Lars för mig symboliserar ett inre lugn.
2009-08-07, 20:16
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Halo!

Tony

det är tony olsson.

när jag hör namnet börje tänker jag på börje salming

anna är alltid oskuld.

en rolig förknippning som jag har är namnet nils.
det namnet förknippar jag med rakblads nils som bor här i byn.
han är en sjuk typ.
2009-08-07, 20:27
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
en rolig förknippning som jag har är namnet nils.
det namnet förknippar jag med rakblads nils som bor här i byn.
han är en sjuk typ.

Hahaha, den där känner jag definitivt igen. Vet flera märkliga prickar som heter nisse. De är ofta lite utvecklingsstörda.
2009-08-07, 23:55
Medlem
SinistraMano27s avatar
jag associerar namnet "Tony" med halvkriminell, bakåtslick, tunga ögonlock, random drogberoende, även en som "alltid vet bäst". (Tror i detta fallet att mitt en gång idogt tittande på Rederiet kan avspegla min association där... )

"David" en sportig pluggis. Denna killen bar alltid den där Aqua Limone tröjjan när det begav sig.
"Jessica" Davids motsvarighet... hon kan vara lite busig dock och röka med laidback folket på skolan, röra sig över båda lägren (Hon är oftast naturligt blond och blir lätt solbränd.)

"Roy" bär mustach, bär svart skinnjacka som har mudd i midjan, kör taxi och har en skällig jakthund, fast han inte jagar...

Kvarteret Skatan gör en helbra parodi på Caritha och Per-Arne...
2009-08-08, 01:40
Medlem
turennes avatar
Bertil är lång (ca 190+) väldigt lugn av sig och har mörk röst. Ofta stor fan av bilar
2009-08-08, 01:43
Medlem
Tony ser jag som en lång och kaxig rätt halvful kille i keps, skinnjacka som röker och bryter på finska. Tony var den där tuffingen i högstadiet som hade moped och epatraktor och sedan började på fordonsutbildningen i gymnasiet... vad som blev av Tony sedan vet ingen.

2009-08-08, 02:24
Medlem
JointOfStyxs avatar
skulle inte kunna döpa ungfan till filip iallfall.
har känt 2st. ena var en väldigt femenin bög och den andre är en råspännis så det skriker om det
har lärt mig att hata namnet
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in