2009-08-06, 12:55
Medlem
MrOaikis avatar
Jag läste en artikel på Dagens Industri om att många är bittra över att ha missat uppgången. I läsarkommentarerna går dels att läsa om de som erkänner att de missat den, men även kommentarer från folk som tror att det stora fallet ännu är att vänta.

Nu kan vi ju bara spekulera. Kanske faller det mycket innan det blir bra igen. Kanske faller det lite. Eller kanske är det vi sett just början på en stadig uppgång.

Min fråga: Om det är så att detta är början på en stadig uppgång i ekonomin och på börserna runtom i världen, vad finns det att vara bitter över? Vad exakt är det folk som "inte vill in än" väntar på? Är det tydliga signaler från alla världens länder om att vi numera är inne i en högkonjunktur? Vid det laget har ju marknaden redan försökt förutse vändningen och handlat upp aktierna. När det är ljust är det redan försent!
Citera
2009-08-06, 13:01
Medlem
fluffiss avatar
Det är svårt för många att köpa in sig på högre kurser än där de gick ur. Dessutom tillkommer risken att de till slut ger efter och köper men råkar gå in på toppen igen. Dubbel olycka så att säga. Börspsykologi är intressant.
Citera
2009-08-06, 13:30
Medlem
MABdTs avatar
Jag ager inte langre vardepapper i nagon form(sa nar som pa en manads "handkassa" och kan val representera de som valjer att "inte ga in an". Anledningen ar att jag tror vi nu gar in i en andra fas av krisen. Denna gang lar det smalla.

De indikationer om "grona skott", aterhamtning i tappet o s v som officiella media basunerar ut ar rent och skart bullshit och onsketankade. Inte ett enda fundamenta ar lost, banksektorn doljer sina enorma forluster och stora stater-och dess innevanare- ar upp till oronen skuldsatta.

Alla som sitter pa dollar vet att skiten kommer att braka samman, och forsoker i lonndom gora sig av med dessa. Kolla bara hur kineserna dammsuger marknaden pa commodities i utbyte mot amerikanska toalettpappersdollar. Nar Kina signalerar att de inte langre kommer kopa statspapper sa ar det troligen startskottet for utforsakningen. De ar garanterat villiga att forlora nagra hundra miljarder nu, istallet for det femdubbla om ett ar.

Alla system stravar efter status quo, sa aven vart nuvarande system som redan ar dott, men halls igang via konstgjord andning.

Jag tror att vi kan se en och annan rusning pa borsen under sensommaren och hosten. Men detta ar isolerade foreteelser som inte har med den ekonomiska krisen att gora da detta ar en s k u l d k r i s. Fatta: folk har fett med cash, vissa sa mycket att de inte ens vet hur de skall investera dem. Som ett resultat av detta finns det deflationistiska tendenser i ekonomin. Nar sedan luman gar upp for Svensson att pengarna ain't shit worth blir det aka av...

Jag har valt att inte gynna hjarndoda lantagare och kredittorskar. Detta gor jag genom att ta ut mina FIAT-pengar ur systemet och konvertera dem till bl a metaller och mark.

Jag ser forvisso en del mojligheter i kortsiktig borspekulation(som jag inte gor av principskal), men pa langre sikt ar det nattsvart...
Citera
2009-08-06, 13:40
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MABdT
Jag ager inte langre vardepapper i nagon form(sa nar som pa en manads "handkassa" och kan val representera de som valjer att "inte ga in an". Anledningen ar att jag tror vi nu gar in i en andra fas av krisen. Denna gang lar det smalla.

De indikationer om "grona skott", aterhamtning i tappet o s v som officiella media basunerar ut ar rent och skart bullshit och onsketankade. Inte ett enda fundamenta ar lost, banksektorn doljer sina enorma forluster och stora stater-och dess innevanare- ar upp till oronen skuldsatta.

Alla som sitter pa dollar vet att skiten kommer att braka samman, och forsoker i lonndom gora sig av med dessa. Kolla bara hur kineserna dammsuger marknaden pa commodities i utbyte mot amerikanska toalettpappersdollar. Nar Kina signalerar att de inte langre kommer kopa statspapper sa ar det troligen startskottet for utforsakningen. De ar garanterat villiga att forlora nagra hundra miljarder nu, istallet for det femdubbla om ett ar.

Alla system stravar efter status quo, sa aven vart nuvarande system som redan ar dott, men halls igang via konstgjord andning.

Jag tror att vi kan se en och annan rusning pa borsen under sensommaren och hosten. Men detta ar isolerade foreteelser som inte har med den ekonomiska krisen att gora da detta ar en s k u l d k r i s. Fatta: folk har fett med cash, vissa sa mycket att de inte ens vet hur de skall investera dem. Som ett resultat av detta finns det deflationistiska tendenser i ekonomin. Nar sedan luman gar upp for Svensson att pengarna ain't shit worth blir det aka av...

Jag har valt att inte gynna hjarndoda lantagare och kredittorskar. Detta gor jag genom att ta ut mina FIAT-pengar ur systemet och konvertera dem till bl a metaller och mark.

Jag ser forvisso en del mojligheter i kortsiktig borspekulation(som jag inte gor av principskal), men pa langre sikt ar det nattsvart...

Så vad du menar är alltså att när allt det här är löst till fullo, och ekonomin går på högvarv, ja då ska du in på börsen?! Är det inte lite sent?
Citera
2009-08-06, 13:44
Medlem
MABdTs avatar
Lilla du, det har ar ingen liten kris. Meen, pa 8-10 ars sikt kan jag nog tanka mig ga in igen. Kanske...
Citera
2009-08-06, 17:44
Medlem
broadmans avatar
Tror man på nedgång kan man tjäna grova pengar (om man gissar rätt)

http://www.xact.se/Fonder/XACTBear.htm
Citera
2009-08-06, 18:10
Medlem
Citat:
Lilla du, det har ar ingen liten kris. Meen, pa 8-10 ars sikt kan jag nog tanka mig ga in igen. Kanske...

“Bull markets are born on pessimism, grow on scepticism, mature on optimism, and die on euphoria.”
Citera
2009-08-07, 00:04
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Om du tror att det blir hungersnöd, inflation och ingen innovation de närmaste 10 åren så tror du nog fel.

Förresten, om du är så säker på din sak, varför ligger du likvid? Gå kort på börsen. Du kommer bli hur rik som helst!
Citera
2009-08-07, 00:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Nar Kina signalerar att de inte langre kommer kopa statspapper sa ar det troligen startskottet for utforsakningen.
Då får de minska ner rejält på vikten för dollarn i den valutakorg de peggar mot. Tills dess måste de köpa bonds för att försvara peggen.

Om du inte har noterat det så korrelerar dollarfall med optimism och stigande aktiekurser. Om det blir djupdykning på aktiemarknaderna igen så blir dollarn samma raket som den var i höstas.
Citera
2009-08-07, 00:37
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Då får de minska ner rejält på vikten för dollarn i den valutakorg de peggar mot. Tills dess måste de köpa bonds för att försvara peggen.

Om du inte har noterat det så korrelerar dollarfall med optimism och stigande aktiekurser. Om det blir djupdykning på aktiemarknaderna igen så blir dollarn samma raket som den var i höstas.

Ja, förutsatt att världens investerare anser dollarn vara en säkrare valuta än de mindre. Och jag menar på att det kommer att vara så många många år framöver. Även om många gärna vill klanka ner på USA så kan man ju inte sticka under stol med att de är väldigt stabila, har en militärmakt som kan hävda amerikanska intressen och hävda USA:s territorium och så har landet en väldigt dynamisk ekonomi.
Citera
2009-08-07, 07:34
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om du tror att det blir hungersnöd, inflation och ingen innovation de närmaste 10 åren så tror du nog fel.

Förresten, om du är så säker på din sak, varför ligger du likvid? Gå kort på börsen. Du kommer bli hur rik som helst!
Vad vet du om det? Jag tror att det kommande aren blir nagonting vi inte ens kunnat forestalla oss. Men jag tror samtidigt inte att folk kommer att sitta i koma och svalta ihjal, utan precis som vanligt kommer vi att leva, alska och innovera. Men under helt andra forhallanden...

Varfor jag ligger likvid? Busenkel anledning: Jag gillar inte spekulation for det forsta. For det andra ar detta ett s k "suckers-rally", och jag kan inte riskera min och min familjs ekonomi i detta lage.
Citera
2009-08-07, 08:34
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson

Dollarns roll som varldens reservvaluta ar i nulaget oomrunkelig eftersom inga andra riktiga alternativ finns. Det torde a den ena sidan ligga i kinas intresse att forsvara den rollen eftersom de sitter pa svarte Petter. A den andra sidan, och det ar tvart emot vad officiell media rapporterar, finns det nog ingen nation eller innehavare av bonds som inte planerar for en exit just nu. Nar val bollen borja rulla dock, sa kan det ga fort, och da lar man salja till basta mojliga pris.

Kina har sedan slutet av forra aret kopt ravaror, aktier och andra tillgangar i Asien och Europa(ej i USA dock!) for mellan 50-100 miljarder dollar. I manaden! En tillfallighet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in