2009-08-07, 08:54
Medlem
Svithjods avatar
När den siste optimisten blir pessimist så står vändningen för dörren.

Gömmer gigantiska förluster? Är det svenska banker du tänker på? Mig veterligen har ett antal banker tagits över av staten och vad man gömmer där är jag osäker på?
Möjligen att det blir en dipp till under hösten men att vändningen står för dörren inom nåt år är jag helt övertygand om, då har amerikanska bolånemarknaden nåt botten och börjat röra sig sakta uppåt.
Om dollarna rasar så blir USA konkurrenskraftigare och ge fler amerikanska jobb.
När USA börjar kvickna till o visar lite positiva tecken så kommer resten av världen att följa efter.

Ps För övrigt är DI en fullständigt värdelös skvallertidning för slipsnissar en form av hänt i veckan rent journalistiskt. Ds
Citera
2009-08-07, 10:28
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MABdT
oomrunkelig
Vad sa du sa du?
Citera
2009-08-07, 10:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ja, förutsatt att världens investerare anser dollarn vara en säkrare valuta än de mindre.
Med den teorin och en titt på vad som hänt vid börsnedgångar så är JPY den säkraste valutan och GPB en av de osäkraste, i klass med SEK. Har det verkligen med säkerhet att göra?
Citera
2009-08-07, 11:32
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
När den siste optimisten blir pessimist så står vändningen för dörren.

Gömmer gigantiska förluster? Är det svenska banker du tänker på? Mig veterligen har ett antal banker tagits över av staten och vad man gömmer där är jag osäker på?
Möjligen att det blir en dipp till under hösten men att vändningen står för dörren inom nåt år är jag helt övertygand om, då har amerikanska bolånemarknaden nåt botten och börjat röra sig sakta uppåt.
Om dollarna rasar så blir USA konkurrenskraftigare och ge fler amerikanska jobb.
När USA börjar kvickna till o visar lite positiva tecken så kommer resten av världen att följa efter.

Ps För övrigt är DI en fullständigt värdelös skvallertidning för slipsnissar en form av hänt i veckan rent journalistiskt. Ds
Ja, aven svenska banker naturligtvis. Allt ar konstgjord andning med statens goda medverkan. Svenska banker ma ligga battre till an t ex amerikanska men betank att deras "hedge" ar till stor del svenska overprisade fastigheter. Det behovs ingen Einstein till att forsta vad en kedjereaktion skulle kunna utlosa.

Min slutgiltiga bedomning om banksystemets egentliga tillstand skall jag gora efter FDIC's kvartalsrapport som kommer i slutet av augusti. Da javlar kan det bli aka av. Utfor.

Vem fan laser DI forovrigt?
Citera
2009-08-07, 11:33
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vad sa du sa du?
Pardon, oomkullrunkelig naturligtvis...
Citera
2009-08-07, 11:53
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Vad vet du om det? Jag tror att det kommande aren blir nagonting vi inte ens kunnat forestalla oss. Men jag tror samtidigt inte att folk kommer att sitta i koma och svalta ihjal, utan precis som vanligt kommer vi att leva, alska och innovera. Men under helt andra forhallanden...

Varfor jag ligger likvid? Busenkel anledning: Jag gillar inte spekulation for det forsta. For det andra ar detta ett s k "suckers-rally", och jag kan inte riskera min och min familjs ekonomi i detta lage.

Du är ju övertygad om ett jättefall, ändå vill du inte spekulera? Dessutom tror du att världen kommer att se helt annorlunda ut ekonomisk. Jag uppfattar det nästan som att du talar om en helt ny era i världsekonomin. Men du menar ändå att dina likvider kommer att vara av värde i den världen?
Citera
2009-08-07, 23:52
Medlem
therocks avatar
Citat:
vad finns det att vara bitter över?

Över att missat uppgången kanske?
Citera
2009-08-08, 00:20
Medlem
Citat:
Nar Kina signalerar att de inte langre kommer kopa statspapper sa ar det troligen startskottet for utforsakningen.

Kina kommer aldrig att signalera det. Det är olämpligt av flera skäl att signalera något sådant.
Vad jag har kunnat utläsa så har Kina i stort sett slutat köpa. Och i den mån man faktiskt köper Treasuries så är det med mycket kort löptid.

Det finns två skäl till detta
1) Man har mindre inkomster i USD att köpa för.
2) Man ogillar starkt den monetization of debt som FED ägnar sig åt.

Detta ställer till problem i USA då US Gov har ett ökat lånebehov.
Man har problem att låna upp pengar. Men försöker lura i världen att det inte är så. Nyligen så basunerade man ut att en auktion av lån gick fantastiskt bra. Men det upptäcktes att FED köpte en stor del av detta lån bara fem dagar senare. Troligen direkt av den Primary Dealer som tagit lånet. Antagligen fick denne betalt för att hålla lånet en vecka.

Det blir problem om det sprids ett tvivel på att det finns någon som tar lånen.
Citera
2009-08-08, 01:26
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Vad vet du om det? Jag tror att det kommande aren blir nagonting vi inte ens kunnat forestalla oss. Men jag tror samtidigt inte att folk kommer att sitta i koma och svalta ihjal, utan precis som vanligt kommer vi att leva, alska och innovera. Men under helt andra forhallanden...

Varfor jag ligger likvid? Busenkel anledning: Jag gillar inte spekulation for det forsta. For det andra ar detta ett s k "suckers-rally", och jag kan inte riskera min och min familjs ekonomi i detta lage.

Men du menar alltså att under dessa "helt andra förhållanden" så kommer valutan du sitter på fortfarande vara värd något?
Citera
2009-08-25, 10:48
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kina kommer aldrig att signalera det. Det är olämpligt av flera skäl att signalera något sådant.
Vad jag har kunnat utläsa så har Kina i stort sett slutat köpa. Och i den mån man faktiskt köper Treasuries så är det med mycket kort löptid.

Det finns två skäl till detta
1) Man har mindre inkomster i USD att köpa för.
2) Man ogillar starkt den monetization of debt som FED ägnar sig åt.

Detta ställer till problem i USA då US Gov har ett ökat lånebehov.
Man har problem att låna upp pengar. Men försöker lura i världen att det inte är så. Nyligen så basunerade man ut att en auktion av lån gick fantastiskt bra. Men det upptäcktes att FED köpte en stor del av detta lån bara fem dagar senare. Troligen direkt av den Primary Dealer som tagit lånet. Antagligen fick denne betalt för att hålla lånet en vecka.

Det blir problem om det sprids ett tvivel på att det finns någon som tar lånen.
Bingo!
Citera
2009-08-25, 10:55
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Men du menar alltså att under dessa "helt andra förhållanden" så kommer valutan du sitter på fortfarande vara värd något?
Ja, nagot kommer den att vara vard, men troligtvis inte sa mycket som den en gang var vard. Jag sitter i stort sett bara pa adelmetaller i nulaget. De har en bestandigt varde. Detta ar kanske en extremt defensiv approach, men vad jag ser framfor mig ar inte trevligt. Jag framstar hellre som en asna som felaktigt ropade pa vargen om situationen forbattras an att sta oforberedd om det smaller.
Citera
2009-08-25, 23:58
Bannlyst
...

Finns det några nackdelar med att ha bear olja och bear koppar om man tror på ekonomiskt haveri för USAs del?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in