• 1
  • 2
2009-08-05, 00:47
Medlem
PetiteMois avatar
Vänner,

Jag köpte ett Levainbröd på bageriet i Sandhamn häromdagen och blev helt såld. Det har inte att göra med att jag är en utsvulten seglare då vi njuter av en hel del god mat på båten.... En skiva av Levainbrödet med en rejäl klick bregott på är dock en ren njutning!

Jag vill nu absolut hem och baka själv! Har ni några bra tips och recept att dela med er? Gärna även DO:s och DON'T:s! Jag är en person som aldrig följer recepten till punkt och pricka utan jag höftar och gör det jag anser verkar vara bra så jag är tacksam för lite input!

/PM
Citera
2009-08-05, 01:02
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetiteMoi
Vänner,

Jag köpte ett Levainbröd på bageriet i Sandhamn häromdagen och blev helt såld. Det har inte att göra med att jag är en utsvulten seglare då vi njuter av en hel del god mat på båten.... En skiva av Levainbrödet med en rejäl klick bregott på är dock en ren njutning!

Jag vill nu absolut hem och baka själv! Har ni några bra tips och recept att dela med er? Gärna även DO:s och DON'T:s! Jag är en person som aldrig följer recepten till punkt och pricka utan jag höftar och gör det jag anser verkar vara bra så jag är tacksam för lite input!

/PM

Tre tips:
  • Fuska inte med jästiden!
  • Gör poolish innan
  • Mata brödet med ånga
Citera
2009-08-05, 16:42
Medlem
pojoels avatar
http://svenska.yle.fi/matochfritid/m...el.php?id=2414

Liite att piita i...
Citera
2009-08-05, 16:44
Medlem
dePauls avatar
En bekant försökte sig på det här receptet med uselt resultat. Det ville helt enkelt inte jäsa vad han än gjorde. Personligen tror jag att det har att göra med behandlingen av russinen.

~Paul~
Citera
2009-08-05, 17:22
Medlem
StigAllans avatar
Det hänger en hel del på vildjästen och sen ska man inte ha bråttom.
Här finns en bra instruktion hur man bakar med levain och bilder över hur de olika stegen ska se ut.
http://paindemartin.blogspot.com/sea.../vildj%C3%A4st
Citera
2009-08-05, 21:59
Medlem
StigAllans avatar
Ett tillägg om russinjästen är att den visst går att nyttja.

Har för tillfället en laddning av Sun Maid russinjäst i kylen, inte ens ekologiska.
Det man måste vara uppmärksam på är att det verkligen skummar ordentligt och luktar alkohol om det hela innan man silar ifrån vätskan, kan ta en vecka eller lite mer innan det är klart.
Citera
2009-08-05, 22:05
Medlem
pojoels avatar
Mycket enklare att hålla sig till rågsurdeg. Särskilt som jag uppfunnit det perfekta rågsurdegsbrödet.
Citera
2009-08-05, 22:24
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Mycket enklare att hålla sig till rågsurdeg. Särskilt som jag uppfunnit det perfekta rågsurdegsbrödet.

Visst är det enklare, men inte lika roligt och gott som levainbröd när man lyckas.
Det är skoj med lite utmaningar i köket.
Senast redigerad av StigAllan 2009-08-05 kl. 22:28.
Citera
2009-08-06, 12:40
Medlem
PetiteMois avatar
Tack för tipsen! MÅSTE testa när jag kommer hem ifrån båtsemestern

/PM
Citera
2009-08-07, 01:40
Medlem
rekordolofs avatar
Jag har gjort enl. paindemartins recept på aprikoser några gånger. Det har gått helt ok, problemet jag har haft med mina bröd är dock att jag inte tycker de får riktigt bra jäskraft samt att de åldras lite sämre än bröd på surdeg. Men de får ju en väldigt god karaktäristisk smak. Om du ska göra med aprikoser så se till att ordna sådana utan svavel, de brukar vara lite svarta. Själv blev jag sugen på att testa russinvarianten, då får man kanske bättre fart på det. Ska genast göra slag i saken
Citera
2009-08-07, 02:06
Medlem
StigAllans avatar
Om man får dålig jäskraft så kan man fuska genom att lösa upp lite vanlig jäst i degvätskan.
Hedh skriver att smaken blir mindre utvecklad om man så gör men hellre det än ett bröd som är en kompakt klump.
Om jag är osäker så blir det kanske 2 -5 g jäst, vilket brukar göra att degen sätter fart.
Citera
2009-08-07, 02:29
Medlem
Hoppas ingen misstycker att jag länkar till den stora tråden om bröd.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=586669

Sen kan jag rekomendera Jan Hedh's bok om bröd.

Du hittar hans hemsida här: http://janhedh.com/brod.htm

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här