• 2
  • 3
2010-10-15, 09:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Såsbas är flytande fett Depaul , Man måste tillsätta ägg om man vill göra en Bea.
detta är den enda sort som saluförs , Billig skitolja som är smaksatt för att likna smör , den innehåller oftast emulgeringsmedel i olika form för att hinda att såserna skär sig.

För att göra en fulbea med såsbas används varken charlottenlök eller vin.
man tar en burk konserverad dragon som redan innehåller vinäger , det är billigast så.
sen tar man ägggula , helst på tetrapack , eftersom det är billigast så.
Man blandar sedan geggan i degblandaren. man behöver inte ens värma något ,bara att hälla ned.

Att göra en brunsås på såsbas har jag aldrig hört talas om att någon gör.

Används näst intil enbart för att göra bea,hollandaise eller som rent stekfett.
ditt konstiga recept innehållandes saffran ger visserligen en "såsbas" men inte produkten som efterfrågas i den här nu väldigt gamla tråden.

http://www.rapsona.se/pdf/Rapsona%20...2010L%205L.pdf
Jag är medveten om allt detta. Mina förslag var baserade på olika varianter på vad man kan göra med den s k köpesåsbasen.

~Paul~
Citera
2010-10-15, 09:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
dePaul, du tipsade mig om djävulsås lite längre upp i tråden. Har du något bra recept på det som du vill dela med dig av?

Lite OT kanske, men hur förvarar du alla dina recept?
Djävulssås är lagad på vitlök, olja, lök, röd/gul/grön paprika, tomater, selleri, honung/muscovadosocker samt chili i någon form (gärna rejält stark). Den kan också innehålla jalapeno, anchochili, samt koriander och spiskummin om man vill dra den åt det mexikanska hållet .

~Paul~
Citera
2019-05-12, 12:29
Medlem
irrblosss avatar
Jag har ingen erfarenhet av såsbas, men skulle Arlas Smör&Rapsolja kunna ersätta såsbas? Är sugen på att testa att göra en ”fulbea” som överlever kylen utan att stelna.
Citera
2019-05-12, 23:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har ingen erfarenhet av såsbas, men skulle Arlas Smör&Rapsolja kunna ersätta såsbas? Är sugen på att testa att göra en ”fulbea” som överlever kylen utan att stelna.
Såsbaserna är ju oftast baserade på rapsolja.
Sedan har man tillsatt emulgeringsmedel och någon smakgivare som skall efterlikna smör.

Jag tror inte de varianter på kall bea som finns och som är gjorda på ren rapsolja stelnar.
Så troligen funkar Arlas produkt med då ingen uppvärmning sker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in