2009-08-06, 16:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Då är nu frågan, vad kan jag göra med min nyinköpta dunk såsbas på 10 liter som står i kylskåpet nu när vi har ett hum om vad det innehåller?
Finns det en innehållsförteckning på din dunk?

~Paul~
Citera
2009-08-06, 16:27
Medlem
dePauls avatar
Om vi till exempel skulle utgå från Albas såsbas så kan man göra i stort sett allt med den. Dvs viltsås, tomatsås, beurre blancsås, brunsås, chilisås, svampsås, djävulssås och t o m hovmästare/gravlaxsås, samt bea och hollandaise.

Det finns egentligen inga gränser för vad man kan göra med det. Dock är det trots allt så att det i vissa fall ingår så pass specifika kryddor (aromer) att basen så att säga redan är destinerad för ett specifikt anv. område.

Av denna anledning skulle det således vara bra att veta innehållsföteckningen.

~Paul~
Citera
2009-08-06, 18:28
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om vi till exempel skulle utgå från Albas såsbas så kan man göra i stort sett allt med den. Dvs viltsås, tomatsås, beurre blancsås, brunsås, chilisås, svampsås, djävulssås och t o m hovmästare/gravlaxsås, samt bea och hollandaise.

Det finns egentligen inga gränser för vad man kan göra med det. Dock är det trots allt så att det i vissa fall ingår så pass specifika kryddor (aromer) att basen så att säga redan är destinerad för ett specifikt anv. område.

Av denna anledning skulle det således vara bra att veta innehållsföteckningen.

~Paul~

Nu börjar det likna något

Jag tror att det är ungefär samma som albas.
Frågan är hur man kan göra exempelvis kall bearnaisesås med såsbas som grund, det är något som man läser överallt att det är ett bra sätt att fixa god sås på
Citera
2009-08-06, 19:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nu börjar det likna något

Jag tror att det är ungefär samma som albas.
Frågan är hur man kan göra exempelvis kall bearnaisesås med såsbas som grund, det är något som man läser överallt att det är ett bra sätt att fixa god sås på
Mycket enkelt. Du gör en reduktion på vitt vin, vinäger, schalottenlök och färsk dragon samt körvel. Sedan blandar du det med såsbasen, smakar av med salt och peppar och serverar. Eventuellt måste du tillsätta mer skirat smör och äggulor. Men det märker efter avsmakningen.

~Paul~
Citera
2009-08-06, 20:49
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Mycket enkelt. Du gör en reduktion på vitt vin, vinäger, schalottenlök och färsk dragon samt körvel. Sedan blandar du det med såsbasen, smakar av med salt och peppar och serverar. Eventuellt måste du tillsätta mer skirat smör och äggulor. Men det märker efter avsmakningen.

~Paul~

Man kokar ihop det och låter det svalna?
Ägg är väl ett måste?
Citera
2009-08-06, 21:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Man kokar ihop det och låter det svalna?
Ägg är väl ett måste?
Du sjuder ingredienserna och reducerar mängden. Pga det så förstärker du aromen. Du behöver inte låta det svalna helt. Äggulor är ett måste i en traditionell bea. I det här fallet har du dock basen redan klar .

~Paul~
Citera
2009-08-07, 10:11
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Du sjuder ingredienserna och reducerar mängden. Pga det så förstärker du aromen. Du behöver inte låta det svalna helt. Äggulor är ett måste i en traditionell bea. I det här fallet har du dock basen redan klar .

~Paul~

Då har vi kommit till ett läge då jag till och med tackar dig för hjälpen

Jag brukar ofta gilla om äggen är -något- tillagade. Dvs så tror jag att det blir godare om man lägger i äggen när det fortfarande är varmt och sedan låter allt svalna
Citera
2009-08-07, 10:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Då har vi kommit till ett läge då jag till och med tackar dig för hjälpen

Jag brukar ofta gilla om äggen är -något- tillagade. Dvs så tror jag att det blir godare om man lägger i äggen när det fortfarande är varmt och sedan låter allt svalna
Jo, det kan funka. Du behöver inte tacka mig, bara roligt .

~Paul~
Citera
2009-08-09, 03:10
Medlem
Dharmas avatar
Jag undrar föresten om det går att fritera i såsbas...
Citera
2009-08-09, 11:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag undrar föresten om det går att fritera i såsbas...
Det skulle jag inte rekommendera. Du bränner ju alla ingredienser som finns i såsbasen förutom rapsoljan.

~Paul~
Citera
2010-10-14, 17:30
Medlem
Dharmas avatar
dePaul, du tipsade mig om djävulsås lite längre upp i tråden. Har du något bra recept på det som du vill dela med dig av?

Lite OT kanske, men hur förvarar du alla dina recept?
Citera
2010-10-14, 19:13
Medlem
Citat:

~Paul~

Såsbas är flytande fett Depaul , Man måste tillsätta ägg om man vill göra en Bea.
detta är den enda sort som saluförs , Billig skitolja som är smaksatt för att likna smör , den innehåller oftast emulgeringsmedel i olika form för att hinda att såserna skär sig.

För att göra en fulbea med såsbas används varken charlottenlök eller vin.
man tar en burk konserverad dragon som redan innehåller vinäger , det är billigast så.
sen tar man ägggula , helst på tetrapack , eftersom det är billigast så.
Man blandar sedan geggan i degblandaren. man behöver inte ens värma något ,bara att hälla ned.

Att göra en brunsås på såsbas har jag aldrig hört talas om att någon gör.

Används näst intil enbart för att göra bea,hollandaise eller som rent stekfett.
ditt konstiga recept innehållandes saffran ger visserligen en "såsbas" men inte produkten som efterfrågas i den här nu väldigt gamla tråden.

http://www.rapsona.se/pdf/Rapsona%20...2010L%205L.pdf
Senast redigerad av zoloth 2010-10-14 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in