2010-01-14, 10:55
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temponalla
Det har framkommit på annat sätt.

Många tycks tro att det är en väldig massa blod det handlar om. Det är det inte. Den här typen av skador genererar inte mkt blod i initialskedet. Inte förrän kroppen "transporteras". Sen är det frågan om blodansamlingen på fyndplatsen beror på att hjärtat fortfarande har pumpat, i så fall förklarar det den ansamling av blod som finns där.
I datarummet fanns en matta som har sugit upp det mesta blodet. Det som syns vid luminolbilderna är "strykmärken" som har uppstått vid avtorkningen. Dessutom har huvudet med all sannolikhet täcks med handduk/ar. Det i sig tyder på två saker; man vill inte "se" offret=GM som är nära anhörig och det andra är att man har funderat på att offret inte ska blöda och lämna spår vid förflyttning= GM kan vara utanför familjen
Just strykmärkena talar om att man torkat upp blodet efter att först ha löst upp det, annars skulle det funnits kvar yttre ringar av torkat och koagulerat blod.
Inte bara ringar skulle varit kvar, även dessa strykmärken som syns först med hjälp av luminol skulle ha varit synliga för blotta ögat.
Att man anser att städningen inte var grundlig var det faktum att man inte torkat bort stänken på lister och vägg, inte för att det var synligt blod på golven.
Citera
2010-01-14, 16:11
Medlem
SaraOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temponalla
Det har framkommit på annat sätt.

Många tycks tro att det är en väldig massa blod det handlar om. Det är det inte. Den här typen av skador genererar inte mkt blod i initialskedet. Inte förrän kroppen "transporteras". Sen är det frågan om blodansamlingen på fyndplatsen beror på att hjärtat fortfarande har pumpat, i så fall förklarar det den ansamling av blod som finns där.
I datarummet fanns en matta som har sugit upp det mesta blodet. Det som syns vid luminolbilderna är "strykmärken" som har uppstått vid avtorkningen. Dessutom har huvudet med all sannolikhet täcks med handduk/ar. Det i sig tyder på två saker; man vill inte "se" offret=GM som är nära anhörig och det andra är att man har funderat på att offret inte ska blöda och lämna spår vid förflyttning= GM kan vara utanför familjen

???? NU ifrågasätter jag ditt inlägg... du måste styrka dina påstående, annars kan du inte hävda:
inget vatten
inte mycket blod
mattan sugit upp blodet (syntetmatta!!)

OBS det går inte att torka upp blod uten västska om du väntar mer än 5 minuter, då skulle det finnas intorkat blod synligt... detta hävdar jag av erfarenhet från akutsjukvård (säkert fler som kan intyga detta fenomen)
Citera
2010-01-14, 16:35
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraOlle
???? NU ifrågasätter jag ditt inlägg... du måste styrka dina påstående, annars kan du inte hävda:
inget vatten
inte mycket blod
mattan sugit upp blodet (syntetmatta!!)

OBS det går inte att torka upp blod uten västska om du väntar mer än 5 minuter, då skulle det finnas intorkat blod synligt... detta hävdar jag av erfarenhet från akutsjukvård (säkert fler som kan intyga detta fenomen)

Som f.d. sjukvårdspersonal bl.a. på bl.a. operation och akutintag är detta även min åsikt. Det är våttorkat men slarvigt. Och man ser det ju faktiskt som nämnts vid test med luminol.
Mvh
Citera
2010-01-14, 22:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Som f.d. sjukvårdspersonal bl.a. på bl.a. operation och akutintag är detta även min åsikt. Det är våttorkat men slarvigt. Och man ser det ju faktiskt som nämnts vid test med luminol.
Mvh

Om vi utgår ifrån att det fetmarkerade är rätt. Tidsintervallet som mordet begåtts var 22-05 om jag inte minns fel.

PN säger att hon vaknade av något ca 00.00 och att D frågat om hon hört något vid ungefär det klockslaget. PN vill sedan minnas att D var uppe med P tills hon somnade vid 07-08 måndag f.m.

Om ovanstående är sant skulle mord och städning ha skett mellan 22-00.

Då är frågan: klarar D av att smyga in och ta ut vapnet ur skåpet och ladda det samt hämta vatten + ev. städgrejer utan att Th eller P vaknar? Klarar D av att göra allt det på ca 2 timmar?

Varför frågar D om PN hört något vid 00-tiden? Ljudet av två skott?
Citera
2010-01-14, 22:39
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om vi utgår ifrån att det fetmarkerade är rätt. Tidsintervallet som mordet begåtts var 22-05 om jag inte minns fel.

PN säger att hon vaknade av något ca 00.00 och att D frågat om hon hört något vid ungefär det klockslaget. PN vill sedan minnas att D var uppe med P tills hon somnade vid 07-08 måndag f.m.

Då är frågan: klarar D av att smyga in och ta ut vapnet ur skåpet och ladda det samt hämta vatten + ev. städgrejer utan att Th eller P vaknar? Klarar D av att göra allt det på ca 2 timmar?

Nej, tidsintervall för mord och efterföljande städning är mellan 22 söndag kväll till måndag då L hittades. Ingen annan än D hade varit ute i röda ladan under den tidsperioden enligt vittnesmålen.
Skulle D lyckas ta ut vapnet utan att PN vaknade eller kom på honom? Det lämnar PN själv som en möjlighet när hon vid flera tillfällen säger att hon "försvinner" när hon tittar på tvn.
Citera
2010-01-14, 22:42
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingla
Jag tror att det är värre än så. Familjens öppna problem va nog inget hot utan mest vantrivsel och behöva leva i missär. L kan ha fattat eller sett aktivitet och rädlsan från vuxen att det ska komma ut har nog eskalerat och blivit skrämmande.

Jag vill minnas att GN blev anmäld för övergrepp mot flickorna runt 2000. Stort hallå i tidningarna men om jag inte missminner mig så blev väl målet nerlagt.

Eftersom det här är Flashback och att svängarna oftast är vida så vill jag nu pröva en teori.

Nu 2009 kan kanske situationen vara den omvända med skillnad att detta inte blivit känt och därför är det fortfarande familjens hemlighet.
Senast redigerad av bagarn29 2010-01-14 kl. 23:03.
Citera
2010-01-14, 22:45
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nej, tidsintervall för mord och efterföljande städning är mellan 22 söndag kväll till måndag då L hittades. Ingen annan än D hade varit ute i röda ladan under den tidsperioden enligt vittnesmålen.
Skulle D lyckas ta ut vapnet utan att PN vaknade eller kom på honom? Det lämnar PN själv som en möjlighet när hon vid flera tillfällen säger att hon "försvinner" när hon tittar på tvn.

Pia säger att hon varit ute och sett L:s väska och en mobil. MJ går ut i röda ladan och hämtar L:s plånbok och kollar om busskortet är kvar.
Citera
2010-01-14, 22:52
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Pia säger att hon varit ute och sett L:s väska och en mobil. MJ går ut i röda ladan och hämtar L:s plånbok och kollar om busskortet är kvar.
Pta var där strax innan L hittades, när hon letade efter henne.
MJ var där ute först efter att L hittats.
Citera
2010-01-14, 23:32
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:

Av anledning som jag inte vet så har jag inte tilltro till dessa tidsuppgifter. Det finns så mycket som är oklart och svävande i det här fallet. Jag tror inte att D gjorde allt detta på just dessa timmar, 22 -00. Jag kan inte heller tro att han klarade allt själv, utan någon hjälp.

Om man planerar något före så handlar man mer rationellt - är beredd på att si och så ska jag göra och det snabbt. Sen händer något - ett "vådaskott" (?) här. Där tror jag att man "stannar upp" mer, tankarna börjar snurra. Man handlar inte rationellt. Det kräver att man tänker över vad som behöver göras - att det tar längre tid (i synnerhet för D då med tanke på hans status) Där kommer blodspillet in i bilden. Det hinner torka i "kanterna" av pölarna. Det var sommar och varmt.
Troligen blod ner under listerna vid golvet också. Med tanke på blodlukt så borde den varit väl kännbar på måndagen i förrådet där L låg. Hon låg där så länge blodig en sommardag så vem som helst borde börjat fundera på lukten.

Vapenskåpet/vapnet är också tveksamt. Var skåpet låst? Var vapnet inlåst. D har ju skjutit sönder fönster tidigare bl.a. i så fall var ju inte tillsynen vid användadet speciellt välskött. Om P hört beror ju på om skåpet hördes mycket, om det var ordentligt stängt. Efter all röra i det här fallet kan man inte ens lita på de vittnesmål som finns från de som fanns närvarande.
Eller om dom tittade så noga på klockan ang vilka tider som var vakna och som var sömn.

Och mitt i allt så undrar jag envist var spann och skurtrasa mm tagit vägen. Hur P har klarat att inte upptäcka allt detta om D skulle gjort allt själv. Hur den som dödade L kunde göra sej ren utan att någon märkt det. D som inte gillade att tvätta sej - helt plötsligt borde han gjort det utan tjat då? Jag har svårt att tro det är någon utomstående - och det tror ju inte polisen heller.

Mycket som gör att man återkommer dagligen till den här tråden! Allt man hoppas att få förklaring till.
Mvh
Citera
2010-01-14, 23:54
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW

PN säger att hon var uppe med D mellan 00-07/08. Sedan ska hon ha sovit någon timme. Tycker att det är lite märkligt eftersom det var ett ruskigt åskväder under f.m. med ett blixtnedslag ungefär 5-10 km från Nilssons gård. Hon var borta någon timme mitt på dagen. Efter ca 14 fanns det någon på gården.

Efter vad jag förstår då jag läser FUP så om D är ensam GM ska mordet skett 22-00 och städtiden är 22-00, 11-14.

Nu tror jag att PN har rätt när hon säger att D med hot fått hjälpa GM.
Citera
2010-01-14, 23:58
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Och mitt i allt så undrar jag envist var spann och skurtrasa mm tagit vägen.
Ja, det är faktiskt märkligt att man kan haka upp sig så på just detta, som om man skulle bli klokare av att få fram det?
Detta är en stor bit som saknas i mitt puzzel, ständigt återkommer jag till den.

En sak som jag skulle be er som har tillgång till FUP:

Jag minns att i någon av bilagorna finns en rapport om Lotties plånbok. Den rapporten startar med hur den lämnades över till polisen.

I ett av PNs förhör beskriver hon hur hon ber MJ hämta in plånboken till köket.

Något har fastnat i huvudet angående detta:

Har jag verkligen rätt för mej att MJ hämtade Ls plånbok efter att man funnit henne?
Det skulle betyda att det var efter att polisen kom till gården och man samlades i köket igen.......stämmer det verkligen att MJ gick ut till Ls rum när polisen var på plats?

Hoppas någon orkar kolla detta och ta mej ur villfarelsen.
Citera
2010-01-14, 23:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Av anledning som jag inte vet så har jag inte tilltro till dessa tidsuppgifter. Det finns så mycket som är oklart och svävande i det här fallet. Jag tror inte att D gjorde allt detta på just dessa timmar, 22 -00. Jag kan inte heller tro att han klarade allt själv, utan någon hjälp.

Om man planerar något före så handlar man mer rationellt - är beredd på att si och så ska jag göra och det snabbt. Sen händer något - ett "vådaskott" (?) här. Där tror jag att man "stannar upp" mer, tankarna börjar snurra. Man handlar inte rationellt. Det kräver att man tänker över vad som behöver göras - att det tar längre tid (i synnerhet för D då med tanke på hans status) Där kommer blodspillet in i bilden. Det hinner torka i "kanterna" av pölarna. Det var sommar och varmt.
Troligen blod ner under listerna vid golvet också. Med tanke på blodlukt så borde den varit väl kännbar på måndagen i förrådet där L låg. Hon låg där så länge blodig en sommardag så vem som helst borde börjat fundera på lukten.

Vapenskåpet/vapnet är också tveksamt. Var skåpet låst? Var vapnet inlåst. D har ju skjutit sönder fönster tidigare bl.a. i så fall var ju inte tillsynen vid användadet speciellt välskött. Om P hört beror ju på om skåpet hördes mycket, om det var ordentligt stängt. Efter all röra i det här fallet kan man inte ens lita på de vittnesmål som finns från de som fanns närvarande.
Eller om dom tittade så noga på klockan ang vilka tider som var vakna och som var sömn.

Och mitt i allt så undrar jag envist var spann och skurtrasa mm tagit vägen. Hur P har klarat att inte upptäcka allt detta om D skulle gjort allt själv. Hur den som dödade L kunde göra sej ren utan att någon märkt det. D som inte gillade att tvätta sej - helt plötsligt borde han gjort det utan tjat då? Jag har svårt att tro det är någon utomstående - och det tror ju inte polisen heller.

Mycket som gör att man återkommer dagligen till den här tråden! Allt man hoppas att få förklaring till.
Mvh

Kan kanske fått transport med en gul skoda till Verkesjön.

Håller med dig om det du skriver. Det enda som man kan vara säker på är sant är PN uttalande ang. D fiskegrejer. "Jag tror inte det är sant att man får saker gratis bara för att man är första kunden för dagen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in