2009-08-19, 21:35
Medlem
LittleWings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandrax1111
Någon bortre tidsgräns för att vara föremål för häktning finns inte.

Så en eventuell rättegång kan starta, typ, i november...?
Citera
2009-08-19, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LittleWing
Så en eventuell rättegång kan starta, typ, i november...?
Ja typ.
Citera
2009-08-19, 21:53
Medlem
LittleWings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpanic
Ja typ.

Oj, då måste vi nog vänta länge på att denna tråd ska få lite liv igen. Och David, oavsett skyldig eller ej måste vänta länge på "nästa steg" i sitt unga liv....

Jag hade trott att han skulle knäckas mycket tidigare... är han verkligen skyldig...? - Och, isåfall, är han ENSAM skyldig...? Njaaa, konstig "magkänsla!.
Citera
2009-08-19, 22:10
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ja, vad händer nu, egentligen? När måste en rättegång starta? Han kan väl inte sitta häktatd hur länge som helst...
Man kan ju tycka att en 15åring med uppenbara "problem" (vad det nu är för diagnos/diagnoser han har?) borde sättas på någon psykiatrisk klinik istället där det finns personal med lite bättre utbildning.
Fast vad vet jag?
Citera
2009-08-19, 22:11
Bannlyst
Citat:
Oj, då måste vi nog vänta länge på att denna tråd ska få lite liv igen. Och David, oavsett skyldig eller ej måste vänta länge på "nästa steg" i sitt unga liv....

Jag hade trott att han skulle knäckas mycket tidigare... är han verkligen skyldig...? - Och, isåfall, är han ENSAM skyldig...? Njaaa, konstig "magkänsla!.
Nu är det så att om en person som är så ung som David sitter häktad, då ska ärendet påskyndas i möjligaste mån. Hans eventuella skuld är inte till fullo utredd i dagsläget. Hela det här fallet ter sig så tragiskt ur flera aspekter, inte minst med tanke på den aktuella familjens sociala situation.
Citera
2009-08-19, 22:14
Medlem
LittleWings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpanic
Nu är det så att om en person som är så ung som David sitter häktad, då ska ärendet påskyndas i möjligaste mån. Hans eventuella skuld är inte till fullo utredd i dagsläget. Hela det här fallet ter sig så tragiskt ur flera aspekter, inte minst med tanke på den aktuella familjens sociala situation.

Vet du när, vi kan vänta oss en rättegång? Mellan tummen och pekfingret?
Citera
2009-08-19, 22:33
Bannlyst
Citat:
Nej ingen aning. Förundersökningen ska bli klar först.
Citera
2009-08-19, 22:48
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Min personliga teori är att det är fullt blås i utredningen och att bindande bevis väntas komma från SKL, alternativt ett erkännande. OM det du menar med "rättegång" är rättegång mot den häktade, och det enda som saknas är något av de två ovanstående, så tror jag inte det dröjer mer än kring en månad. Min teori baserat på liknande fall, hans ålder och annat.
Citera
2009-08-20, 00:09
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biaatch
Kan det vara så att mamman inte vågar träffa DN, för att hon är rädd att han ska bryta ihop och säga,
- Mamma, varför hjälper du mig inte, det var inte bara jag som gjorde det här, du/ni var ju också med när det hände.
Föräldrarna kan ha sagt till DN att om han säger något om vad som hände, så åker dem i fängelse och det klarar dem inte av för att vi är såååå sjuka. Tryckt extra på att då kanske vi dör i fängelset, vilket fått DN att hålla tyst om allt, han vill ju inte förlora sin mamma.

Min tanke på vad som kan ha hänt, är att mamman bråkar med L och DN är med, mamman flippar ur totalt och hoppar på L och dom börjar slåss, DN vill skydda och hjälpa mamma och tar då upp ett vapen och sen är det tragiska ett faktum. Chockad av allt så börjar dom planera ett eventuellt försvinnande av L och hör senare av sig till bekanta och fråga efter L och sedan ringer dom polisen. Bara en teori tagen helt ur min egen fantasi.

Har också funderat i liknande banor – att hon kanske inte vågar komma till häktningsförhandligen... OBS jag spekulerar bara, kan finnas olika skäl. Men en anledning skulle kunna vara samvetet/skuld/ångest. OM hon har svikit sonen för att rädda sig själv eller någon annan och låtit honom ensam få skulden. Nu finns det väl mycket som pekar på grabben... Men kanske är han inte ensam skyldig? Om han är skyldig, vilket jag för närvarande tror.
Citera
2009-08-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biaatch
Kan det vara så att mamman inte vågar träffa DN, för att hon är rädd att han ska bryta ihop och säga,
- Mamma, varför hjälper du mig inte, det var inte bara jag som gjorde det här, du/ni var ju också med när det hände.
Föräldrarna kan ha sagt till DN att om han säger något om vad som hände, så åker dem i fängelse och det klarar dem inte av för att vi är såååå sjuka. Tryckt extra på att då kanske vi dör i fängelset, vilket fått DN att hålla tyst om allt, han vill ju inte förlora sin mamma.

Min tanke på vad som kan ha hänt, är att mamman bråkar med L och DN är med, mamman flippar ur totalt och hoppar på L och dom börjar slåss, DN vill skydda och hjälpa mamma och tar då upp ett vapen och sen är det tragiska ett faktum. Chockad av allt så börjar dom planera ett eventuellt försvinnande av L och hör senare av sig till bekanta och fråga efter L och sedan ringer dom polisen. Bara en teori tagen helt ur min egen fantasi.

har för mig att tidigare i tråden så står det i någon länk att GM sitter med fulla restriktioner och FÅR inte träffa släkt eller anhöriga utan har fått en kontakt med en annan närstående och det spekulerades i om denne person kunde vara någon lärare eller så som GM har haft kontakt med utanför familjen
Citera
2009-08-20, 10:28
Medlem
Tuesdays avatar
Nu har jag kollat upp närmare, utifrån tidigare spekulationer om DN, anknytning och tidig LVU-placering.

28 mars föds pojken. 27 maj - samma år, 1994 - LVU:ades han. Således var DN två månader gammal när han separerades från föräldrarna.
Citera
2009-08-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Nu har jag kollat upp närmare, utifrån tidigare spekulationer om DN, anknytning och tidig LVU-placering.

28 mars föds pojken. 27 maj - samma år, 1994 - LVU:ades han. Således var DN två månader gammal när han separerades från föräldrarna.

Ja, vad kan man säga.. Man väljer inte sina föräldrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in