2009-11-03, 17:27
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Vad är det för en jäkla kommun?

Ja, men när polisen ber henne att gå ut ur stallet där hennes döda dotter ligger lommar hon snällt ut..

Varför skulle hon inte ha gått ut menar du?
Citera
2009-11-03, 17:33
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Varför skulle hon inte ha gått ut menar du?

Med tanke på hennes problematik och (som jag tycker) "drama-queen"-tendenser, skulle hon väl där, om något, inte vilja lämna dottern.
Citera
2009-11-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Man kan neka att lämna dna-prov men om polisen känt att de behövt hennes dna i utredningen hade de lätt kunnat tvinga henne.

De verkar inte ha behövt det alltså.

Tack för svaret
Citera
2009-11-03, 17:49
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Med tanke på hennes problematik och (som jag tycker) "drama-queen"-tendenser, skulle hon väl där, om något, inte vilja lämna dottern.

Känner du henne eller har du baserat detta på vad som står att läsa här i forumet?

Jag tycker hetsen mot P är väl magstarkt här på FB. Hennes dotter är död, hennes son är misstänkt för att ha orsakat hennes död, hennes livspartner har cancer och själv har hon ett heroinmissbruk bakom sig. Allt hon säger analyseras sönder i denna tråd och varje negativ egenskap som någon anonym hänger på henne sväljs med hull och hår,

Cybervärldens nya kafferep.
Citera
2009-11-03, 18:06
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biaatch
Tack för svaret

Mamman har ju själv beklagat sig över att polisen inte tagit prover på henne, hon närmast insisterade på det. Men det tycks ju som att dom här kriminalteknikerna har missat en hel del...

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-11-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destiny365
Skadeståndskravet ställer P enbart för att hon vet att D inte kan betala den summan och tror att brottsofferjouren ska slänga fram pengarna.

Har läst denna tråd ett tag men inte skrivit.. Det är inte brottsofferjouren som betalar ut skadeståndet, utan det är brottsoffermyndigheten. Dock skickar brottsoffermyndigheten in kravet på en gång till Kronofogden. Precis som sin mor kommer D. också att hamna hos fogden...
Citera
2009-11-03, 18:46
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auser
Har läst denna tråd ett tag men inte skrivit.. Det är inte brottsofferjouren som betalar ut skadeståndet, utan det är brottsoffermyndigheten. Dock skickar brottsoffermyndigheten in kravet på en gång till Kronofogden. Precis som sin mor kommer D. också att hamna hos fogden...

Så vårdnadshavaren är inte betalningsskyldig när pojken är 15 år?

Lite rundgång på pengarna för skulle hon få skadestånd så går pengarna rakt till kronofogden om hon har skulder där.
Citera
2009-11-03, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som jag trodde, men jag blev osäker nu när vi talade om det i tråden. Tack för info!
Partylite kan nog vara svårt att hålla på med utan att skatta. Ett lite större företag som nog redovisar sina medarbetare.
Loppisen...

Jag vet.
Du var lite övergiven där, ingen nappade.
Det ska bli bot och bättring hädanefter!
Mamman skattar för ungefär 100 000 om året och styvpappan för det dubbla.
Citera
2009-11-03, 19:00
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Mamman har ju själv beklagat sig över att polisen inte tagit prover på henne, hon närmast insisterade på det. Men det tycks ju som att dom här kriminalteknikerna har missat en hel del...

M.V.H.
jamsson.

Fast då gällde det hennes kläder va? Hon trodde att hennes kläder kunde visa spår av dna från platsen där L hittades.

Eller har jag fattat helt fel kanske?
Citera
2009-11-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson

M.V.H.
jamsson.

Men det verkar ju konstigt att polisen inte velat ha hennes DNA när dom har alla andras och jämföra med. Jag har för mig att det står i förhörsrapporterna att hon nekat till att lämna DNA. Men jag hittar det inte nu, och jag är inte 100% säker på att det är rätt heller. Inget att haka upp sig på heller.
Citera
2009-11-03, 19:08
Medlem
I en rättegång jag känner till, dock ej mord, ville målsägande INTE kräva skadestånd men ändå gjorde hennes advokat det. Sen var det upp till henne om hon ville kräva in pengarna eller inte. Och då genom kronofogden. Det var emot hennes vilja.. Hur förklarar man det?..

Konstigt att hon inte slår på stort om hon ända ska kräva en massa..

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej. Målsägarbiträdet kräver inget mot huvudmannens vilja.
50 000 kronor är standard för efterlevande till mördade. Många begär mer, men 50 000 är vad nästan alla får.
Citera
2009-11-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auser

Domen går direkt från Tingsrätten, eller ska göra i alla fall, till fogden och sen tar fogden kontakt med målsäganden och frågar om h*n vill att fogden ska hjälpa till att få in skadeståndet. Har då vederbörande inga tillfångar enligt fogdens uträkningar, så får MÄ ta kontakt med sitt försäkringsbolag och vägrar då de eller bara betalar ut delar så kan man vända sig till Brottsoffermyndigheten och göra en ansökan där. De i sin tur gör en utredning och det kan bli ett utfall av mer skadestånd än man blivit tilldömd, men också mindre.... Man förlorar alltid självrisken....

En intressant "bok" att läsa i just hur skadestånd bedöms är BroM´s referatsamling. Finns att beställa på deras hemsida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in